Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

brukt kia e-niro

Startet av tormann, søndag 07. februar 2021, klokken 17:12

« forrige - neste »

tormann

Hei, jeg vurderer å kjøpe en brukt Kia e-niro og på finn.no ser jeg at det er mange importbiler. Burde jeg styre unna? Noen forhandlere som går igjen er "Haaland Bil", "Sentral Bil" og "Grand Auto". Har noen her noen erfaringer med disse som forhandlere? Slik jeg har forstått mister man litt av garantien fra Kia Norge og jeg vil gjerne ha en forhandler jeg kan stole på om det skulle komme en garantisak. Har brent meg på dette før.

På forhånd tusen takk for svar.

Mvh

tormann

arthur

Jeg har erfaring med Sentral Bil da jeg har solgt to biler til dem, begge elbiler henholdsvis Niro og Kona, og min erfaring med dem var at de var førsteklasses å ha med å gjøre som kjøpere av bilene. Begge bilene var helt nye og de solgte dem videre, også med fortjeneste.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

tormann

Tusen takk for svar. Det skal jeg notere meg.

Jeg setter stor pris på om noen andre har erfaringer med å kjøpe importbil hos andre forhandlere i Oslo-området og om de vil dele disse.

Mvh

tormann

geear

Andre ulemper er forskjell i standard utstyrsnivå, og mindre lastekapasitet. Den norske varianten har et senket gulv i bagasjerommet kontra import.

Forøvrig får du ingen mobilitetsgaranti/veihjelp av KIA Norge/BOS med gråimport, men hva den er verdt kan en nok spørre seg om..

Olemann

#4
Ta et søk på dette her på forum, så finner du mye.  Jeg mener at får man bilen 50.000.- billigere så ville jeg vurdert importbil, gitt at utstyret er det samme. Men, så mye rabatt får man sjelden.

Du ser også at over 80% av bilene på FINN nå er importbiler, og om/når prisene faller så vil disse rammes først.
Kun 2 privatsalg av over 100 biler.   

Garanti;  Her sies det mye rart, dette er en kjent historie, omtalt av NAF, fant i farta bare klipp fra DB, men som du ser er det slett ikke samme garanti/goodwill på importbiler som på norsksolgte.  Selv om de som selger importbiler konstant snakker om Kia sin 7 års garanti. Men så enkelt er det ikke.
https://dinside.dagbladet.no/motor/fikk-garanti-smell-pa-13200-kroner/72269299


Moas

Sitat fra: Olemann på mandag 08. februar 2021, klokken 10:43
Garanti;  Her sies det mye rart, dette er en kjent historie, omtalt av NAF, fant i farta bare klipp fra DB, men som du ser er det slett ikke samme garanti/goodwill på importbiler som på norsksolgte.  Selv om de som selger importbiler konstant snakker om Kia sin 7 års garanti.
https://dinside.dagbladet.no/motor/fikk-garanti-smell-pa-13200-kroner/72269299
Tror ikke man bør regne med slike "goodwill" reparasjoner uten videre. Siden det er BOS som selger de fleste "merke" KIAene så bør man holde seg unna dem generelt etter min mening. Serviceprisene er ut av en annen verden hos BOS etter min erfaring.

Prøv f.eks. Grandal bil, i noen avd har de folk som tidligere jobbet for KIA og som er gode på kundeservice. De kan også gjøre servicer på KIAer.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Olemann

#6
Betalte nettopp kr. 2.800.- for service på min eNiro.  Hos Bertel. Synes det er helt greit. Inkluderer bl.a. rens av bremser, pollenfilter etc.

Men som sagt, hadde jeg fått et avslag på minst kr. 50.000.- så hadde jeg vurdert importbil, og heller levd med mindre bagasjerom og ev avvikende utstyr og ikke minst, usikkerhet på garantiforhold og hva man selv får igjen når man selger.

Legger også merke til at antall importbiler er sunket med nesten 20% på en ukes tid, så kan nok hende de som importerer/flipper merker at disse er mer tungsolgt nå, og dermed ikke tar inn så mange nye.

Jeg er på min 2. eNiro nå, og da jeg solgte den første på FINN var det helt åpenbart at de aller fleste som tok kontakt var opptatt av at det var en norsk bil, så at det gjør den mer lettsolgt er jeg overbevist om.

tormann

Tusen takk for gode svar alle sammen.
Jeg ser foreksempel på denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=202276435
Dette er vel import men vesentlig lavere pris enn "norsk".

Om man har veihjelp gjennom forsikring burde kanskje det holde.
Hvordan fungerer service o.l om man kjøper gjennom en forhandler slik som den i annonsen. Forholder man seg til Bertel O Steen for servicer?

Mvh

tormann

Olemann

#8
Du spør om råd, jeg ville ikke kjøpt den.  Med vinterhjul er prisen godt over 370, kanskje 375.000.-  Dessuten mangler den ventilerte skinnseter.
Får du den for 330.000.- med vinterhjul så er det et OK kjøp som importbil. 

Ville heller kjøpt en norsk bil som har skinnpakken, finn en som er kjørt under 20-25.000 km og fulgt opp service og en eiers bil.  Du finner det for samme pris som den du linket til.

Veihjelp betyr lite, det kan du kjøpe hvor som helst.  Som sagt før er det garanti og goodwill du betaler for. Samt at du ikke får det samme igjen som for norsk bil når du selv skal selge en gang. 

Sitat fra: tormann på tirsdag 09. februar 2021, klokken 09:11
Tusen takk for gode svar alle sammen.
Jeg ser foreksempel på denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=202276435
Dette er vel import men vesentlig lavere pris enn "norsk".

Om man har veihjelp gjennom forsikring burde kanskje det holde.
Hvordan fungerer service o.l om man kjøper gjennom en forhandler slik som den i annonsen. Forholder man seg til Bertel O Steen for servicer?

Mvh

tormann

tormann

Tusen takk for svar, det setter jeg stor pris på.
Jeg burde nok eller gå for norsk bil ja. Dessverre sliter jeg med å finne slike til en tilsvarende pris som ikke har gått altfor langt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA