Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skarpe bremser

Startet av Toalmar, fredag 12. februar 2021, klokken 16:18

« forrige - neste »

Toalmar

Har lagt merke til at jeg ved flere tilfeller opplever at bilen hugger til når jeg bremser.
Dette skjer når jeg bremser svært svakt f.eks mot kryss og rett før bilen står stille hugger dem til. Er man passasjer så blir man da litt overrasket.
Har ikke merket dette om jeg kommer i litt høyere fart og bremser som jeg gjorde med fossilbil.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Egil Fonn

Har ikke merket at bremsene hugger. Men har opplevd at bremsene nesten ikke har virket når de trenges. Kjøres det rolig slik at all bremsing foregår med regenerering kan det etterhvert danne seg et belegg på bremseskivene som gjør at friksjons bremsene virker dårlig. For at dette ikke skal skje bør det av og til foretas noen oppbremsinger som er kraftigere enn regenerering.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

boppus

Sitat fra: Toalmar på fredag 12. februar 2021, klokken 16:18
Har lagt merke til at jeg ved flere tilfeller opplever at bilen hugger til når jeg bremser.
Dette skjer når jeg bremser svært svakt f.eks mot kryss og rett før bilen står stille hugger dem til. Er man passasjer så blir man da litt overrasket.
Har ikke merket dette om jeg kommer i litt høyere fart og bremser som jeg gjorde med fossilbil.
Nøyaktig det samme her.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

jevel

Jeg har kjent dette selv, men tror dette er en todelt ting.

Det som skjer er at bilen først aktiverer generatoren for å bremse bilen. Når vi når et visst punkt i nedbremsingen aktiveres de fysiske bremsene. I overgangen mellom generator og fysisk brems virker det som om den «slipper opp» litt. Dermed hogger bremsene mer enn forventet.

I tillegg virker det som om bremsepedalen også beveger seg litt i det bremsene slår inn, sånn at overgangen forsterkes om man ikke er veldig påpasselig.

Dette er så langt den eneste irritasjonen jeg har med bilen og har vent meg litt til det. Håper de kan kalibrere dette bedre i software.

Carl Anton Stenling

#4
For Nissan Leaf som også har "blended brakes" er det anbefalt å trykke inn bremsepedalen hardt før man setter bilen i drive. Dette gjør at overgangen mellom mekaniske bremser og regenerering blir mer presis. Kan kanskje være verdt å forsøke samme prosedyre for EQC?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Toalmar

Ser at det ikke er bare meg og min bil som har dette eller tilsvarende følelse / opplevelse.
De få gangene dette har forekommet har det vært mest "utrivelig" for passasjer.
Må nok få noen flere turer i bilen for å finne ut om når og hvordan dette skjer for å se om jeg kan løse dette med måten jeg kjører på.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA