Hjemmelade-boks / -stasjon for Nissan

Startet av El-Il, fre 01. jun 2012, kl. 15:16

« forrige - neste »

dissern

Sitat fra: Rav4_EV på tor 07. jun 2012, kl. 07:55
Polemikk med hobbyelektrikere her på formet er meningsløst.
Det er helt kurrant for meg at disse kjøper kabel på Biltema og snekrer sitt eget opplegg basert på overfladiske kunnskaper om elnett.
Men at disse skal gi råd om hvordan hvermansen skal løse sitt ladekontaktbehov viser hvor lite de kan om samfunnssikkerhet.  Det skremmer meg mest  :o

Sitat fra: Rio
At du tror det ikke er problemer med det, betyr ikke at det ikke er et problem. Det sier mer om dine kunnskaper.

Flåsete kommentarer som kommer her nå. Ift. Shcuko kontakt krisemaksimerer dere begge og benytter det som grunnlag til å fremstå som beste gutt i klassen. Hvilke forskrifter baserer dere utsagnene deres på? Til info er mitt anlegg for lading til el-bil basert på en 8mm2 kabel på kurs med 16A automatsikring med 1 Schuko stikk forbeholdt el-bilen. Hva med å fokusere på nyansert opplysning istedet for å smelle ned lokket og si "Det er fali det".
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

Lars C. Krogenæs

Vil vel moderere RAV4_EV litt:

Lading på 16 amp fra Schuko er som å hoppe i fallskjerm. Vet du hva du gjør, går det bra. Hvis du hopper uten å tenke på hva du egentlig driver med, er det stor sjans for at ting kan gå galt.

Lader du med 16amp og schuko, men vet hva du driver med, har sjekket det bakenforliggend anlegget, tar tegn som slark, irr og  varmgang i kontakter på alvor, går dette fint.

Dessverre er det kun en liten gruppe som sitter med slik info og ser faresignaler. Da er det bedre for alle parter å si høyt at lading på 16 amp krever en pod el lign, innstallert av godkjent installatør, som også sjekker resten av anlegget.

Husk også at 16 amp lading med i-miev og eldre PSA biler, ikke er 16 amp, men rundt 13amp, slik at erfaring fra disse brukerene om at "det har alltid gått bra", ikke er like relevant når man øker strømtrekket til 100% av kablenes kapasitet over lang tid.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

jkirkebo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tor 07. jun 2012, kl. 09:45
Det er ikke vanlig med CEE kontakter på offentlige ladeplasser

Faktisk har jeg aldri sett det. Eneste sjans er vel i enkelte marinaer. Det var CEE kontakter når noen ladeplasser de åpnet i Trondheim, men de ble vel byttet ut til Schuko når de skjønte at det ikke var noen elbiler som kunne bruke dem.

Gardermoen parkering har CEE mener jeg. De stolpene har både CEE og vanlige schuko-kontakter.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Rav4_EV

Takk Lars, du tok poenget  ;)

For varmtvannsberedere på 2000 W eller mer i boliger er det nå krav om fast tilkobling.
Skulle det være tryggere med en 3500 W last fra en Leaf?
En bereder er faktisk den mest sammenlignbare last i husholdningen i forhold til elbil.
(mange timer med konstant høy last)

At Mievens ladeklump leverer 16A til leafen er mer et arbeidsuhell som jeg forstår nå er tettet ved nye leveranser.
Har ikke satt meg inn i de rette forskrifter, men kan ikke skjønne at det vil være mulig å levere ladeklump med schuko for en belastning på 3,5 kW over lang tid. Da blir også ombyggingen av disse også være ulovlige.

Om det tar fyr i en ladestolpe i Oslo sentrum vil konsekvensene være små.
Brenner det hjemme hos folk er det stor sannsynlighet for at liv vil gå tapt..
Bilen lades jo når du er hjemme, og gjerne når du sover om natten.

Arne Magnus Berge

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: jkirkebo på tor 07. jun 2012, kl. 11:17
Gardermoen parkering har CEE mener jeg. De stolpene har både CEE og vanlige schuko-kontakter.

Ladeledningen er for direkte kobling til nye Think, uten ladeklump.

Lars

jkirkebo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tor 07. jun 2012, kl. 11:39
Sitat fra: jkirkebo på tor 07. jun 2012, kl. 11:17

Ladeledningen er for direkte kobling til nye Think, uten ladeklump.

Lars

Og til venstre for der ledningen går inn i boksen er det en kontakt som ser veldig 16A CEE-aktig ut ? Jeg tittet ikke bak lokket når jeg parkerte der for 5 dager siden, men gikk ut fra at det var et 16A CEE-stikk der.

Oesse

Sitat fra: Rav4_EV på tor 07. jun 2012, kl. 07:55
Du får en pod point på finn.no til 6990. Ladekladder koster 10000 hos Nissan.
Min ladkladd ligger alltid i bilen klar til nødbruk. Pod pointen brukes hver natt til lading av bilen.
Jeg er helt sikker på at pod point lignende bokser vil koste under 4000 om kort tid.  
Men nå var ikke mitt argument økonomi.
Mitt argument var sikkerhet for den gjennomsnittlige elbilkjøper.  
Fra et faglig synspunkt mener jeg det er viktig at de får seg et solid ladeopplegg hjemme.
Om du kjører 6 mm2 fram til schuko i din garasje er det mer enn trygt nok.
Men hvermansen vil ikke skjønne dette. For dem blir en stikkontakt en stikkontakt.
Mitt innspill er enkle og sikre løsninger for nye elbilkjøpere.
Polemikk med hobbyelektrikere her på formet er meningsløst.
Det er helt kurrant for meg at disse kjøper kabel på Biltema og snekrer sitt eget opplegg basert på overfladiske kunnskaper om elnett.
Men at disse skal gi råd om hvordan hvermansen skal løse sitt ladekontaktbehov viser hvor lite de kan om samfunnssikkerhet.  Det skremmer meg mest  :o

Er denne helt lik pod pointen som kan kjøpes fra nofuel.no?
Tesla Model Y P bestilt Nov 2021
Nissan leaf 2011-2018

Kvein564

Sitat fra: Oesse på tor 07. jun 2012, kl. 12:25
Er denne helt lik pod pointen som kan kjøpes fra nofuel.no?

Den som koster 6990,- er fra bjørnstad bil ser jeg. Jeg prøvde å få kontakt med dem når jeg skulle bestille, men de tok ikke tlf, så jeg ringte og bestilte fra nofuel.no istedenfor.

Jeg går ut ifra at det er akkurat samme lader. Den jeg fikk av nofuel var prikk lik den som proxll selger. Det stod t.o.m Proxll på pod point'en. Men til en rimeligere pris.

Men jeg har hørt at proxll nå har satt ned sine til rundt 7000,- eks moms.
Fra Stavanger
Svart Leaf ("ELmer")  Anskaffet 04.2012 Ålgårds Auto
Koser meg i kollektivfeltene:))

dissern

Er prisen på kr. 6990, hos Bjørnstad bil eks.mva? Det tilsvarer så godt som prisen på 8750 kr inkl. mva som nofuel.no tar.
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

Oesse

Sitat fra: dissern på tor 07. jun 2012, kl. 14:55
Er prisen på kr. 6990, hos Bjørnstad bil eks.mva? Det tilsvarer så godt som prisen på 8750 kr inkl. mva som nofuel.no tar.

Det står det ingen ting om. Regner derfor med at det er ink. siden de anonserer på Finn.no.
Har nå sendt Mail til forhandler for å være sikker.
Tesla Model Y P bestilt Nov 2021
Nissan leaf 2011-2018

Lars C. Krogenæs

Er forbudt å markedsføre priser til forbrukere uten mva!

All den stund denne ikke ligger i delen for næringsvirksomhet må prisen derfor være inkl. mva !

flux

Ladekabelen som følger med Nissan Leaf lader med 10A, og med en egen dedikert 16A kurs og og schuko kontakt bør det være en kurant og rimelig ladeløsning for hjemmebruk, dersom en unngår strekk på grunn av vekten til ladekladd.

Dersom en ønsker 16A lading hjemme er jeg enig i at en dedikert 20A kurs med et dedikert ladepunkt er det sikreste. For lading på offentlige ladestolper ute, er en imiev 16A ladekabel ok.

Mennekes punkter og kabler er en mye bedre og rimelig løsning, Elbilforeningen må pushe på at dette blir std på alle nye ladepunkter. Da får vi og 11kw eller 22kw lading for nye biler som feks, Renault Zoe, og kanskje og raskere lading på neste generasjon Leaf.

Ca ladefart:
230V/10A-2,3kw-12km/t
230V/16A-3,8kw-20km/t
400V/16/11kw -50 km/t (Mennekes)
400V/32/22kw - 100 km/t (Mennekes)
400V/63/43kw- 200 km/t (Mennekes)
DC 400V/125 - 50kw- 250 km/t (Chademo)
DC 500V/125 - 62,5kw- 300 km/t  (Chademo)
DC 500V/200-100kw - 500 km/t (Combined Charging)

Rio

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tor 07. jun 2012, kl. 10:44
Vil vel moderere RAV4_EV litt:

Lading på 16 amp fra Schuko er som å hoppe i fallskjerm. Vet du hva du gjør, går det bra. Hvis du hopper uten å tenke på hva du egentlig driver med, er det stor sjans for at ting kan gå galt.

Lader du med 16amp og schuko, men vet hva du driver med, har sjekket det bakenforliggend anlegget, tar tegn som slark, irr og  varmgang i kontakter på alvor, går dette fint.

Dessverre er det kun en liten gruppe som sitter med slik info og ser faresignaler. Da er det bedre for alle parter å si høyt at lading på 16 amp krever en pod el lign, innstallert av godkjent installatør, som også sjekker resten av anlegget.

Husk også at 16 amp lading med i-miev og eldre PSA biler, ikke er 16 amp, men rundt 13amp, slik at erfaring fra disse brukerene om at "det har alltid gått bra", ikke er like relevant når man øker strømtrekket til 100% av kablenes kapasitet over lang tid.

Lars

I tillegg går det av og til galt for de erfarne fallskjermhopperne.

Og de uerfarne lander noen ganger i en stor høystakk, og konkluderer med at de ikke kan forstå hvorfor noen tror fallskjermhopping kan være farlig! :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: dissern på tor 07. jun 2012, kl. 10:28
Flåsete kommentarer som kommer her nå. Ift. Shcuko kontakt krisemaksimerer dere begge og benytter det som grunnlag til å fremstå som beste gutt i klassen. Hvilke forskrifter baserer dere utsagnene deres på? Til info er mitt anlegg for lading til el-bil basert på en 8mm2 kabel på kurs med 16A automatsikring med 1 Schuko stikk forbeholdt el-bilen. Hva med å fokusere på nyansert opplysning istedet for å smelle ned lokket og si "Det er fali det".

Ingen av oss har behov for å fremstå som "beste gutt i klassen", men det er folk her som jobber med dette.

Hvorvidt kursen du bruker er 8 mm2, 4 mm2 eller 10 mm2 gjør ikke Schuko noe bedre egnet til å ta 16 A strøm på kontinuerlig basis, spesielt ikke etter at den har vært i bruk noen år.

Og hvis du trenger det fra andre, se på side 17 og side 19 av denne presentasjonen av Sjefingeniør Jostein Ween Grav i Direktoratet for Sivilt Beredskap:

http://www.energinorge.no/getfile.php/FILER/KALENDER/Foredrag%202011/DLE-konferansen%202011/Dag%202%20-%201545%20-%20Plenum%20-%20Grav.pdf

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: flux på tor 07. jun 2012, kl. 17:21
Mennekes punkter og kabler er en mye bedre og rimelig løsning, Elbilforeningen må pushe på at dette blir std på alle nye ladepunkter. Da får vi og 11kw eller 22kw lading for nye biler som feks, Renault Zoe, og kanskje og raskere lading på neste generasjon Leaf.

2013 Leaf vil da kunne lade med 6.6kW fra et enfase eller trefase 32A Mennekes-stikk. 3x16A vil dog ikke gi Leafen noe mer enn 3.7kW da laderen kun blir enfase.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA