Hjemmelade-boks / -stasjon for Nissan

Startet av El-Il, fre 01. jun 2012, kl. 15:16

« forrige - neste »

Trond.Strom

reduseres med 8 timer ja.... ettersom 10A kladden maks bruker 10 timer så skal du lade 21KWh på 2 timer = 10,5KW lader. Ettersom ladern i bilen er 16A eller 3,8KW
må nok koble til hurtiglader punktet på bilen

men dersom du finner noen som vil selge en 10KW hurtiglader til under 10 tusen er jeg meget interessert

Lars C. Krogenæs

Full lading tar vel max 12 timer på 10 amp, mens den kan ta 8 timer ved 16 amp. Det er en reduksjon på 4 timer, men den reduseres til 8 timer.

Forøvrig averteres nå Pod Pointer til POD POINT fra Bjørnstad Bil AS, til 7000,- på finn:
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=34114079

Og til 6000,- hos NoFuel:
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=34053734
(Hvorvidt pris fra siste link er riktig tviler jeg litt på...)

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Kvein564

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på man 04. jun 2012, kl. 10:10
Og til 6000,- hos NoFuel:
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=34053734
(Hvorvidt pris fra siste link er riktig tviler jeg litt på...)

Lars

Jeg har kjøpt fra nofuel.no og prisen der ble 8849,- inkl mva og frakt på 80,- er kjempefornøyd. akkurat den samme som Proxll selger men til 16500,-
Fra Stavanger
Svart Leaf ("ELmer")  Anskaffet 04.2012 Ålgårds Auto
Koser meg i kollektivfeltene:))

Rav4_EV

Noe av det første jeg gjorde når Leafen var på plass var å investere i en Pod Point. Da kan "nødladeren" som følger med, ligge i bilen klar til bruk.
Som elbilbruker i over 10 år har jeg alltid sørget for å ha et solid opplegg for lading av  bilene mine.
En elbil under lading er noe mer effektkrevende en en stålampe i stua. På elbilen går det store strømmer over lang tid. Er det svake punkter i opplegget, eller andre forbrukere på samme kurs kan det lett føre til brann.
Til dere som bruker en ladekabel med vanlig stikk (schuko): Bruk det gjerne selv, men dere trenger ikke å "skryte" av denne løsningen på forumet.
Det blir som å kjøpe en dyr motorsykkel til 250.000, og ikke kjøpe hjelm. Noen folk kjører uten sikkerhetsbelte også. Som oftest går det greit, men det er lite sosialt akseptert å gå rundt å skryte av det.
Til dere adrenalinjunkies som sikkert også hopper i fallskjerm pakket av en 4 åring: En ny elbil fortjener et godt dimensjonert ladeopplegg. Dermed er det kun en fastmontert løsning som Pod Point eller lignende som teller.

Schuko kan du bruke til stålampa di !

Arne Magnus Berge
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

ihansen

Sitat fra: Aspiranten på søn 03. jun 2012, kl. 23:42
Skal gå fint det, sier elektrofruen. Hun jobber hos eltilsynet her og går på kontroller hjemme hos folk, så du er nok trygg når hun gir grønt lys  :)

Bare vær obs på at det blir ett svakere punkt i overføringen enn om man bruker hel ledning fra vegg til boks. Sjekk derfor en gang iblant for varmgang og andre faresignaler.
Flott! Takk for godt svar. Får vel undersøke med brl. om mulighetene for å koble direkte, ellers skal dette altså gå fint. Blir jo ingen slitasje på denne kontakten, da den vil stå fast (vi har innst. slike du ser på bildet (http://www.gauldalenergi.no/article.php?id=412) her i brl inne i fellesgarasjen, og håper å få en sånn plass fast hvor jeg kan henge en PodPoint med shucko inn i boksen).
Trondheim

Stolt eier av Nissan Leaf i sølv siden 2012 og rød Tesla Model 3 LAWD. Tidligere eier av rød Tesla Model S 90D og hvit Tesla Model X 90D.

Rasmus.B

Jeg synes at å samenligne det å kjøre uten sikerhetsbelte eller motorsykkel uten hjelm med å plugge en lader i stikkontakten faller på sin egen urimelighet.
Der er ikke stikkontakten som er problemet. Problemet KAN være underdimensjonerte kabler, dårlige koblinger i koblingsbokser osv. Shukko stikket er det minste problemet. Det kan du jo faktisk ta og føle på, og enkelt bytte om det skulle være slitt eller dårig.
Hva er det som får deg til å tro at bare fordet du har en fastmontert ladestasjon, at resten av anlegget ditt tåler belastningen? Har du lagt opp en egen ny og dedikert kurs til ladestasjonen din. Vel, det har jeg, og kursen ender ut i en vanlig stikkontakt. Garasjen min kommer nok ikke til å brenne ned av den grunn.
Jeg har ingen problem med å lade bilen min med 16A på den kursen, og heller ikke noe behov for å holde det hemmelig.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Rav4_EV

SitatHva er det som får deg til å tro at bare fordet du har en fastmontert ladestasjon, at resten av anlegget ditt tåler belastningen?
Ja, selvfølgelig. En fastmontert ladestasjon skal installeres av fagfolk. Når fagfolk monterer denne skal fremføringen tilpasses dette.
Ergo blir en Pod Point løsning vellykket for de fleste.

Hva du gjør er meg knakende likegyldig. For hvermansen er det ikke anledning til å legge opp egen kurs.
Å la folk flest tro at bare stikket passer så er det fritt frem for å lade er en meget stygg ide.
Jeg håper du tar poenget Rasmus.B.
22' X Plaid

dissern

Sitat fra: Rav4_EV på man 04. jun 2012, kl. 11:56
Til dere som bruker en ladekabel med vanlig stikk (schuko): Bruk det gjerne selv, men dere trenger ikke å "skryte" av denne løsningen på forumet.

En freidig oppfordring basert på en selektiv samling fakta du kommer med her. Jeg støtter meg til Rasmus B innlegg ovenfor og har ingen problem med å bruke Schuko daglig.
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

Rav4_EV

SitatEn freidig oppfordring basert på en selektiv samling fakta du kommer med her

Gla' i deg også selv om du serverer tom retorikk.  ;D
22' X Plaid

Stavangerske

Hvis man får en elektriker til å legge ny kurs ut i garasjen, hvorfor da velge en podpoint når man heller kan installere en vanlig stikkontakt som man også kan bruke til andre formål og kjøpe 16A ladekladd til en lavere pris som man også kan bruke andre steder..?

Jeg synes det er overpris på disse stasjonære ladestasjonene i forhold til utnyttelse.
Klart har man flere el-biler så er det kanskje grunnlag for innkjøp..

Erlend
- Nissan Leaf 2012
- X75 2018

jkirkebo

Sitat fra: Stavangerske på tor 07. jun 2012, kl. 04:04
Hvis man får en elektriker til å legge ny kurs ut i garasjen, hvorfor da velge en podpoint når man heller kan installere en vanlig stikkontakt som man også kan bruke til andre formål og kjøpe 16A ladekladd til en lavere pris som man også kan bruke andre steder..?

Jeg synes det er overpris på disse stasjonære ladestasjonene i forhold til utnyttelse.

Overpris ? Mye mulig, men de stasjonære enhetene er da vitterlig billigere enn de portable. Er det noen som har sjekket hos Opel ennå og prøvd å bestille deres variant som er prIset til €376 i Europa ?
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Rav4_EV

Du får en pod point på finn.no til 6990. Ladekladder koster 10000 hos Nissan.
Min ladkladd ligger alltid i bilen klar til nødbruk. Pod pointen brukes hver natt til lading av bilen.
Jeg er helt sikker på at pod point lignende bokser vil koste under 4000 om kort tid.  
Men nå var ikke mitt argument økonomi.
Mitt argument var sikkerhet for den gjennomsnittlige elbilkjøper.  
Fra et faglig synspunkt mener jeg det er viktig at de får seg et solid ladeopplegg hjemme.
Om du kjører 6 mm2 fram til schuko i din garasje er det mer enn trygt nok.
Men hvermansen vil ikke skjønne dette. For dem blir en stikkontakt en stikkontakt.
Mitt innspill er enkle og sikre løsninger for nye elbilkjøpere.
Polemikk med hobbyelektrikere her på formet er meningsløst.
Det er helt kurrant for meg at disse kjøper kabel på Biltema og snekrer sitt eget opplegg basert på overfladiske kunnskaper om elnett.
Men at disse skal gi råd om hvordan hvermansen skal løse sitt ladekontaktbehov viser hvor lite de kan om samfunnssikkerhet.  Det skremmer meg mest  :o
22' X Plaid

Rio

Sitat fra: Rasmus.B på man 04. jun 2012, kl. 16:22
Jeg synes at å samenligne det å kjøre uten sikerhetsbelte eller motorsykkel uten hjelm med å plugge en lader i stikkontakten faller på sin egen urimelighet.
Der er ikke stikkontakten som er problemet. Problemet KAN være underdimensjonerte kabler, dårlige koblinger i koblingsbokser osv. Shukko stikket er det minste problemet. Det kan du jo faktisk ta og føle på, og enkelt bytte om det skulle være slitt eller dårig.
Hva er det som får deg til å tro at bare fordet du har en fastmontert ladestasjon, at resten av anlegget ditt tåler belastningen? Har du lagt opp en egen ny og dedikert kurs til ladestasjonen din. Vel, det har jeg, og kursen ender ut i en vanlig stikkontakt. Garasjen min kommer nok ikke til å brenne ned av den grunn.
Jeg har ingen problem med å lade bilen min med 16A på den kursen, og heller ikke noe behov for å holde det hemmelig.

Jo, nettopp stikkontakter ER ofte problemet, spesielt når de står på fuktige steder som en garasje. Og spesielt når de brukes regelmessig til høye strømmer.

Resten av anlegget kan selvsagt også være et problem hvis det er underdimensjonert.

Sitat fra: dissern på ons 06. jun 2012, kl. 19:35
Sitat fra: Rav4_EV på man 04. jun 2012, kl. 11:56

En freidig oppfordring basert på en selektiv samling fakta du kommer med her. Jeg støtter meg til Rasmus B innlegg ovenfor og har ingen problem med å bruke Schuko daglig.

At du tror det ikke er problemer med det, betyr ikke at det ikke er et problem. Det sier mer om dine kunnskaper.

Sitat fra: Stavangerske på tor 07. jun 2012, kl. 04:04

Erlend

Fordi selv om en Schuko-kontakt er testet med 16A, så er testene utført når den er ny og i et laboratorium. Det er noe helt annet når kontakten har blitt brukt med 16A et år eller to, har hatt kontakter med litt irr, og er litt oksidert.

Husk at det knapt nok finnes andre ting som trekker 16A kontinuerlig over mange timer, og dag etter dag.

Hvis dere først skal bruke en kontakt, bruk de blå 16A CEE / IEC kontaktene, som tåler slik strøm bedre.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Aspiranten

Er det vanlig med blå 16A på offentlige ladeplasser?

For det er jo det som er hele poenget med portabel ladekabel 16A  ;)
Nissan Leaf

Lars C. Krogenæs

Det er ikke vanlig med CEE kontakter på offentlige ladeplasser

Faktisk har jeg aldri sett det. Eneste sjans er vel i enkelte marinaer. Det var CEE kontakter når noen ladeplasser de åpnet i Trondheim, men de ble vel byttet ut til Schuko når de skjønte at det ikke var noen elbiler som kunne bruke dem.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA