Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er Max et godt tilbud? Eller er 1st standard god nok?

Startet av Elektro12, mandag 01. februar 2021, klokken 19:16

« forrige - neste »

Elektro12

Ser Enyaq IV80X egentlig er en mer fornuftig konkurrent enn ID4 Max ift. ID4 1st standard.

steffone

Sitat fra: Elektro12 på tirsdag 02. februar 2021, klokken 09:05
Ser Enyaq IV80X egentlig er en mer fornuftig konkurrent enn ID4 Max ift. ID4 1st standard.

På hvilken måte, ut fra ditt ståsted?
Kjører:
Kona Sutra LTD 2019
Kona Dew Plus 2022 (vinterpendlemaskinen)
Škoda Enyaq iV80 Sportline 2021

Solgt:
VW e-Golf 2019

Elektro12

Sitat fra: zycer på tirsdag 02. februar 2021, klokken 09:14
Sitat fra: Elektro12 på tirsdag 02. februar 2021, klokken 09:05
Ser Enyaq IV80X egentlig er en mer fornuftig konkurrent enn ID4 Max ift. ID4 1st standard.

På hvilken måte, ut fra ditt ståsted?

I praksis samme bil, men med 4WD - som gjør den mer kurant til å holde seg i verdi over tid, og jeg kunne godt hatt 4WD.

Bjoris

#18
Med prisene som kom nå er plutselig Enyaq å regne med igjen, men er også enig i at Enyaq konkurrerer med 1ST MAX om du kan droppe litt "kjekt å ha utstyr". Jeg spekker opp en Enyaq AWD som følger og da er det ikke noe jeg savner:

Std:          478.680,-
Navi:            7.600,-
HF:               9.800,-
Met:             5.800,-
3-Ek ratt:      2.600,-
AreaVeiw:      3.800,-
Familiepk:      3.800,-
Bags.romspk: 3.200,-
Vinterhjul:    22.900,-
SUM            538.180,-

Nå fikk jo noen MAX under 500 med vinterhjul, men normalt priset MAX 1ST havner jo ikke langt unna denne prisen og jeg må si at det er jo absolutt ett alternativ jeg ville valgt. Her er jo mye av det 1ST mangler også inkludert og resten som 1ST MAX gir er for meg "kjekt å ha":

Matrix (std)
Keyless (std)
3-sone klima (std)
El.førersete (std)
AreaView
Bagasjeromsnett
Setevarme bak (std, fåes ikke på ID4)
Travel Assist (std)
Side Assist (std)

Enyaqen er egentlig altfor godt utstyrt som std., tror ikke alle er klar over hvor mye ekstra som er med på den i disse prisene ifht ID4, jeg må innrømme at jeg hadde fortrengt det litt selv før jeg var å kikket på den nå nylig. Tenker at det nå er mer sannsynlig at vi går for Enyaq AWD enn ID4 AWD, men først får vi se hvordan 1ST RWD blir, jeg MÅ jo ikke bruke enda over 100 kNOK på bil egentlig, behovet for AWD for oss er begrenset til at "få ganger i året".


Elektro12

Sammenliknet Enyaq med ID4 1st og Max i dag på papiret og var og så på Enyaq.

1st har jeg god pris på, 1st max må jeg opp 80 tusen for å få. Enyaq IV80X med greit utstyr landet på 50 tusen til opp.

1st standard virker god om man kan klare seg uten keyless++ og jeg vurderer å slå meg til ro med den. Bilen er jevnt over nokså lik og de dyrere modellene har ting og tang som kan bli dyre å fikse på når man er på andre siden av garantien.

Bjoris

#20
Her har jeg raskt oppsummert prisforskjellene (listeprisene) mellom lanserings utgavene og de utgavene som nå kommer som det er naturlig å sammenligne 1ST og 1ST MAX med. Her ser en da både i kroner og % hvordan forskjellen er.

Så må en huske på at 1ST vs Business er den der den nye utgaven har mest ekstra utstyr i sammenligningen så selv om besparelsen blir veldig høy der så kan ikke disse tallene sammenlignes som epler og epler. Det er ikke helt like biler vi snakker om. Som en ser under den grønne linja så har jeg oppsummert de viktigste forskjellen mellom de forskjellige utgavene jeg har sammenlignet.

Uansett syns jeg det er ganske åpenbart at 1ST kom best ut av dette, kanskje mest fordi LIFE har en del basic mangler som gjør at folk blir "presset" over på Business (Ryggekamera må nesten være på plass i en ny familibil syns jeg). Tech vil nok kanskje være et mer reelt alternativ til 1ST Max, men then again, når en legger på alt av utstyr så kanskje adaptivt understell og progresiv styring blir dumt å droppe?

Som en ser jeg har gjort to sammenligninger, det er jo basert på personlig smak, men jeg tror ikke bruktmarkedet gir nevneverdig verdi for Exterior Style pakke og større hjul...

CG

I tillegg er vel både metallikk lakk, hengerfeste, felger større enn 19 satt opp som ekstrautstyr i de nye prislistene, dvs. man må legge på 6.500 + 24.200 + 5-10.00

Stikkkontakt

Sitat fra: CG på onsdag 03. februar 2021, klokken 09:19
I tillegg er vel både metallikk lakk, hengerfeste, felger større enn 19 satt opp som ekstrautstyr i de nye prislistene, dvs. man må legge på 6.500 + 24.200 + 5-10.00

Ja, men for mange er det ikke et must å legge 10.000 på bordet for å få kortere rekkevidde og dårligere komfort.
Kjører selv I-Pace med 22" og etter min mening er det kun utseende som nyter godt av de store hjulene. 20" er bedre på absolutt alt. Den er t.o.m raskere rundt bane.

Bjoris

#23
Sitat fra: CG på onsdag 03. februar 2021, klokken 09:19
I tillegg er vel både metallikk lakk, hengerfeste, felger større enn 19 satt opp som ekstrautstyr i de nye prislistene, dvs. man må legge på 6.500 + 24.200 + 5-10.00

Dette er tatt høyde for i oversikten min om det var denne du referte til, jeg har sett på begge deler. Både hvordan det er om du tar med alt, evt bare det vi vet bruktmarkedet verdsetter.

Ser vi først på alt 1ST har utover Business f.eks er da faktisk hele 17% billigere, men Business har Matrix som viktigste forskjell i sitt favør.

Tenker en at dette med større hjul og exterior styling pakke ikke har noe verdi, noe jeg tror er bruktmarkedet sin vurdering blir er forskjellen fortsatt hele 14%!

Når en vet at noen/mange (?) har fått gode rabatter på 1ST i tillegg så blir det en rimelig heftig prisøkning og disse er garantert ett veldig lavt verdifall vi jeg påstå! Så det skal komme enormt gode kampanjer før vi er tilbake på 1ST:) Det er egentlig dårlig nytt for meg som vil ha AWD, nå tror jeg den blir så dyr at jeg ikke vet ikke om jeg tar meg råd til den. Vi prøver nok en vinter med RWD først iallefall.

Det skal likevel bli veldig spennende å se hvordan VW skal få til å selge ID4 til så mye høyere pris enn før, men det er nok slik at dette bildet som vi viser her forsvinner fort når 1ST er ute av bildet og det har gått litt tid slik at aktuelle kjøpere normalt ikke engang vet om at det har vært så mye lavere priser.


hELgenen


Bjoris

Sitat fra: hELgenen på onsdag 03. februar 2021, klokken 10:05
Trodde den grå 1st hadde metallic lakk. Eller?

Ja, alle 1ST har met.lakk både grå og hvit er met.lakk, men de nye utgavene kommer i grå som ikke er met.lakk, mye lysere, ganske tøff, men skeptisk til hvordan denne vil holde seg over tid

ID4

Sitat fra: Bjoris på onsdag 03. februar 2021, klokken 10:06
Sitat fra: hELgenen på onsdag 03. februar 2021, klokken 10:05
Trodde den grå 1st hadde metallic lakk. Eller?

Ja, alle 1ST har met.lakk både grå og hvit er met.lakk, men de nye utgavene kommer i grå som ikke er met.lakk, mye lysere, ganske tøff, men skeptisk til hvordan denne vil holde seg over tid

Synes den gråfarven som er standard på de nye utgavene er en kjedelig kommune grå farve. Tror de fleste vil oppgradere til en annen farve.

hakotorg

Sitat fra: HelEl på onsdag 03. februar 2021, klokken 11:19
Sitat fra: Bjoris på onsdag 03. februar 2021, klokken 10:06
Sitat fra: hELgenen på onsdag 03. februar 2021, klokken 10:05
Trodde den grå 1st hadde metallic lakk. Eller?

Ja, alle 1ST har met.lakk både grå og hvit er met.lakk, men de nye utgavene kommer i grå som ikke er met.lakk, mye lysere, ganske tøff, men skeptisk til hvordan denne vil holde seg over tid

Synes den gråfarven som er standard på de nye utgavene er en kjedelig kommune grå farve. Tror de fleste vil oppgradere til en annen farve.

Ikke sikkert, jeg synes det er den peneste fargen.

Elektro12

Som trådstarter kan jeg kort kommentere at jeg fant ut 1st standard er god nok.

Max har en del flotte saker, men takluke som kan åpnes, 21 toms felger, led matrix++ er egentlig potensielt store kostnader "down the road". Har i tillegg en veldig gunstig deal på 1st.

Olemann

Samme tenker jeg, med de listeprisene det nå ligger an til på en greit utstyrt AWD så er 1st et kjøp som over noen år antagelig er gunstig.
Om 2-4 år så er elbilverdenen igjen fornyet, kommer Sony og Google og Apple på banen og man skal selge en ID4 så er bilen gammeldags enten den heter 1st eller max.....men for all del, det kan være verdt endel tusen å ha kjekt utstyr den tiden, hver sin smak og prioritering.
Om jeg beholder eNiro eller går for 1st er fortsatt åpent.  Men Max eller AWD til +100k mer enn 1st blir det ikke.

Sitat fra: Elektro12 på søndag 07. februar 2021, klokken 08:12
Som trådstarter kan jeg kort kommentere at jeg fant ut 1st standard er god nok.

Max har en del flotte saker, men takluke som kan åpnes, 21 toms felger, led matrix++ er egentlig potensielt store kostnader "down the road". Har i tillegg en veldig gunstig deal på 1st.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA