Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Parkeringsbremser

Startet av elogreb, onsdag 20. januar 2021, klokken 22:20

« forrige - neste »

elogreb

Har hatt problemer med parkeringsbremsene fra dag en og det virker som jeg ikke er alene. Starter denne tråden for å finne ut om flere har dette problemet her i forumet.

Når bilen har stått noen dager virker det som bremsene koroderer fast i skivene. TDet skjer i alle typer vær men fortest i fuktig vær og om jeg ikke kjører en tur etter vask , oij oij oij da blr det probleme. Jeg bruker ikke bilen hver dag og det hender den står flere dager. Etter en dag er det skjelden noe problem men etter 3-4 dager uten å ha flyttet litt på bilen er det et kjempe problem. Jeg har tatt opp dette her inne før og også tatte det opp med BOS men får bare godag mann økseskaft svar. Jeg har hatt flere tilfeller hvor dette har vært direkt farlig som når bilen løsner  og bykser frem/tilbake og man kan lett kjøre inn i bil bak foran ved lukeparkering. Det verste er når man har vært på hytta og bilen står ute i mange dager. Skjedde i minus 10 og fikke den ikke løs.. Når to personer spraket på hjulene fikk vi den løs... Tenker med redsel på hvordan dette vill være etter si en uke i eller to i Spania!

Mener dette må være grunnlag for reklamasjon men før jeg tar dette opp videre med BOS vil jeg gjerne høre om hva andre har opplevet og hva dere synes? Noen som har lignende problemer med andre merker?

Egil Fonn

Vil si dette er et mindre problem på Eqc enn andre elbiler jeg har eid. Det har hendt at bremseklosser har frosset fast i skivene. Parkeres det med fuktige skiver kan klossene også ruste fast over tid. Ekstra ille om det også er salt innblandet.
Elbiler bruker bremsene lite pga regenerering og da blir de ikke oppvarmet og tørker like bra som på en fosilbil.
Bremsene aktiveres først når oppbremsingen blir kraftigere enn det bilen kan regenerere.
Før parkering etter vask anbefales en liten kjøretur med et par korte bestemte trykk på bremsen. ( uten bil bak  :) )

BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

elogreb

Mitt problem er nok større enn det du beskriver og egentlig overraskende men kanskje det er noe feil med min bil... Jeg har også en bekjent som har tilsvarende forhold til dette.  Tror ikke dette har noe med om at bremsene brukes lite men heller at bilen er totalt avhengig av denne bremsen når den parkeres og det i kombinasjon med høy vekt betinger stor kraft når bremsen trekkes til..

Håper på flere innspill og erfaringer. Har også sendt melding til BOS via appen så får vi se om jeg får et skikkelig svar..


Filip86

Hatt samme problem med model s, model x og nå EQC.
Merkes spesielt når det er fuktig og man ikke har fått brukt skivene ved bremsing når bilen parkeres.

elogreb

Sitat fra: Filip86 på torsdag 21. januar 2021, klokken 21:14
Hatt samme problem med model s, model x og nå EQC.
Merkes spesielt når det er fuktig og man ikke har fått brukt skivene ved bremsing når bilen parkeres.

Klaget du på det? Løsning?

Toalmar

Min låser også hjulene når den står parkert. Tok bilen nå i ettermiddag etter at den har stått siden lørdag ettermiddag, måtte litt kraft til for å få den i gang. Har nok hatt dette litt på BMW i3 og Tesla 3, men ikke like ille som her.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Øyvind.h

Opplevde dette fra tid til annen på både Model S og X. Kan ikke si det er verre på EQC`en, men jeg tror kanskje EQC låser alle fire hjul? Korriger meg gjerne, men det virker slik? Det vil jo forsterke problemet mtp at en da må kjempe mot 4 låste hjul istedenfor 2. Derimot positivt når en parkerer steder det er glatt hvor jeg vet en del elbiler bare låser to hjul og dermed kan skli når en ikke forventer det.
Jeg har i hvert fall opplevd kraftigere rykk i S/X enn i EQC`en så langt, men EQC`en er jo ganske ny og dermed ferskere/bedre smurte bremser foreløpig.

Det har rykket i bilen et par ganger når jeg skal kjøre av gårde, men ikke problematisk eller mye pådrag som skal til. Det som har irritert er nok mer i retning av akselerasjonsbegrensning når sensorene foran merker hindringer (les: snø). Når jeg handlet på hytta i romjula merket jeg det når jeg skulle kjøre ut av P-plassen. Bilen trodde det var noe foran og var virkelig nølende på gassen, før den ga opp og aksepterte at jeg ville kjøre mot det den trodde var en hindring. God intensjon og sikkert fornuftig den tiden av året det ikke legger seg snø på støtfangeren. Mindre nyttig når fangeren er dekket av stålis etter langtur :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Toalmar

Da jeg tok bilen i ettermiddag hadde jeg ikke smelling i bremser så det er litt av og på for min del.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

elogreb

Takk for svar ... Det virker som de fleste har mindre problemer enn meg og min bekjent. Da vi begge et par ganger har opplevet at man må ut å sparke i hjulene for å få løsnet bremsen. Har fått respons fra BOS som hevder de ikke har fått klager som indikerer at dette er et stort problem men de inviterte til å kikke på bilen. Min bekjent har bilen inne i dag for en sjekk av dette. Personlig tviler jeg på at det kommer noe utav det men hvem vet. BOS sier at det er en kombinsjone av at moderne bremsesystemer har kortere avstand mellom klosser å skiver samt at for El-Biler  kan man ikke styre pådraget da parkeringsbremsene MÅ på for å hindre at bilen kan rulle (i.e. ingen brems i drivverket)

Melder til baked om vi får noe utav verkstedbesøk i dag!

Toalmar

Jeg har ikke hatt "låste" bremser siden jeg meldte om dette sist (26. januar)
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

jevel

Aldri opplevd at det må noe mer til enn en liten ekstra tøtsj på gassen her. Merker godt at den henger siden den ikke "kryper" som normalt. Merker også at dette skjer oftere enn på forrige bil som hadde "konvensjonelt" brekk, men så brukte jeg heller ikke brekket så ofte på denne. På EQC så slås det jo på så fort du åpner døra, så sikkert derfor det skjer oftere.

Om man må ut og sparke på hjulene må det jo være noe som ikke er helt som det skal, i alle fall om man ikke kjører bilen i bilvask og parkerer ute i -10 rett etterpå. ;)

elogreb

#11
Min bekjente har hatt bilen hos BOS i Lier. De hadde egentlig ingen råd, så på det, men fant ikke noe feil. Teknikker mente dette vil bli bedre med tiden da avstanden mellom klosser og skiver er veldig små når bilen er ny og toleransene for dette er små for nyere biler (finner dette litt rart for om man trenger mindre avstan for alle de nye systemene så vil vell bilen justere ettersom klossene blir slitt slik som for eldre biler. Min forrige A7 oppførte seg i alle fall slik)

Men tror jeg har funnet hvordan vi kan løse dette i de fleste situasjoner. Med en mer grundig lesning av brukermanualen viser det seg at bilen kan parkeres UTEN at parkeringsbremsen er på (den kan tilogmed parkeres i N når gitte forutsetninger er tilstede).

Man skrur av bilen og da kommer jo parkeringsbremsen automatisk på. Deretter skrur man på igjen og trekker i parkeringsbrems-hendelen under rattet til venstre, parkeringsbremsen går da av. Når man nå skrur av igjen forblir p-bremsen av (dette er også tydelig i ME appen til høyre for reg nummeret og som et varsel lenger ned). Jeg testet dette i en svak bakke (med bilen begge veier) og til min overraskelse så er det en brems/lås i drivverket slik at bilen ikke rullet. Dette var en slakk bakken riktignok. Jeg slutter at metoden lar seg bruk også når det er noe helling og at bilen ikke enkelt kan dyttes bort eller rulles. Gjenstår å se at dette løser problemet ved lang parkering men jeg tror det.
PS: Har testet deg over en lang parkering og det løser problemet!

.../O

LA3UX

Jeg har også tatt i bruk samme metode ved parkering hjemme på vinteren på EQC, altså trekke av P-bremsen manuelt etter stans. For å unngå bevegelse har jeg lagt en planke i garasjegolvet foran fremhjulene, akkurat der bilen skal stå. Dette er samme prosedyre som jeg har på min bil med mekanisk automatgir om vinteren, den kan også parkeres uten at P-bremsen er på, men det skal være på et vannrett underlag uten risiko for å rulle. Dette blir et føreransvar og er egentlig ikke å anbefale for alle.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA