Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor så billig Fortum-lader?

Startet av Paradigma, lørdag 30. januar 2021, klokken 11:03

« forrige - neste »

Paradigma

Jeg er fersk eier av elbil (Mii), og i påvente av egen ladestasjon på veggen har jeg sett litt på ladere som er utplassert ved butikker og kjøpesenter i nærheten. Jeg er heldig å ha flere Fortum og Mer- ladere i umiddelbar nærhet og en av Fortum-laderne på 22kw har en pris på 10 øre/min. I tillegg står den i et varmt og tørt parkeringshus uten parkeringsavgift.

Hvorfor selger de seg så billig, og kan jeg forvente at denne prisen holder seg slik over tid?

automat

Sannsynligvis er laderen så billig av samme grunn som det er gratis å stå i p-huset. F.eks for å få folk til å handle i kjøpesenteret som eier p-huset.

Eierern av p-huset står da for en god del av ladekostnaden, og prisen settes til det p-hus-eieren og Fortum blir enige om.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Rav4_EV

10 øre/minuttet er 6 kroner timen for 22 kW. :o

Dette er langt under prisen bare for strømmen.

Om dette er sant, vil det neppe vedvare.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Paradigma

Det stemmer, det ble en lang tur på butikken i dag også for å lade og fjerne is av bilen. Oppgjøret ble 5 kroner  ;)

Dette kjøpesenteret har mistet flere butikker og sliter litt med å få folk dit, så at det er et lokketilbud for å tiltrekke kunder kan nok stemme.

Kristian O

Sikker på det ikkje er 6 øre / minutt pluss kWh- pris?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

jlan

Det er få biler som lader med 22 kW. Det vanligste er vel 7.2 og 3.6.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Daniel_0007

Sitat fra: jlan på lørdag 30. januar 2021, klokken 14:34
Det er få biler som lader med 22 kW. Det vanligste er vel 7.2 og 3.6.

Er vel bare 2 per idag zoe og taycan som kan få det som tillegg.
Model 3 2019 LR Rwd

sjokomelk

Utenfor min lokale McDonalds i Haugesund tok Fortum 10 øre/min for 22kW tidligere. Det var sånn i 3-4 år før de skrudde opp prisen til 1kr/min. Og nå har de fjernet stolpen og erstattet den med en 50kW hurtiglader.

Men siden denne McDonaldsen lå vegg-i-vegg med et kjøpesenter, så var prisen "riktig" for meg. 6kr/time uansett hva slags bil du har er ikke helt ubetalelig. Så jeg ladet mange ganger Ampera hybriden min der før jeg fikk Model X for 3 år siden. Og den har jeg også ladet der mange ganger mens jeg har vært på shopping.

10-20 øre/min er en pris som jeg er villig til å betale for "ikke nødvendig" lading, men som er mer i kategorien "kjekt å lade siden jeg kan". Og hadde flere kjøpesenter tenkt slik, så velger jeg heller å legge handleturen dit og faktisk benytte meg av lademulighetene enn å gå på et annet senter som ikke har det tilbudet. Butikkene er jo mer eller mindre de samme overalt uansett.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Trekkoppbil

Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 30. januar 2021, klokken 15:16
Er vel bare 2 per idag zoe og taycan som kan få det som tillegg.
På bruktmarkedet kan du nok også finne eldre Model S med 22kw likeretter, dobbel lader.
Jeg mener å ha lest for lenge sida, at visse modeller av Leaf også skulle bli tilgjengelig med 22kw, men det blei muligens ikke noe av.
Men det finnes firmaer som ettermonterer 22kw på Leaf og e-nv200, som Muxcan.com og Kreisel Electric.
Og det finnes mobile ladere på 22kw, men det blir noe drass: https://www.designwerk.com/wp-content/uploads/Factsheet_MDC22-450_18-10_EN_web.pdf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA