Model3 våkner

Startet av tgmachine, onsdag 20. januar 2021, klokken 09:01

« forrige - neste »

tgmachine

Hei.

I fjor opplevde jeg at min 2019 Model3 kunne sove i flere dager, uten å være tilkoblet strøm. Nå våkner den opp 1 gang per døgn, og er online i en timestid før den sovner igjen. Er det flere som opplever dette?

Hadde forstått det om den var tilkoblet strømnettet, for da henter den vel litt strøm og ordner litt med det. Men nå som den ikke er tilkoblet, våkner den stadig 1 gang per døgn. Forstår ikke hvorfor.

-tgmachine

z4rd

Kan være pga endringer i nyere software.

Har du telefonen din tilkoblet bilen og innenfor rekkevidde om natten? Dette kan muligens være en utløsende faktor hvor appen snakker med bilen.

Er for øvrig bilen tilkoblet WiFi om natten? Dette kan også bidra til at bilen kobler seg til serverne for å sjekke om det er noe nytt.

Jeg tenker følgende: Hvis bilen ikke er tilkoblet mobilen din eller WiFi, så bør den gå i dyp søvn, hvis ikke Tesla av en eller annen grunn ønsker at bilen skal kommunisere med serverne. Hvordan registrerer du at bilen er våken? Kan være dette som er årsaken også :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

tgmachine

Sitat fra: z4rd på onsdag 20. januar 2021, klokken 09:05
Kan være pga endringer i nyere software.

Har du telefonen din tilkoblet bilen og innenfor rekkevidde om natten? Dette kan muligens være en utløsende faktor hvor appen snakker med bilen.

Er for øvrig bilen tilkoblet WiFi om natten? Dette kan også bidra til at bilen kobler seg til serverne for å sjekke om det er noe nytt.

Jeg tenker følgende: Hvis bilen ikke er tilkoblet mobilen din eller WiFi, så bør den gå i dyp søvn, hvis ikke Tesla av en eller annen grunn ønsker at bilen skal kommunisere med serverne. Hvordan registrerer du at bilen er våken? Kan være dette som er årsaken også :)

Bilen er ikke tilkoblet telefon. Den har tilgang til mitt Wi-Fi. Jeg bruker TeslaMate, som ikke holder bilen våken. Den kommuniserer kun med Teslas servere for å be om status om de holder bilen våken eller ikke. Så derfor jeg ikke skjønner dette.

-tgmachine

z4rd

Mulig Tesla holder bilen i stand-by i en gitt periode om natten slik at de kan laste ned/opp ting. Har du på deling av data? Man kan huke av om man vil dele diverse med Tesla for å forbedre AP f.eks.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

tgmachine

Sitat fra: z4rd på onsdag 20. januar 2021, klokken 09:15
Mulig Tesla holder bilen i stand-by i en gitt periode om natten slik at de kan laste ned/opp ting. Har du på deling av data? Man kan huke av om man vil dele diverse med Tesla for å forbedre AP f.eks.

Nei, deler ikke noe. Har heller ikke AP. Skal høre med Tesla om det er noe annet. Det er ikke noe som tilsier at den skulle våkne opp når den står helt stille og ikke har på noe som sentry mode, bluetooth eller noe annen app.

-tgmachine

Kim-

De kommer til å spørre om du bruker 3. parts utstyr som sjekker status på bilen, ergo TeslaMate. Registrer du hvor mye km du mister? Kan være opplading av 12v batteri etc. Ville tatt å sjekket hvor mye tap det er pr natt i en liten periode, for å så disable teslamate på natten og gjøre da samme målinger.

Første tesla spør om er om du bruker 3. partsutstyr for å sjekke status, hvis du sier ja, ber de deg disable det og følge med. (Egen erfaring)
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

tgmachine

Sitat fra: Kim- på onsdag 20. januar 2021, klokken 09:54
De kommer til å spørre om du bruker 3. parts utstyr som sjekker status på bilen, ergo TeslaMate. Registrer du hvor mye km du mister? Kan være opplading av 12v batteri etc. Ville tatt å sjekket hvor mye tap det er pr natt i en liten periode, for å så disable teslamate på natten og gjøre da samme målinger.

Første tesla spør om er om du bruker 3. partsutstyr for å sjekke status, hvis du sier ja, ber de deg disable det og følge med. (Egen erfaring)

TeslaMate sjekker ikke bilen, den sjekker Teslas servere og spør om hva de driver på med av polling til bilen. Denne informasjon blir gjenspeilet i TeslaMate. Den kommuniserer ikke med bilen. Det som er det fine med TeslaMate. Andre apper kommuniserer jo rett med bilen.

Til Tesla har jeg, siden dem nok vil blånekte at jeg ikke har noen 3-partsgreier. TeslaMate er heller ingen app, men en nettside på en lokal nettserver her hjemme. Men jeg har nå slått av bilen, og så ser jeg hva som skjer.

Hun på telefon, sa hvis det ikke hjalp måtte jeg ha bilen på service....

-tgmachine

Contango

I natt har S'en sovet som en sten og sikkert hatt gode drømmer. Treern våknet presis 04:00 og sovnet igjen 07:46. Det er hundre tusen spørsmål man kan stille om sw styringen av Tesla. Bilene våre våkner sent og tidlig uten noen grunn og det er forskjellig om de er tilkoblet det ene eller andre. Men hvilket problem løser seg for deg om bilen sover over flere døgn?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

tgmachine

Sitat fra: Contango på onsdag 20. januar 2021, klokken 10:48
I natt har S'en sovet som en sten og sikkert hatt gode drømmer. Treern våknet presis 04:00 og sovnet igjen 07:46. Det er hundre tusen spørsmål man kan stille om sw styringen av Tesla. Bilene våre våkner sent og tidlig uten noen grunn og det er forskjellig om de er tilkoblet det ene eller andre. Men hvilket problem løser seg for deg om bilen sover over flere døgn?

Enkelt svar. Vampiredrain. Jeg tror vel at når noe(eller noen) Tesla eller meg vekker bilen tar den jo litt energi, og så sovner den igjen. Jo mindre sånne vekkinger må vel være bedre for vampire drain?

Om det er et problem eller ikke, er jo subjektivt mht. kostnader ved å la den stå. Jeg er interessert i å minimere denne da jeg ikke bruker bilen hver dag.

-tgmachine

Contango

Kan du kvantifisere kostnadene du er ute etter å kutte ned?

tgmachine

Sitat fra: Contango på onsdag 20. januar 2021, klokken 11:18
Kan du kvantifisere kostnadene du er ute etter å kutte ned?

Det er jo strømkostnader. Hvor mye vet jeg ikke. Men det sier seg vel at jo mer vampiredrain, jo mer må jeg jo lade med strøm for å opprette batterinivå? Ellers tømmer den seg jo etterhvert.

-tgmachine

Contango

Våken en mulig unødvendig time i døgnet. En krone?

GOS

Sitat fra: tgmachine på onsdag 20. januar 2021, klokken 09:01
Hei.

I fjor opplevde jeg at min 2019 Model3 kunne sove i flere dager, uten å være tilkoblet strøm. Nå våkner den opp 1 gang per døgn, og er online i en timestid før den sovner igjen. Er det flere som opplever dette?

Hadde forstått det om den var tilkoblet strømnettet, for da henter den vel litt strøm og ordner litt med det. Men nå som den ikke er tilkoblet, våkner den stadig 1 gang per døgn. Forstår ikke hvorfor.

-tgmachine

Min gjør også det, men det tror jeg den alltid har gjort. Jeg har tenkt at den vedlikeholdslader 12V batteriet
Audi A6 e-tron Sportback Quattro Dynamic Pro bestilt november 2024, levert mai 2025
Model Y bestilt august 2022, tatt ut juli 2022
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
Tesla Model S85 blå, levert juni -14, 2019

tgmachine

Sitat fra: Contango på onsdag 20. januar 2021, klokken 11:54
Våken en mulig unødvendig time i døgnet. En krone?

Om det hadde vært 1øre, 100kr, 10kr, 1kr. Spiller ingen rolle, var ikke kostnaden jeg spurte om. Vennligst se hva tråden handlet om før du spekulerer i hva du synes er unødvendig og som du har behov for å spamme tråden med.

-tgmachine

Kim-

Sitat fra: tgmachine på onsdag 20. januar 2021, klokken 10:28
Sitat fra: Kim- på onsdag 20. januar 2021, klokken 09:54

TeslaMate sjekker ikke bilen, den sjekker Teslas servere og spør om hva de driver på med av polling til bilen. Denne informasjon blir gjenspeilet i TeslaMate. Den kommuniserer ikke med bilen. Det som er det fine med TeslaMate. Andre apper kommuniserer jo rett med bilen.

Til Tesla har jeg, siden dem nok vil blånekte at jeg ikke har noen 3-partsgreier. TeslaMate er heller ingen app, men en nettside på en lokal nettserver her hjemme. Men jeg har nå slått av bilen, og så ser jeg hva som skjer.

Hun på telefon, sa hvis det ikke hjalp måtte jeg ha bilen på service....

-tgmachine
Hvorfor går da teslamate i state som tilsier at den prøver å få bilen til å sove og lar vær å hente data? Selvfølgelig kan teslamate holde bilen våken (Jeg bruker også teslamate)
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA