Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oversikt over planlagte ladestasjoner

Startet av Mjuring, tirsdag 02. februar 2021, klokken 10:31

« forrige - neste »

Mjuring

Hei.
Finnes det en oversikt over planlagte ladestasjoner i Norge? Altså de som ennå ikke er ferdigstilt.
Jeg har e 2020 eGolf som jeg er kjempefornøyd med (bortsett fra rekkevidden). Skal til fra Lørenskog til Trysil, men synes ladeinfrastrukturen på strekningen er dårlig. Å stoppe på Espa er sjanseløst med mindre et par timer i ladekø er ok. Noen som har noen erfaringer fra denne strekningen (ikke Teslaeiere)?

jkirkebo

Sitat fra: Mjuring på tirsdag 02. februar 2021, klokken 10:31
Hei.
Finnes det en oversikt over planlagte ladestasjoner i Norge? Altså de som ennå ikke er ferdigstilt.
Jeg har e 2020 eGolf som jeg er kjempefornøyd med (bortsett fra rekkevidden). Skal til fra Lørenskog til Trysil, men synes ladeinfrastrukturen på strekningen er dårlig. Å stoppe på Espa er sjanseløst med mindre et par timer i ladekø er ok. Noen som har noen erfaringer fra denne strekningen (ikke Teslaeiere)?

Det er vel ganske bra med ladestasjoner på denne strekningen?

Minnesund 3 stk. (2 på CK og 1 på Kiwi)
Espa 10 stk.
Innlandsporten 4 stk. (2 på CK og 2 på Coop)
Løten 2 stk. (på YX)
Elverum 13 stk. (6 på Amfi, 1 på hver sin Kiwi, 4 Ionity, 1 på Terningen arena)

Det er totalt 31 stk. Jeg vil tro det faktisk er minst sjanse for kø i Løten på utfartsdager. Noen av de på Elverum er nok også lavt belastet, samme vil jeg tro gjelder Kiwi på Minnesund (dvs. egentlig Langset).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mjuring

Hei, takk for svar.
Ja, disse har jeg spottet. Men når halvparten ikke er kompatible, og noen ladere kun gir 23KW, så er det ikke så imponerende. Og på utfartsdager, ser jeg for meg kaos. Derfor lurte jeg bare på om noen visste om det forelå planer for en større utbygging av infrastrukturen? Altså, noe å glede seg til :-)
Vet at bolleland planla 40 ladestasjoner, men la det på is da kommunen ikke ville bidra...

Orbit

Sitat fra: Mjuring på tirsdag 02. februar 2021, klokken 12:31
Men når halvparten ikke er kompatible, og noen ladere kun gir 23KW, så er det ikke så imponerende.
Ref kompatible, så tenker du kanskje på ladere med Chademo og CCS-kabel, hvor du kan bare bruke det siste? Dette er laderne med begge kabeltyper på samme lader, ikke separate ladere. Så det er ikke ladere der som du ikke kan benytte, men den kan være opptatt av en bil med Chademo-kontakt slik at du ikke får ladet (selv om CCS-kabelen er "ledig"). På en del ladere kan du likevel koble deg til, og være i kø til den andre er ferdig.

De med 23 kW er vel AC type-2 (og egentlig 22 kW), som en e-Golf uansett bare får 7,2 kW ut av.

Om du er villig til å ta en 10 min omveg om Olrud handelspark ved Hamar, har BKK en stor installasjon der med 12x CCS-ladere (fordelt på 6x stolper, men to biler kan lade samtidig på hver).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Arha

Sitat fra: Mjuring på tirsdag 02. februar 2021, klokken 12:31
Hei, takk for svar.
Ja, disse har jeg spottet. Men når halvparten ikke er kompatible, og noen ladere kun gir 23KW, så er det ikke så imponerende.
Dersom du har ladet tidligere i vinter og fått kun 23 kW, så er ikke dette laderens feil.  Det er bilen som bestemmer hvor høy effekt den vil motta, og med kaldt batteri betyr dette lav ladefart uansett hvilken lader du benytter.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

eisa01

Er det mulig å oppgradere bilen? Det er 200 km fra Oslo til Trysil så bør ikke være nødvendig å hurtiglade, f.eks. en Hyundai Kona vil komme frem

Ellers er det bare å finne seg i ladekø, da det tvilsomt lønne seg å bygg ut infrastruktur for at kortrekkevidde-biler brukes på langtur som dette på utfartsdager :)

Mjuring

Sitat fra: eisa01 på lørdag 06. februar 2021, klokken 15:04
Er det mulig å oppgradere bilen? Det er 200 km fra Oslo til Trysil så bør ikke være nødvendig å hurtiglade, f.eks. en Hyundai Kona vil komme frem

Ellers er det bare å finne seg i ladekø, da det tvilsomt lønne seg å bygg ut infrastruktur for at kortrekkevidde-biler brukes på langtur som dette på utfartsdager :)

HALLO? Det er da ikke bare "kortrekkevidde-biler" det her er snakk om. Det bor da folk rundt om i hele landet som trenger ladeinfrastruktur i det daglige og ikke kun på langtur...

Trekkoppbil

#7
Jeg trur ikke det er så enkelt få finne oversikt over planlagte stasjoner lengre ut fra hva jeg kjenner til, mens  du vil nok finne oversikt over ladestasjoner i drift, på de fleste kart.
På hovedveier andre steder i landet kan man ofte finne ladestasjoner som har kø under utfartsperioder, mens ladestasjoner som ligger litt utenfor hovedveiene, kan ha trafikktrykk til helt andre tider. Ladestasjoner på kjøpesentre, kan være stort sett ledige søndag kveld.

Rådet mitt er å kartlegge hvor det er ladestasjoner, og gjerne prøve dem ut så man blir kjent i området, og deretter lære seg hvor man kan forvente kø til aktuelle tider. Og man må gjøre valg om man skal følge hovedveier eller småveier på aktuelle tidsrom hvor man kjører.

Urbs72

Sitat fra: eisa01 på lørdag 06. februar 2021, klokken 15:04
Er det mulig å oppgradere bilen? Det er 200 km fra Oslo til Trysil så bør ikke være nødvendig å hurtiglade, f.eks. en Hyundai Kona vil komme frem

Ellers er det bare å finne seg i ladekø, da det tvilsomt lønne seg å bygg ut infrastruktur for at kortrekkevidde-biler brukes på langtur som dette på utfartsdager :)
Det er jo nesten null lademuligheter i Trysil om man ikke har lader på hytta, så også vi med stort batteri kan trenge en påfyll før vi kommer frem.

overskyet

Sitat fra: Urbs72 på torsdag 08. april 2021, klokken 14:41
Sitat fra: eisa01 på lørdag 06. februar 2021, klokken 15:04
Er det mulig å oppgradere bilen? Det er 200 km fra Oslo til Trysil så bør ikke være nødvendig å hurtiglade, f.eks. en Hyundai Kona vil komme frem

Ellers er det bare å finne seg i ladekø, da det tvilsomt lønne seg å bygg ut infrastruktur for at kortrekkevidde-biler brukes på langtur som dette på utfartsdager :)
Det er jo nesten null lademuligheter i Trysil om man ikke har lader på hytta, så også vi med stort batteri kan trenge en påfyll før vi kommer frem.

At kommuner som Trysil og Hemsedal ikke har skikkelig lading er ganske utrolig egentlig. Det kryr av elbiler der, de lever av snø, men lading, det skal de ikke ha. I Hemsedal er det et par sutteladere, thats it. Trysil er jo like elendig.

GOLF-raider

NAF v/Thor Egil Braadland hadde et innlegg i «Dagens Næringsliv» hvor de presser på for å få fortgang i utbygging av flere    :D
ladestasjoner langs norske veier   ::)
https://www.dn.no/innlegg/klima-og-miljo/bil/elbil/innlegg-norges-to-nye-ladejarler-ma-hindre-ladekaos-for-elbilistene/2-1-1020311
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

MJ006

Sitat fra: overskyet på fredag 23. april 2021, klokken 09:29
Sitat fra: Urbs72 på torsdag 08. april 2021, klokken 14:41
Sitat fra: eisa01 på lørdag 06. februar 2021, klokken 15:04
Er det mulig å oppgradere bilen? Det er 200 km fra Oslo til Trysil så bør ikke være nødvendig å hurtiglade, f.eks. en Hyundai Kona vil komme frem

Ellers er det bare å finne seg i ladekø, da det tvilsomt lønne seg å bygg ut infrastruktur for at kortrekkevidde-biler brukes på langtur som dette på utfartsdager :)
Det er jo nesten null lademuligheter i Trysil om man ikke har lader på hytta, så også vi med stort batteri kan trenge en påfyll før vi kommer frem.

At kommuner som Trysil og Hemsedal ikke har skikkelig lading er ganske utrolig egentlig. Det kryr av elbiler der, de lever av snø, men lading, det skal de ikke ha. I Hemsedal er det et par sutteladere, thats it. Trysil er jo like elendig.

Trysil er en helt grusom destinasjon på vinteren. Selv med lang rekkevidde på bilen nytter det ikke å kun lade i Elverum på vei oppover når det er mange minusgrader, og man i tillegg skal kjøre litt rundt i Trysil. Lite imponerende at det kun er to 50kw-ladere i Norges største kommune for vinterturisme. Minnes med gru vi sto 3-4 timer i ladekø i vinterferien.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA