Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading 3fas 400v

Startet av PEPEGA, søndag 14. februar 2021, klokken 20:09

« forrige - neste »

PEPEGA

Hei dere,

I borretslaget har vi ladestasjoner som skal kunne levere opp til 22kw, likevel lader ikke bilen raskere enn 7kw og det viser 230v i displayet på bilen ved lading.
Noen som har noen erfaringer med dette? Har lest at Polestar ikke tar høyere effekt enn 7kw ved 230V 3fas (IT-nett).
Se bilde av merkeskiltet på ladestasjonen. 
https://pasteboard.co/JOmcF3D.png

Orbit

Dersom ladestasjonen også er kablet opp for 22 kW, er dette garantert TN-nett. Så da burde du kunne få 11 kW. Når du ikke gjør det, kan det f.eks. være at:

  • Lastbalansering i anlegget gjør at du ikke kan få mer pga andre som lader samtidig.
  • Selv om ladestasjonen kan levere 22 kW, er det ikke sikkert den er kablet opp for det. (F.eks. bruker Oslo kommune 22 kW Schneider-ladere på alle nyinstalasjoner, men som regel bare kablet opp for 30A 1-fas (6,9 kW)
  • Lastbalanseringen i anlegget og Polestar klarer ikke å finne beste oppsett. Har opplevd det samme med e-tron på et lastbalansert anlegg (også der med Schneider-ladere), hvor laderen ikke forstod at  å gå fra 1-fas til 3-fas med halvert strømstyrke likevel ville være en fordel. Da løste deg seg med en telefon til operatøren, som kunne se hvordan forhandlingen mellom bil og stasjon foregikk. Etter litt omprogramering av ladestasjonen bledet 3-fas 11 kW som forventet.
Foreslår du tar en prat med borettslagnabo som har bil som kan lade 3-fas, og hør hva de får av ladeeffekt.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

nosi1202

Hva slags kabel har du? Det kan også være en begrensning.
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

hemsedal

Har XC40 elutgaven, den viser 230V ladespenning i displayet selv når den er tilkoblet TN400V 3fas.

Men den lader på alle tre faser og 400v, åpnet opp ladestasjonen min, målte ladestrømmen med tang amperemeter og bilen ladet 16A på alle tre faser, (tipper det er en software feil som viser 230 isteden for 400V. Har sett en biltest av xc40 elbilutgaven fra en fyr på sørlandet, der stod det 400V i displayet når bilen var tilkoblet TN400v for lading hjemme.

Har gitt beskjed til forhandler om dette, men de skjønte ikke hva TN og IT var ;-))

Er elektroinstallatør


PEPEGA

Takk for svar. Bruker kabelen som fulgte med bilen så den bør klare 11kw. Har ikke mulighet til å spørre en nabo foreløpig da det er kun en e-golf og en i3 som bruker ladestasjonen. Så vidt jeg har lest så ligger de på rundt 7kw.
Appen SmartCharge viser for øvrig 7kw når bilen lader så jeg antar at det er rett. I bilen viste det +-35km/t ved lading, bør vel være litt mer enn som så? Sendte en mail til support ang det @Orbit nevnte.

Orbit

i3 (unntatt aller første versjon fram til våren 2016, 60 Ah) lader også med 11 kW.

Det var SmartlyCharge som hadde feil standardoppsett for meg. Er det kanskje de samme her, selv om du skriver SmartCharge?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

PEPEGA

Da har jeg kanskje en jeg kan spørre likevel :)

Appen heter SmartCharge, levert av Meshcrafts.

PEPEGA

Det var slik du sa Orbit. Ladestasjonen er oppkoblet med 230V bare. De som drifter appen hadde bare lest av merkeskiltet på utstyret og puttet det i appen.

mroek

Sitat fra: hemsedal på mandag 15. februar 2021, klokken 16:56
Har XC40 elutgaven, den viser 230V ladespenning i displayet selv når den er tilkoblet TN400V 3fas.

Men den lader på alle tre faser og 400v, åpnet opp ladestasjonen min, målte ladestrømmen med tang amperemeter og bilen ladet 16A på alle tre faser, (tipper det er en software feil som viser 230 isteden for 400V. Har sett en biltest av xc40 elbilutgaven fra en fyr på sørlandet, der stod det 400V i displayet når bilen var tilkoblet TN400v for lading hjemme.

Har gitt beskjed til forhandler om dette, men de skjønte ikke hva TN og IT var ;-))

Er elektroinstallatør

Det er ikke feil at bilen viser 230V, nei. Selv om man har TN-nett og 400V tilgjengelig, så er normalen at elbiler trekker strøm mellom N og fase, hvor det som kjent er 230V, også i et TN-nett. En bil som lader 3-fase på et slikt nett, trekker da strøm fra N+L1, N+L2 og N+L3. Hvis bilen skulle benyttet 400V, så måtte den belastet mellom fasene i delta-kobling, og det vet jeg ikke om det er noen elbiler som faktisk gjør. Det er i hvert fall ikke det som er vanlig.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA