Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avvente bestilling til luftfjæring kommer?

Startet av martinho89, torsdag 21. januar 2021, klokken 15:36

« forrige - neste »

martinho89

Noen som vet om man kan bestille Model Y i dag og i etterkant legge til luftfjæring hvis (når) det blir tilgjengelig? Flere rykter på nett nå om at luftfjæring kommer som alternativ (bl.a. basert på et ikon i nyeste  instruksjonshefte).

kodax

Det er jo eventuelt bare å avbestille og bestille på nytt hvis det ikke går.
Det har tidligere blitt sagt fra Tesla at vi som bestilte TMY før hengerfeste var en tilvalg kan få ettermontert dette, samt at de skal prøve å få til en løsning slik at bilene der hengerfestet bestilles i etterkant vil kunne leveres med den ferdigmontert ved levering. Det kan jo hende de ordner noe tilsvarende dersom luftfjæring blir et tilvalg.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Klykken

Gikk rykter om luftfjæring i etterkant på 3-eren også da den ble lansert. Det er snart tre år siden.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

My2cents

Sitat fra: kodax på torsdag 21. januar 2021, klokken 15:45samt at de skal prøve å få til en løsning slik at bilene der hengerfestet bestilles i etterkant vil kunne leveres med den ferdigmontert ved levering.

Om det ikke blir typegodkjent med hengerfeste fra fabrikk før den kommer til Norge går det ikke å få ettermontert hengerfeste, bare til info. Vi med tidlige Model 3 har fått erfare dette. Så pass på at dere får dette skriftlig ihvertfall.

trykkertor

Sitat fra: My2cents på lørdag 30. januar 2021, klokken 06:13
Sitat fra: kodax på torsdag 21. januar 2021, klokken 15:45samt at de skal prøve å få til en løsning slik at bilene der hengerfestet bestilles i etterkant vil kunne leveres med den ferdigmontert ved levering.

Om det ikke blir typegodkjent med hengerfeste fra fabrikk før den kommer til Norge går det ikke å få ettermontert hengerfeste, bare til info. Vi med tidlige Model 3 har fått erfare dette. Så pass på at dere får dette skriftlig ihvertfall.
Tror du missforstår litt her.
Er ikke snakk om at de skal sende biler uten hengerfeste til Norge, for så å montere her.
Det er snakk om å få legge til hengerfestet i bilkonfigurasjonen og betale ekstra for den opsjonen, i stedet for at hele bilen prises på nytt etter nye priser.

beyma

Jeg har fått beskjed om at jeg skal få ettermontert hengerfeste selv om det ikke var mulig å legge det til i bestillingen når jeg bestilte bilen.


fonberg

Sitat fra: beyma på lørdag 30. januar 2021, klokken 15:11
Jeg har fått beskjed om at jeg skal få ettermontert hengerfeste selv om det ikke var mulig å legge det til i bestillingen når jeg bestilte bilen.

Etterbestilt, ikke ettermontert.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Handyman

Sitat fra: fonberg på lørdag 30. januar 2021, klokken 15:59
Sitat fra: beyma på lørdag 30. januar 2021, klokken 15:11
Jeg har fått beskjed om at jeg skal få ettermontert hengerfeste selv om det ikke var mulig å legge det til i bestillingen når jeg bestilte bilen.

Etterbestilt, ikke ettermontert.
Jepp, viktig forskjell!
Samt at det ikke er funnet hin om LUFTfjæring.... alt stammer fra et ikon på skjermen som like gjerne kan betyr regulerbar fjæring.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kodax

https://motor.no/elbil-suv-tesla/tesla-grep-redder-model-y-kunder-unna-prissjokk/121223
« Den gode nyheten nå er at Tesla har annonsert at tilhengerfeste vil kunne ettermonteres. Det opplyser informasjonssjef hos Tesla, Even Sandvold Roland, til Motor.
På den måten vil kunden fortsatt kunne få bilen – uten hengerfeste – til den opprinnelige prisen. Kroken vil så kunne kjøpes i etterkant og monteres hos forhandler.
Ifølge Roland arbeides det også for å finne en løsning slik at bilene der hengerfestet bestilles i etterkant vil kunne leveres med den ferdigmontert, men der er man ikke helt i mål per i dag.»
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Handyman

Bilene til EU kommer med opphenget (tverrbjelken bak) for krok uansett hvilken model du velger.
Så sånn sett er det selve kroken man trenger i tillegg. Men slik det er forklart andre steder så må dette bestilles og betales samme med resten av bilen. Men det kan hende de åpner for å kjøpe kroken senere også, men det skal altså ikke være snakk om noen form for ettermontering.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Thalgar

Model Y LR Quicksilver, 2023

Sandvika

Naturligvis kjekt med et par  cm ekstra i enkelte tilfeller, men jeg tenker nå man må forsiktig med hva man ønsker seg. Tror ikke jeg vet om noen merker, ei heller Tesla, som ikke opplever høy feilrate på luftfjæringer.

MaxQ

Jeg for min del vil i hvertfall satt pris på om Y kom uten luftfjæringer. Andre tekniske løsninger har vært drøftet rundt om på nett, hvor feilfrie de måtte være vet jeg ikke, men klarer meg fint uten etter å ha hatt dette på X'en noen år nå.

kodax

Jeg syns det er supert med luftfjæringen på X-en, men jeg vil tro de fleste ikke vil ha særlig behov for dette.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Sandvika

Ja, kjekt og det "kler" definitivt bilen, men skal jeg kjøpe 3-4år gammel bruktbil så betaler jeg faktisk mer for den uten luft en den med..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA