Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dekkskift M3P

Startet av SnøhvitM3P, fredag 29. januar 2021, klokken 14:19

« forrige - neste »

SnøhvitM3P

Hei, skal ta i mot levering av min Model 3 Performance tidlig i neste uke(Tromsø).
Kjøpte dekk+felg pakke hos dekk1 da prisen der var på under halvparten av hva Tesla tar for vinterdekk.
Grunnet at dekkene jeg har kjøpt ikke kommer fra Tesla vil ikke de skifte fra sommerdekk til vinterdekk for meg.
Har ringt og snakket med alle bilverksted og lignende i nærheten av utleveringsstedet, men det er ingen som vil skifte dekk for meg på denne tiden av året, eller har ledig time.
Ser ut som jeg må skifte dekk selv, om jeg ikke får fikset time hos verksted langt unna og må ringe etter redningsbil for å få fraktet bilen dit.

Her kommer spørsmålene:
-Er jeg nødt til å ha en ekstra lav jekk for å klare å komme under bilen?
-Hvor kan jeg få tak i knottene jeg må ha for å jekke opp bilen?(er dette noe Tesla bruker å selge?)
2021 Tesla Model 3 Performance (Hvit) - bestilt 19. Okt.
Levert 04. Feb.

Tom


alb92

Sitat fra: SnøhvitM3P på fredag 29. januar 2021, klokken 14:19
Hei, skal ta i mot levering av min Model 3 Performance tidlig i neste uke(Tromsø).
Kjøpte dekk+felg pakke hos dekk1 da prisen der var på under halvparten av hva Tesla tar for vinterdekk.
Grunnet at dekkene jeg har kjøpt ikke kommer fra Tesla vil ikke de skifte fra sommerdekk til vinterdekk for meg.
Har ringt og snakket med alle bilverksted og lignende i nærheten av utleveringsstedet, men det er ingen som vil skifte dekk for meg på denne tiden av året, eller har ledig time.
Ser ut som jeg må skifte dekk selv, om jeg ikke får fikset time hos verksted langt unna og må ringe etter redningsbil for å få fraktet bilen dit.

Her kommer spørsmålene:
-Er jeg nødt til å ha en ekstra lav jekk for å klare å komme under bilen?
-Hvor kan jeg få tak i knottene jeg må ha for å jekke opp bilen?(er dette noe Tesla bruker å selge?)

Har du sjekke med Proff Bilpleie?

De er rett ved Tesla, og står i sidene deres at du trenger ikke engang å bestille time

"Skal du skifte dekk?
Da trenger du ikke å bestille tid.
Kom innom i våre åpningstider (ukedager mellom kl 08-16) så skifter vi dekk for deg mens du venter.
Merk at det kan være litt kø."

Det var min plan når jeg skal hente bil i Tromsø. Men har ikke kontaktet dem (veit ikke når jeg får bil enda).

Har du prøvd å snakke direkte med Tesla service, ikke via salg? Skjønner at de kanskje ikke er interessert i å bytte 3 part dekk ved utlevering, men Tesla appen tilbyr timebestilling til dekkskift, så mulig service kan gjøre det om du betaler for det.

SnøhvitM3P

Sitat fra: Tom på fredag 29. januar 2021, klokken 16:55
en liten tre plak gjør samme nytten  10x10 cm 13-15mm tykk
Eller så kan du bruke ishocky puck fra biltema.
eller https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/lofteinnretning/jekker/loftebeskyttelse-329017/

du trenger en jekk tilsvarende denne
https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/lofteinnretning/jekker/garasjejekk-002094/#tab02


Mulig at jeg går for dette da, har prøvd å ringe tesla flere ganger idag for å spørre om de har jack pads jeg kan kjøpe/låne mens jeg skifter dekk. Men de tok aldri tlf. eller ringte meg opp igjen.

Men er det ikke viktig å ha den biten som stikker opp på Jack Padsene som er laget for model 3 ?

Sitat fra: alb92 på fredag 29. januar 2021, klokken 16:59
Sitat fra: SnøhvitM3P på fredag 29. januar 2021, klokken 14:19
Hei, skal ta i mot levering av min Model 3 Performance tidlig i neste uke(Tromsø).
Kjøpte dekk+felg pakke hos dekk1 da prisen der var på under halvparten av hva Tesla tar for vinterdekk.
Grunnet at dekkene jeg har kjøpt ikke kommer fra Tesla vil ikke de skifte fra sommerdekk til vinterdekk for meg.
Har ringt og snakket med alle bilverksted og lignende i nærheten av utleveringsstedet, men det er ingen som vil skifte dekk for meg på denne tiden av året, eller har ledig time.
Ser ut som jeg må skifte dekk selv, om jeg ikke får fikset time hos verksted langt unna og må ringe etter redningsbil for å få fraktet bilen dit.

Her kommer spørsmålene:
-Er jeg nødt til å ha en ekstra lav jekk for å klare å komme under bilen?
-Hvor kan jeg få tak i knottene jeg må ha for å jekke opp bilen?(er dette noe Tesla bruker å selge?)

Har du sjekke med Proff Bilpleie?

De er rett ved Tesla, og står i sidene deres at du trenger ikke engang å bestille time

"Skal du skifte dekk?
Da trenger du ikke å bestille tid.
Kom innom i våre åpningstider (ukedager mellom kl 08-16) så skifter vi dekk for deg mens du venter.
Merk at det kan være litt kø."

Det var min plan når jeg skal hente bil i Tromsø. Men har ikke kontaktet dem (veit ikke når jeg får bil enda).

Har du prøvd å snakke direkte med Tesla service, ikke via salg? Skjønner at de kanskje ikke er interessert i å bytte 3 part dekk ved utlevering, men Tesla appen tilbyr timebestilling til dekkskift, så mulig service kan gjøre det om du betaler for det.

Har snakket med Proff Bilpleie, de sa at de skifter bare dekk 2 uker i året også rydder de vekk alt utstyr som har med dekkskift å gjøre.
Snakket med Bilxtra, de sa at de hadde bare gjort det om jeg kjøpte dekkpakke gjennom dem, ellers fokuserer de arbeidskraften på å montere lys.
Snakket med NAF, men de hadde ikke ledige timer.
Så da har jeg spurt alt jeg vet om som er i nærheten om de kunne skifte, men ingen kunne.

Da blir jeg jo bare nødt til å skifte selv.
2021 Tesla Model 3 Performance (Hvit) - bestilt 19. Okt.
Levert 04. Feb.

jlan

Sitat fra: SnøhvitM3P på fredag 29. januar 2021, klokken 14:19
-Er jeg nødt til å ha en ekstra lav jekk for å klare å komme under bilen?
Hvis du ikke har lav nok jekk, så går det greit å kjøre oppå en plankebit eller to. Jekker du litt høyt foran så kommer begge hjul opp.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

SnøhvitM3P

Sitat fra: jlan på fredag 29. januar 2021, klokken 17:51
Sitat fra: SnøhvitM3P på fredag 29. januar 2021, klokken 14:19
-Er jeg nødt til å ha en ekstra lav jekk for å klare å komme under bilen?
Hvis du ikke har lav nok jekk, så går det greit å kjøre oppå en plankebit eller to. Jekker du litt høyt foran så kommer begge hjul opp.
Det var lurt, da funker vel kanskje jekken jeg har fra før av.
Har denne: https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/jekker/garasjejekk-2-tonn-2000023478

Skulle den kanskje vært 2,5ton?
Eller er 2ton nok siden det bare er ene siden av bilen som skal løftes?
2021 Tesla Model 3 Performance (Hvit) - bestilt 19. Okt.
Levert 04. Feb.

jlan

Sitat fra: SnøhvitM3P på fredag 29. januar 2021, klokken 18:03
Eller er 2ton nok siden det bare er ene siden av bilen som skal løftes?
Model 3 veier under 2 tonn tom. Passasjerene kan vel gå ut :)
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

sjokomelk

Sitat fra: jlan på fredag 29. januar 2021, klokken 18:10
Model 3 veier under 2 tonn tom. Passasjerene kan vel gå ut :)
Og siden du bare løfter 25% av bilen blir det under 500 kilo på jekken ;)
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

SnøhvitM3P

Sitat fra: sjokomelk på fredag 29. januar 2021, klokken 18:28
Sitat fra: jlan på fredag 29. januar 2021, klokken 18:10
Model 3 veier under 2 tonn tom. Passasjerene kan vel gå ut :)
Og siden du bare løfter 25% av bilen blir det under 500 kilo på jekken ;)
Begynner å se ut som dette skal gå bra likevel.
Venter på å bli godkjent på kjøpe-selge-bytte facebook siden i Tromsø, kanskje det er noen som har liggende ekstra jack pads som de vil selge/låne bort for en penge.
2021 Tesla Model 3 Performance (Hvit) - bestilt 19. Okt.
Levert 04. Feb.

Kjetil1986

Jeg byttet til vinterhjul selv utenfor Tesla Brumunddal. Gikk helt fint. Har du byttet hjul på bil før, så er det ikke noe verre på en model 3.

Anbefaler å kjøpe denne:
Helt super å bruke  :+1:

https://www.thansen.no/verktoy/spesialverktoy/spesialverktoy-til-bil/verktoy-til-hjulskifte/gummibeskytter-t.-tesla-s-3-x-til-jekk/n12356/pn1108630/

I tillegg hadde jeg med en lav jekk, hjulkryss, liggeunderlag eller noe lignede samt varme klær  :)
Model 3 long range 2021

sjokomelk

Husk at hjulmutterne på Tesla skal strammes noe sinnsykt - 175Nm. Bruk momentnøkkel for å få det rett.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Bmwi3

Sitat fra: SnøhvitM3P på fredag 29. januar 2021, klokken 18:03
Sitat fra: jlan på fredag 29. januar 2021, klokken 17:51
Sitat fra: SnøhvitM3P på fredag 29. januar 2021, klokken 14:19
-Er jeg nødt til å ha en ekstra lav jekk for å klare å komme under bilen?
Hvis du ikke har lav nok jekk, så går det greit å kjøre oppå en plankebit eller to. Jekker du litt høyt foran så kommer begge hjul opp.
Det var lurt, da funker vel kanskje jekken jeg har fra før av.
Har denne: https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/jekker/garasjejekk-2-tonn-2000023478

Skulle den kanskje vært 2,5ton?
Eller er 2ton nok siden det bare er ene siden av bilen som skal løftes?

Den jekken er litt for høy med jackpaden, dette er en grei lavprofil jekk som funker: https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/jekker/jekk-aluminiumstal-15-tonn-2000038345
TM3(Kansellert), BMWi3(solgt) Polestar2. TM3P.

Handyman

Sitat fra: SnøhvitM3P på fredag 29. januar 2021, klokken 17:34
Men er det ikke viktig å ha den biten som stikker opp på Jack Padsene som er laget for model 3 ?
Jeg mener det er viktig med en solid knott som stikker opp av pucken. Hvis ikke er det fare for at bilen glir av mens du jekker opp. Det blir betydelige horisontale krefter og det vil være utrolig kjipt (og dyrt) om bilen skulle skli av.
Selv kjøpte jeg ishockeypuck som jeg boret en hull nesten gjennom og slo med en rørbit med passende diameter og surret noen runder elektrotape rundt røret slik at det sitter i passelig tight i hullet.
Jeg bruker en 1 1/2 tonns alujekk, og denne løfter høyt nok til at begge hjulene letter. Nok med to jekkinger og med muttertrekker er hjulskiftet unnagjort på under 20 minutter.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA