Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

[Adressa+] "Går inn for ny bomavgift for elbilene"

Startet av Marius Kotsbak, tirsdag 09. februar 2021, klokken 09:36

« forrige - neste »

Marius Kotsbak

"- Vi må fordele godene og byrdene
Denne uken vedtas det trolig å innføre bomavgift for nullutslippsbiler i Trondheim."

Fylkesrådmannen innstiller på 20% takst, mens Arbeiderpartiet og Senterpartiet, som har flertall ønsker det maksimale lovlige, altså 50%. Så får man huske på det til valget i høst.

"De mener at økningen også har sammenheng med nye E6 mellom Ranheim og Stjørdal, der det er sagt at avgiftene skal ligge på 50 prosent for elbilene."

Og så gjentas selvfølgelig denne myten: "Grøntvedt påpeker at elbilene gjerne sliter mer på veiene enn hva gamle fossilbiler gjør." som er tilbakevist: https://elbil.no/slik-vinner-du-elbildiskusjonen-1/ og https://www.faktisk.no/faktasjekker/xVq/nei-tesla-biler-sliter-ikke-merkbart-pa-veien
Vi får håpe at det til gjengjeld blir orden på maks 50% betaling for parkering.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Lynet

Trønderne er som vanlig trege, gløder ikke akkurat i denne tråden......
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

hanche

Snakk for deg selv, du.  ;) Du har jo heller ikke bidratt til at tråden gløder.

Selv oppfatter jeg meg mest som skaptrønder, selv om jeg faktisk har bodd i Trondheim i snart 35 år. Men æ ha itj lagt te mæ non trønderdialekt etter aill di herre åran.  :D Mer seriøst, jeg bor slik til at jeg ikke bruker bil daglig, så jeg orker knapt engasjere meg i en bompengedebatt. Om det skyldes treghet eller andre forhold, er jeg usikker på. Men en ting virker klart: Etterhvert som elbilandelen øker, er det naturlig at de spesielle elbilfordelene fases ut. Men jeg synes det er en god ting om det skjer gradvis, og i et forutsigbart tempe.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Marius Kotsbak

Jeg ser at etter jeg kommenterte myten om at elbiler er tunge og sliter mer på veien så har de oppdatert artikkelen med lenke til faktisk.no sin artikkel om det :)
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

JorgenM

Dette med bompenger, parkering, ferge osv er ikke relevant for meg her jeg bor og de få gangene jeg kjører sørover er det helt OK å betale bompenger på linje med en hvilken somhelst annen bil. Er ikke slike ting som gjør at jeg velger elbil i alle fall.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Marius Kotsbak

Enig. Dette er nok viktigere lokkemiddel for de som ikke allerede har elbil. Og viktig for de som pendler på enkelte strekninger hvor det er ganske dyrt med bompenger, f.eks. Fosen og Stjørdal (og lenger nord) til Trondheim.

Nå er det forøvrig bestemt at Trondheim vil ha 20% betaling for elbiler og Trøndelag 50%. Så må de visst bli enige om det samme i hele fylket, så da ender vi nok opp med et av dem eller et sted i mellom.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Oddaa

Gjetter på at vi ender opp med 50%. Såpass få fordeler igjen nå at vi bytter ut e-Golfen med en Polo bensin som tar oss dit vi skal uten nitidig planlegging.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Wisd0m

Debatten i Trøndelag har jo blitt veldig AP preget, og det har vårt småkomisk å se Tore O. Sandvik på Teamsmøter omtale oss som eier en Tesla. Det ble ganske mye negativ omtale i det ene møtet.

YouTube video her for den som måtte være interessert https://m.youtube.com/watch?v=2k06YytQD44&t=12658s

https://www.midtnorskdebatt.no/meninger/kommentarer/2020/12/17/N%C3%A5-m%C3%A5-ogs%C3%A5-elbilister-betale-bomavgift-23180798.ece


Marius Kotsbak

Sitat fra: Oddaa på lørdag 06. mars 2021, klokken 00:07
Gjetter på at vi ender opp med 50%. Såpass få fordeler igjen nå at vi bytter ut e-Golfen med en Polo bensin som tar oss dit vi skal uten nitidig planlegging.

OT, men tror ikke det er bærekraftig å legge til rette for at folk skal ha en fossilbil som "primærbil" og bruke en by-/region-elbil (nr. 2) som langturbil for å spare penger (selv om miljøet tjener på det). Se også https://elbilforum.no/index.php?topic=56043.0
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Wisd0m

Sitat fra: Marius Kotsbak på onsdag 05. mai 2021, klokken 12:31
Sitat fra: Oddaa på lørdag 06. mars 2021, klokken 00:07
Gjetter på at vi ender opp med 50%. Såpass få fordeler igjen nå at vi bytter ut e-Golfen med en Polo bensin som tar oss dit vi skal uten nitidig planlegging.

OT, men tror ikke det er bærekraftig å legge til rette for at folk skal ha en fossilbil som "primærbil" og bruke en by-/region-elbil (nr. 2) som langturbil for å spare penger (selv om miljøet tjener på det). Se også https://elbilforum.no/index.php?topic=56043.0
Med litt greiere vilkår kunne han vel kanskje vurdert TM3 som eneste bil.

GOLF-raider

TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

hanche

Ja, men bare 20% i første omgang. Så blir det 40% fra 2023, og 50% fra 2024. I grove trekk – de behandler E6 til Stjørdal og Miljøpakken litt forskjellig.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Wisd0m

Sitat fra: hanche på søndag 20. juni 2021, klokken 09:54
de behandler E6 til Stjørdal og Miljøpakken litt forskjellig.
Hva er forskjellen. Har ikke fått med meg at det blir noe ulikt der?

hanche

Sitat fra: Wisd0m på søndag 20. juni 2021, klokken 10:44
Sitat fra: hanche på søndag 20. juni 2021, klokken 09:54
de behandler E6 til Stjørdal og Miljøpakken litt forskjellig.
Hva er forskjellen. Har ikke fått med meg at det blir noe ulikt der?
Jeg har det fra den siterte artikkelen:
Sitat

  • Fra 1. oktober 2021 må elbilister betale 20 prosent bomavgift på E6 mellom Trondheim og Stjørdal og i Miljøpakken.
  • Fra 1. januar 2023 økes avgiften til 40 prosent.
  • Fra 1. januar 2024 må elbilistene betale 50 prosent avgift utenfor Miljøpakken.
Det er litt uklart for meg og akkurat hva forskjellen består i. Men det kan se ut som det fortsatt blir 40% innenfor Miljøpakken, også fra 2024.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

GOLF-raider

#14
Arbeiderpartiets fylkestingsgruppe ved fraksjonsleder veg
skriver debattinlegg i Adresseavisa den 29 juni:
«Det er jo slik at elbilene fører med seg de samme ulempene
og belastningene som tradisjonelle biler gjør ikke minst i
og rundt byene:  Trengsel, trafikkorker, vegslitasje og
mikroplastavfall gjennom dekkslitasje.
Elbilene er gjennomsnittlig adskillig tyngre enn tradisjonelle personbiler, det gir større vegslitasje og mer mikroplastavfall. Undersøkelser viser at elbiler brukes mer, kjørelengden øker
ved alle disse fordelene, trafikken øker»
https://www.midtnorskdebatt.no/meninger/ordetfritt/2021/06/29/Innf%C3%B8ring-av-takst-for-nullutslippskj%C3%B8ret%C3%B8y-i-Tr%C3%B8ndelag-24200276.ece
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA