Ekstra rustbehandling?

Startet av ErlingB, lør 13. feb 2021, kl. 16:01

« forrige - neste »

ErlingB

Vi får vår bil om ei drøy uke. Når jeg spør forhandler om garantien påvirkes av ekstra rustbehandling, er svaret at de ikke har noen innsigelser, så lenge antirustfirmaet tar ansvar for jobben de gjør.

Hva gjør dere? Stoler på fabrikkbeskyttelsen? Behandler, og ber om skriftlig garanti fra anrirustfirma? Andre kommentarer?

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

oivindg

Sitat fra: ErlingB på lør 13. feb 2021, kl. 16:01
Vi får vår bil om ei drøy uke. Når jeg spør forhandler om garantien påvirkes av ekstra rustbehandling, er svaret at de ikke har noen innsigelser, så lenge antirustfirmaet tar ansvar for jobben de gjør.

Hva gjør dere? Stoler på fabrikkbeskyttelsen? Behandler, og ber om skriftlig garanti fra anrirustfirma? Andre kommentarer?

Jeg har tidligere bare handlet bruktbiler og aldri følt behov for å rustbehandle dem. Har ikke hatt noen rustproblemer heller. Så når jeg kjøper ny bil med garanti ser jeg ikke noen grunn til ekstra rustbehandling for min del. Er vel litt sløv holdning fra min side, kanskje. Har forresten flere bekjente som har hatt litt problemer med rustbehandlinger. Lukt og søl på lanolin, søl og tettede dreneringer på Tectyl.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Randeboy

Sitat fra: ErlingB på lør 13. feb 2021, kl. 16:01

Hvis du kjører på salt på vinteren; JA!
Det er absolutt noe alle burde gjøre, spesielt på Volvo da det er kjent at de nye bilene er dårlig rustbeskyttet(Kan lese mer om det hos Vi bilägarei Sverige) fra fabrikken.
Hadde ikke vært i tvil heller, Jeg bruker lanolin.

Oddaa

Kommer til å antirustbehandle ja.

Sent from my iPhone using Tapatalk
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

Gauss

Kommer ikke til å rustbehandle min. Har nybilsgaranti og kommer sikkert til å videreselge bilen innen 4 år.

Electric cars in Norway

Bare husk å følge de retningslinjer som Volvo gir for rustbehandling (merke/ type) så ikke det blir noe tull senere ift nybil garanti.

ErlingB

Takk for kommentarer. Her skal det ikke selges noen bil innen fire år! Vår andre bil er en 240 som blir 34 år til våren, og som jeg har hatt kontroll på siden den var ny. Den har blitt tectylert hvert tredje/fjerde år og er fremdeles som ny under. Når jeg jobber på bilene til venner og familie, selv nokså nye biler, er jeg møkklei av å se rust på alt som finnes av  chassisdeler. Bolter som bare må kappes, bærearmer som ruster i alle sveiseskjøter osv. Selve karosseriene kan være galvanisert og se bra ut, men alt som er skrudd fast, er bare trist. Sånn skal ikke mine biler være. Så jeg skrev til Volvo Norge for å høre hvordan etterbehandling påvirket garantien. De var vennlige, men henviste til forhandler. Forhandlerens svar gjenga jeg over.

Roy Aasen

Det er vel kjipingene som ikke har råd til rustbehandling da bilen blei for dyr ;D :D

Jeg rustbehandler det som er, enten hos Funderud, med sau, eller på siste bilene, Mercasol.
Så sover jeg bedre og det blir 1 poeng extra ved salg.

tuttifrutti

Det er vel viktig å benytte et firma for rustbeskyttelse som kjenner biltypen?
Tenker på adkomst til soner på bilen, deksler, etc. De plukker vel bilene delvis fra hverandre? Skal vel ikke tette igjen drenering heller?
XC40 pure electric er vel anerledes enn bensin utgaven.
Bor selv i OSLO, mye å velge blant her, men det behøver ikke å være noe fordel.

Roy Aasen

De litt seriøse har sprøyteskjemaer de bruker. Allt av plastik blir fjernet før behandlig, samt at alle hulrom får sitt og dører luker osv får sitt.
Er nok greit å holde seg til de kjente som har drevet noen år.

Edit: Lagt til link:
https://www.norskantirust.no/understellsbehandling

Moas

Når jeg understellsbehandlet et annet bilmerke hos Follo Antirustsenter AS så hadde de allerede tatt kurs i akkurat den modellen jeg hadde. Fordelen med det er bl.a. at noen merker har en tynn Mercasol behandling fra forhandler som kan gjøre det vanskelig å bruke riktig etterbehandling.

De brukte 3 dager på å understellsbehandle min bil. Kostet under 5000 for 2 år siden (med lånebil), men de hadde den gangen 2 måneders venteliste.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Daniel_0007

Skoda Enyaq 85 Sportline 2026
Model 3 2019 LR Rwd Solgt

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA