Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjettinger?

Startet av unik42, mandag 08. februar 2021, klokken 09:19

« forrige - neste »

roger1111

Sitat fra: hemi på tirsdag 09. februar 2021, klokken 08:53
Leaf FWD er ganske håpløs vinterbil, men nye ID4'en din har vel 4x4 ? sleng på pigg i tilegg så slipper du kjetting styret

Høres ikke ut som du har kjørt Leaf. Jeg synes Leaf er en meget god vinterbil. Pga vekten tar den seg mye bedre fram enn en fossilbil i samme størrelse. Spesielt på slaps merker jeg at den lettere kommer gjennom og finner feste.

hemi

Sitat fra: roger1111 på tirsdag 09. februar 2021, klokken 12:06

Høres ikke ut som du har kjørt Leaf. Jeg synes Leaf er en meget god vinterbil. Pga vekten tar den seg mye bedre fram enn en fossilbil i samme størrelse. Spesielt på slaps merker jeg at den lettere kommer gjennom og finner feste.

Høres ikke ut som du har kjørt så mye annet som er bra for å være ærlig, jeg har per dd 3 biler, og har eid ca 35 ,  tror alle utenom smart fortwo var bedre enn LEAF 40'en min på vinterføre. inkludert 1986 toyota camry når jeg var ung.

Leaf 40 har antispinn programmering som er noe av sløveste jeg har vært borti på en moderne bil, den lar hjulet spinne for fort, før den kutter superhardt, når den kutter har den en ganske lang timeout uten noe gass, sånn går den og pulser. Den griper også inn for sakte, så man mister alt feste og den graver seg ned om man står stille, eller får hjulspinn om man er i fart, seff bare på 1 hjul siden de ikke har giddet å programmere ABS sensorene så den bremser det riktige hjulet med hjulhastighet sensorene bilen jo allerede har og kunne utnyttet bedre. I praksis river den løs alt feste, før den gjør 0, og så repeat. Batteri vs motorbalansen i bilen gjør også at den har lite vekt på drivaksel/drivhjul. Dette betyr at fører også i stor grad må begrense gasspådrag siden ESP/antispinn vil gjøre alt værre når det slipper og om man gasser for mye. de fleste selv 20 år gamle biler har bedre programmering av antispinn enn dette.

OlaM

Jeg synes Leaf 40 er en grei vinterbil, men er enig at antispinn-logikken kunne vært bedre. Har vært opp bratte bakker og over vidda med den flere ganger i vinter, aldri blitt sittende fast. Det skal sies at det er lett å få feste i skarp kulde, både for ski og bil.

Det er veldig mange som er overbevist om at de trenger AWD fordi de har hytte, enda de betaler for brøyting frem til hytteveggen og hyttenabolaget er fullt av 2WDer. Akkurat som de trenger å trekke 1500 kg henger for å tømme 100 kg kratt og handle fem sekker bark hver vår.

Easy-Fit ser jo bra ut, de kommer sikkert i riktig dimensjon når bilen har vært ute en stund.
'21 3LR

Håvar

Sitat fra: magfred på tirsdag 09. februar 2021, klokken 11:22
Jeg holder en knapp på König/Thule Easy-Fit SUV 255 (hvis det er 255/50-R19 som er korrekt dimensjon på bakdekkene). Enda enklere enn K-summit å sette på virker det som, og litt billigere. Felgene bør også være greit beskyttet når man monterer de medfølgende "plastknappene". Iflg manualen skal ID.4 klare kjetting som stikker ut opp til 12 mm fra dekket.

Men ser ikke ut som at det er noen norske distributører p.t., så må muligens bite i det sure eplet å bestille fra Amazon i Tyskland:

https://www.amazon.de/-/en/dp/B00EUV0G7W/ref=twister_B010UQP1N4?_encoding=UTF8&th=1

Fordelen med K-Summit er at det fortsatt er relativt enkel å legge på, og at man ikke trenger å tenke på hvor mye selve kjettingen stikker ut fra dekket (lite fare for at den tar borti fjæring/støtdemper når den ikke ligger på innsiden av dekket som vanlig kjetting gjør). Liker også at det er ingen fare for skade på felgen med disse montert.

Denne så litt mindre omstendelig ut(men til samme pris): https://bilxtra.no/kjetting-suv-12mm-thule-xg-255
Står at det kan monteres nylondempere for å beskytte felg, men det står ikke om de følger med.
Det er 12mm lenker, og ikke 10mm som i linken i sitat
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

magfred

Det jeg liker med Easy-fit er nettopp at den virker som den enkleste å legge på og ta av kontra "vanlig" kjetting. Skal visstnok være mulig å få på i løpet av 12 sekunder, noe jeg anser som marketing, men det bør i hvert fall være mulig å få på 2 stk innen et par minutter.

Litt tullete kanskje, men her er et Guiness rekord forsøk med Easy-fit: https://www.youtube.com/watch?v=C0fh2ahOIn0 

En mer realistisk demo: https://www.youtube.com/watch?v=0-0ofh8y2FE&t

Sitat fra: Håvar på tirsdag 09. februar 2021, klokken 13:41
Sitat fra: magfred på tirsdag 09. februar 2021, klokken 11:22
Jeg holder en knapp på König/Thule Easy-Fit SUV 255 (hvis det er 255/50-R19 som er korrekt dimensjon på bakdekkene). Enda enklere enn K-summit å sette på virker det som, og litt billigere. Felgene bør også være greit beskyttet når man monterer de medfølgende "plastknappene". Iflg manualen skal ID.4 klare kjetting som stikker ut opp til 12 mm fra dekket.

Men ser ikke ut som at det er noen norske distributører p.t., så må muligens bite i det sure eplet å bestille fra Amazon i Tyskland:

https://www.amazon.de/-/en/dp/B00EUV0G7W/ref=twister_B010UQP1N4?_encoding=UTF8&th=1

Fordelen med K-Summit er at det fortsatt er relativt enkel å legge på, og at man ikke trenger å tenke på hvor mye selve kjettingen stikker ut fra dekket (lite fare for at den tar borti fjæring/støtdemper når den ikke ligger på innsiden av dekket som vanlig kjetting gjør). Liker også at det er ingen fare for skade på felgen med disse montert.

Denne så litt mindre omstendelig ut(men til samme pris): https://bilxtra.no/kjetting-suv-12mm-thule-xg-255
Står at det kan monteres nylondempere for å beskytte felg, men det står ikke om de følger med.
Det er 12mm lenker, og ikke 10mm som i linken i sitat
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

unik42

#20
Jeg skjønte ikke helt demoen, skal man ikke feste sammen vaieren på baksiden av dekket?

Edit: Og disse nylondemperne, hvor fester man dem?
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Orbit

Baksiden er koblet sammen via den tynne røde vaieren, som ligger på bakken på utsiden av dekket når du setter kjettingen på. Når du trør ned strammemekanismen, dras denne vaieren under dekket og ender til slutt på baksiden og samler den sorte ringen på baksiden
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

magfred

Orbit har forklart det bra, når du kjører vil strikken/vaieren stramme seg og "smette" under dekket så snart hjulet har rullet en runde

Se fra ca 25 sekunder ut i det andre klippet jeg la ut.

Nylondemperne monteres på utsiden av dekket for å løfte kjettingen fra å ligge helt inntil felgen:

Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

unik42

Tall for utfyllende svar :-)
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Håvar

Sitat fra: magfred på tirsdag 09. februar 2021, klokken 14:08
Det jeg liker med Easy-fit er nettopp at den virker som den enkleste å legge på og ta av kontra "vanlig" kjetting. Skal visstnok være mulig å få på i løpet av 12 sekunder, noe jeg anser som marketing, men det bør i hvert fall være mulig å få på 2 stk innen et par minutter.

Litt tullete kanskje, men her er et Guiness rekord forsøk med Easy-fit: https://www.youtube.com/watch?v=C0fh2ahOIn0 

En mer realistisk demo: https://www.youtube.com/watch?v=0-0ofh8y2FE&t

Må innrømme at det var en ganske elegant betjening etter å ha sett den siste videoen  :)
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA