Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Zoe ZE50 og lading i kulda - problem og løsning

Startet av Vegar_K, onsdag 20. januar 2021, klokken 10:45

« forrige - neste »

Vegar_K

Hei,

Jeg har hatt problemer med den nye trafoen som kom med ZE50 i 2020 i kulda.
Bilens ladeindikator gikk aldri fra hvit til gul, ingenting skjedde i ladetrafoen når den ble koblet til bilen, etc. Å løse ut kablene fungerte normalt, så det var jo liv i den.

Prøvde å ta trafoen inn og varme den opp før lading, det fungerte heller ikke.

Etter litt mailing med forhandleren så kom det fram at ledningen fra stikk/ladeboks til trafoen (rosa kontakt) har problemer i kulda "under -1'C"....
Så etter at bare kabelen ble varmet inne, fungerte ladingen med en gang.
Tenkte å dele det her hvis noen andre har samme problemet.

iDriver

Hei!

Ja, har samme problem.
Og ja, det hjelper å ta den inn i varmen, og da holder den det gående hvis er noen får minus.
Er det minus 5 eller kaldere, så går det bare noen minutter før den blir for kald igjen...venter på tilbakemelding angående fix fra Renault/Autoria. Den er jo markedsført med å kunne håndtere en driftstemperatur ned til minus 40.

Kees

Jeg fikk følgende svar fra forhandler (Berg-Auto):
"Hei!
Ja, problemet er kjent og de har løsning.
Du kan levere inn laderen her og den vil bli oppdatert.
Dette tar 2-3 dager, du kan få låne-lader hvis du trenger."

Jeg leverer den i morgen.

TKL

Jeg har det samme problemet, og har hatt tre runder hos Bilcentrum i Trondheim for å få en løsning.

I dag hadde de forklaringen: Det er en programvarefeil i ladetrafoen. Den må in til sentralt verksted, antagelig i Oslo, for oppdatering av programvaren. Verkstedet kunne ikke si med sikkerhet hvor lang tid dette ville ta, kanskje en uke på grunn av postgang og arbeid. De er mange som har dette problemet nå. De hadde ingen "byttetrafo" å låne ut. Men Renault vil betale regningen for ladinger på hurtigladestasjon dersom jeg legger fram kvitteringer for ladingene.

Dette var en lite fristende løsning. Jeg ser ikke noen stor glede i å sitte mer enn en halvtime på en hurtigladestasjon i minus femten om kvelden et par ganger i uken. Så jeg fikk med meg ladetrafoen hjem igjen og har følgende løsning:

Ladetrafoen står inne for oppvarming en god stund før lading. Ute har jeg laget en kasse for å beskytte trafoen mot vær og vind. Den har litt lufting slik at det ikke blir for varmt inne i kassen, men varmt nok til at ladingen går fint selv ved minus 20.

Jeg har også testet hva som gjør at ladingen ikke starter. Og hos meg er det ikke noe problem med schuko-kabelen. Ladingen kommer i gang dersom ladetrafoen er varm. Med kald ladetrafo fungerer det ikke unansett om schuko-kabelen er kald eller varm.

Bilcentrum har lovet å gi meg beskjed om når de har en lånetrafo tilgjengelig. Da leverer jeg inn min til oppgradering.

Dette var en skuffende erfaring. Vi kjøpte Zoen som en nummer to bil, og selgeren forsikret oss om at ladeproblemene til Renault nå var løst med denne nye ladetrafoen. Jeg bet dessverre på dette agnet, og nå sitter vi med en tungvint ladeløsning på vinterstid. Om sommeren er det litt bedre, men ladetrafoen er noe unødvendig herk uansett.

Etter mer enn syv år med Tesla er jeg vant med sømløs og effektiv lading. Det er ubegripelig at en så stor bilprodusent som Renault ikke kan komme opp med en løsning som er like god som Teslas. Det skyldes kanskje at ingeniørteamet til Renault synes de har funnet på en veldig genial løsning ved å bruke motorviklingene til bilens motor som en del av ombordladesystemet. Men den løsningen virker ikke på vårt norske IT-strømnett. Så da må vi slite med ladetrafoen for hjemmelading.

Men bilen er veldig fin å kjøre. Det blir nok allikevel bare lokalkjøring med den. På langturer og de fleste korte turer tar jeg Teslaen.


S85, VIN18145, levert 27.sept. 2013, hvit "godlukt nummeret" - Solgt
X100D levert sept. 2017
Zoe ZE50 levert mai 2020

minibiti

The best solution is to install a trafo before your charger at home so that your charger is on a TN grid even though your house is on IT. Then you have the double benefit of having a proper charger so connect to and you can just use the Type2 to Type2 cable.
You will not only charge faster but also without any problems.
This is the solution I have. I got the trafo and the Podpoint charger from Renault when I bought my first ZOE.
Then you can either sell the Raydiall or keep it for when you go visit your family far away :)
These trafos are not that expensive and it makes you life much easier ;)
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Kees

Jeg leverte den tirsdag kl. 7:45 og fikk telefon torsdag kl. 9:22 at den var ferdig til henting (Bærum) Den står nå og lader i -8.7. Det har aldri fungert tidligere.
Låneladeren (Zaptec) var merket som nr. 4 så denne forhandler har tydelig flere.
Disse løsninger fra @minibit fungerer ikke i mitt tilfelle ettersom strømmen i garasjen ikke kommer fra min sikring/strømmåler i leieboligen så jeg er glad for at Renault klarer å fikse laderen.

minibiti

It is good to hear that you are a happy camper now @kees! :)
Do you know if there will be a recall or if they will update the firmware only for those who complain about it?
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Kees

Jeg vet ikke, jeg måtte spørre. Om de har begrenset kapasitet og derfor ta de som spør først og ta en recall senere, eller om de bare hjelper de som spør for å begrense utgiftene får tiden vise.

TKL

 @minibiti skriver at jeg kan installere en trafo for overgang fra IT til TN-nett. Den løsningen kjenner jeg til, men jeg synes det er unødvendig mye penger å betale. Spesielt når selgeren fortalte at det ikke lenger var noe problem med ladingen. Dessverre fulgte jeg ikke opp den saken med å be om å få demonstrert ladesystemet. Da hadde jeg kanskje revurdert å skrive kontrakt.

Men min egentlige irritasjon er at Renault levere et produkt som i følge papirene skal fungere ned til 25 kuldegrader. Og så viser det seg å slutte å fungere like under null.

Et annet ankepunkt som ikke har med kulden å gjøre er at det ikke blir levert en kabel med IEC 60309 CEE blått støpsel. Den er spesifisert i Raydiall brukermanualen. Med denne kabelen ville jeg kunne lade med 3,6kW i stedet for 2,3kW som jeg får med schuko-kabelen.
Jeg lader fra en kurs som er lagt opp spesifikt for elbil-lading med maksimalt 32A til Teslaen, og jeg har  nedsikring fra 32A til 16A for lading av Zoe. Dette ville gi en litt bedre ladehastighet og gjøre Raydiall trafoen mer akseptabel. Det som mangler er kabelen fra Raydiall som Renault ikke selger i Norge. Jeg har blitt fortalt av folkene på Bilcentrum at den ikke er lovlig å bruke. Er det noen i Renault som ikke klarer å få til en slik godkjenning i Norge?
S85, VIN18145, levert 27.sept. 2013, hvit "godlukt nummeret" - Solgt
X100D levert sept. 2017
Zoe ZE50 levert mai 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA