Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva skal jeg kjøpe for å lade bilen

Startet av A. Eika, fredag 05. februar 2021, klokken 15:59

« forrige - neste »

A. Eika

Første innlegg her.
Har nå kjøpt en ny 21 modell e-niro. Hva skal jeg kjøpe for å lade denne bilen. Jeg har 3fase 16A (uten jordfeilbryter) i garasjen. Kan jeg lade med 3fase 230x16x1,73=6,3kw eller må jeg klare meg med 230 x 16=3,6kw.
Jeg stiller helt blank her kan nesten ikke nok til å stille spørsmålene riktig.

Tjomsas

Hvis du ikke kan nok, så anbefaler jeg å starte her:

https://elbil.no/lading/lade-elbilen-hjemme/

E-niro kan ikke lade på 230 3-fase, så du får ikke mer enn 3,6 kW, ved maks effekt. Det anbefales vel ikke å lade med maks effekt på en kurs heller.

Barid Bel

Sitat fra: A. Eika på fredag 05. februar 2021, klokken 15:59
Første innlegg her.
Har nå kjøpt en ny 21 modell e-niro. Hva skal jeg kjøpe for å lade denne bilen. Jeg har 3fase 16A (uten jordfeilbryter) i garasjen. Kan jeg lade med 3fase 230x16x1,73=6,3kw eller må jeg klare meg med 230 x 16=3,6kw.
Jeg stiller helt blank her kan nesten ikke nok til å stille spørsmålene riktig.

Jeg brukte en haug med tid på dette før vi fikk vår e-niro for et par mnd siden. Du trenger:

- Ladeboks. Det hersker ganske bred enighet om at Easee er et solid valg. Vel.pris er ca 8k, diverse lavere priser her og der.
- Egen kurs til ladeboksen er et krav, med jordfeilbryter. Easee har innebygget jordfeilvern type A, din installatør kan hjelpe deg med detaljene.
Sånn for eksempel installerte vi 3x32a 230v, som ikke er nyttig for Niro da den bare bruker 2 av fasene og lader med ca 7.4kw. Nesten ingen elbiler kan dra nytte av 3fas 230v.
- Hvis du vil installere en kurs som er større enn iallefall 20a (variere litt mellom leverandørene) må du søke. Dette kan en elektriker gjøre for deg.
- Installasjoskost varierer i forhold til hvor du skal ha ladeboks, hvor sikringsskapet er, hva slags kurs du vil ha, etc.
- Det finnes noen løsninger for smart strømstyring, Tibber er populært blant elbileiere.
- Dette vet jeg ikke, men logisk sett burde du kunne bruke den 3x16a kusen du har og få en elektriker til å koble den om i sikringsskapet + koble til laderen. Dette hvis 16a er nok. Vi beregnet at bilen skulle kunne lades full over en natt, og valgte utifra det. I tillegg er det en fare for at det blir flere elbiler.

Ladehastigheter står her:
https://ev-database.org/car/1125/Kia-e-Niro-64-kWh#charge-table
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

A. Eika

Jeg har nå 16A 3 fase ut i garasjen. Må jeg sikre denne kursen meg jordfeilautomat eller kan den settes mellom 3fase koblingsboks og den ladeboksen som jeg har kjøpt. Den er for 1fase så den har jeg tenkt kan mates med 16A fra denne 3 fase kursen. Hvor skal jordfeil automaten plasseres? Denne automaten skal være av type B har jeg lest meg til.

_OE_

Det jordfeilbryter type B karakteristikk... Denne skal motvirke at det kommer inn DC strøm inn på AC nettet.... Jordfeilautomat type B er noe annet

#FTS#


Erik Ola Ulvestad

#5
3 fase kursen din til garasja bør normalt ha jordfeilautomat på kursen, plassert i sikringskapet. Men, avhenging av alder på anlegget, om du har dobbeltisolert kabel, osv, så kan den hende du kun har sikring. Installatør vil antakeligvis sterkt tilrå å bytte til jordfeilautomat. Om du har underfordeling i garasja kan du plassere jordfeilautomat type A i underfordeling og trekke ny 1-fase kurs frå denne til ladestasjon som har jordfeildeteksjon for 6 mA DC, s.k. DC-RCM (som tilsvarar jordfeilvern TypeB (som ikkje må forvekslast med B-karakteristikk)) innebygd.  Har du ikkje ladestasjon med dc-rcm innebygd må du i tillegg til sikringsautomat også på ladestasjon kursen sette opp eit jordfeilvern av Type-B som er egna for DC feilstrøm. (GARO har vel en fin kombinert automat, dei andre fabrikata må sette saman modular. Desse kostar skjorta, så ein ladeboks med dc-rcm er langt å foretrekke)

Kort fortalt er det kun Tesla Model3 som kan nytte 3fas 230V IT nett.
Om du vil studere vidare finn du enkelt bilmodellar som kan bruke diverse kvasi-løysingar, men desse er heilt utanfor standard. Konsensus er vel no å frarå spekulasjon i dette (med mindre du er ihuga elektro-nerd).

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

A. Eika

Jeg kunna ha betalt 5500,- kr å fåtte en 3fase lader i bilen. Det hadde kanskje vært lurere.

Barid Bel

#7
Den 3fase laderen til Kia kan bare brukes med 400v TN nett, så den er ubrukelig for de fleste av oss.

Vi har den, bare fordi vi kjøpte en bil som var ferdig, men jeg kan ikke se for meg at den noengang blir brukt.
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA