Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bestille X nå?

Startet av tut, fredag 12. februar 2021, klokken 14:31

« forrige - neste »

MiDi

Da får jeg vel ikke bilen før nyttår da? Og da utgår jo kjøpet hvis moms kommer til. Da tar jeg heller ikke sjans på å selge nåværende bil.
Kjipt


Sent from my iPhone using Tapatalk

Silkefot

Hva tror dere om bruktprisene på X etter at moms innføres?
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

kodax

Sitat fra: MiDi på lørdag 11. september 2021, klokken 19:33
Da får jeg vel ikke bilen før nyttår da? Og da utgår jo kjøpet hvis moms kommer til. Da tar jeg heller ikke sjans på å selge nåværende bil.
Kjipt


Sent from my iPhone using Tapatalk
Vent med å bestemme deg, ikke umulig at Tesla tar en moms-justering.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Khfr

Tesla har så gode marginer på sal av X i Norge at ingen må bli overraska dersom store deler av momstillegget blir utlikna med prisreduksjon.

drumfrodo

Ser nå at estimert levering av ny Model X (og Model S, forøvrig) fra Tesla er forskjøvet ytterligere til "Slutten av 2022", etter ha å gått fra "September 2021" ved bestilling i februar, via "Q1 2022" i sommer og så "midten av 2022" tidligere i høst - før det altså nå ikke anslås mulig med levering før mot slutten av neste år. Altså nesten to år etter at det var mulig å bestille den oppdaterte utgaven. Nesten uansett når ny regjering måtte få fattet et endelig vedtak i Stortinget om når elbilmoms vil bli innført, så er det vel svært høy risiko for at nye Model X og S vil bli rammet av dette. Så får tiden vise om Tesla evt. vil justere prisene sine noe for å svelge unna deler av prisøkning - men jeg holder ikke pusten mtp. det.. Så en bestilling av Model X nå vil med svært høy sannsynlighet innebære at man må betale moms på beløpet over ca. 600 000 (endelig eksakt beløp skal jo også vedtas i Stortinget før det er spikret) når bilen blir levert og skal betales. Selv om de ikke vedtar innføring før januar 2023, som jeg vil anslå er absolutt seneste tidspunkt man kan håpe på, så blir det nok svært få - om noen - Model X som blir levert ut til norske kunder før den tid uansett, slik det ser ut nå.

k1

Høres ut som eksisterende TMX'er vil holde seg tålig godt i pris en stund til da  :)
Ønsker du en TMX nå må du ut på bruktmarkedet...


geear

Godt å se at de har fått ladeplatene fra Y, men det ser fortsatt ut for å være dårlig plass til CCS i lyktene, samme lykteform som før. Er det bekreftet om det blir CCS eller om en fortsatt må holde på med adaptere?

Det var flott å få den muligheten på en eksisterende bil som ikke var levert med CCS, men det vil føles skikkelig jalla å knote med adapter på en ny bil i dag, altså, uansett prisklasse. Og det gjelder ikke lenger kun ved bruk av tredjepartsladere, nå må en det også på alle v3 superchargere...

sjokomelk

Ingen som vet med ladeporten enda. Men vi kan håpe at det blir den kinesiske bakskjermen på S/X i Europa med gammeldags "tanklokk" og plass til CCS-kontakten innenfor.
Her er den kinesiske versjonen med GB/T DC og AC:
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Natesla

Tror ikke det å kjøpe brukt er så dumt :)

Leveranser er nå pushet til mars 2023 for S/X

https://electrek.co/2021/11/15/tesla-model-s-x-deliveries-slip-2023-cheapest-version/

geear

Nåja. Din tolkning av artikkelen.. Leveranser av NYE bestillinger, og det står X plaid i august 2022, og november 2022 for long range av både X og S. Mars 23 er kun om man velger mindre hjul enn standard..

jazzwheel

Jeg bestilte TMX Plaid i starten av juni og har fortsatt ikke fått noe info om hva som skjer eller når jeg kan forvente bilen.

np

Kom mail fra Tesla nå, levering estimert andre halvdel av 2022. Ny bestillinger skal visstnok ikke være mulig fremover en periode. Prisen på kontrakten står, so yay! :)
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

Koskesk

Sitat fra: geear på mandag 18. oktober 2021, klokken 14:15
Godt å se at de har fått ladeplatene fra Y, men det ser fortsatt ut for å være dårlig plass til CCS i lyktene, samme lykteform som før. Er det bekreftet om det blir CCS eller om en fortsatt må holde på med adaptere?

Det var flott å få den muligheten på en eksisterende bil som ikke var levert med CCS, men det vil føles skikkelig jalla å knote med adapter på en ny bil i dag, altså, uansett prisklasse. Og det gjelder ikke lenger kun ved bruk av tredjepartsladere, nå må en det også på alle v3 superchargere...

Henger meg på denne!
Med de nye prisene vel over 1mill og om den ikke kommer med CCS som standard en gang så ser plutselig andre biler (og merker) mye mere attraktive ut  ::)

kodax

At det å måtte bruke CCS-adapter er en dealbraker skjønner jeg ikke, (hvis man da ikke lader veldig mye hos andre aktører). Å sette det på og ta det av tar et par sekunder, uansett mye raskere enn å lade hos andre aktører.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA