Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tur til Hellas med TMX!

Startet av Silkefot, tirsdag 19. januar 2021, klokken 19:13

« forrige - neste »

Silkefot

Familien håper at pandemien slipper taket mot sensommeren og ønsker oss en kjøretur til Athen for så å ta båten til Kreta. Er det noen som har prøvd å kjøre Tesla nedover i de strøkene? Ser det er litt glissent med superladere i Albania, Montenegro, Kosovo og Nord-Makedonia og i følge bilen kommer jeg meg ikke til Athen uten å ta bruk andre ladere og er litt skeptisk til å prøve meg i CCS jungelen der nede.

På tide å tenke på sol og sommer nå... ;-)
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

arthur

Har hus på Kreta og kan ikke huske å ha sett en eneste elbil der, eller ladestasjon,men har man god tid så får man jo ladet?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Magnus Hansen

#2
I følge PlugShare er det noe, men begrenset infrastruktur for elbil på Kreta. Ellers ser dette ut til å være ett år for tidlig. Planlagt noen superchargere i Hellas i løpet av året. Kanskje åpnes i Athen før sommeren.  Hvis du må basere deg på lokale leverandører så bør du i alle fall gjøre grundige forundersøkelser

Silkefot

Er ikke så redd for Kreta, ser det er noen CCS ladere i hovedstaden Heraklio og så stor er ikke øya. Var mest turen frem til Athen jeg lurte på om noen hadde prøvd.
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

arthur

Riktig at øya ikke er så stor, kun rundt 280 kilometer i luftlinje, men det tar litt tid å kjøre der, eksempelivs rundt to timer fra Chania til Iraklion.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Magnus Hansen

Blir interessant å høre om noen har kjørt til Hellas før. Det ser veldig klønete ut på Plugshare. Og ABRP slenger inn håndkle. Blir vel basert på forholdsvis trege ladere som blir upraktisk med en tørst bil. I tillegg er det å finne ut av de lokale laderne. Trenger man et etablert kundeforhold på forhånd? Kan man registere seg som utlending? Håper på en detaljert reisebeskrivelse hvis det blir noe av turen  :)

Ellemelle

Det er mange som kjører til Hellas og videre, men det vanligste er vel kanskje å ta fergen fra Sør-Italia.
Eksempel:
https://www.youtube.com/watch?v=Dwya77cBNZI

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Ellemelle

Viktig å sjekke forsikringen også, siden flere av landene på Balkan ikke er med i EU.
Min bilforsikring gjelder for eksempel ikke i Kosovo.

Silkefot

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 19. januar 2021, klokken 22:30
Viktig å sjekke forsikringen også, siden flere av landene på Balkan ikke er med i EU.
Min bilforsikring gjelder for eksempel ikke i Kosovo.

Det var et godt poeng å ta med seg, skal huske på det. Ellers har jeg sett på alternativet å ta båt fra Italia men det hadde jo vært artig å prøvd begge deler...
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

Motorwatt

Én ting er lading, men det er vel smått med SCer på Balkan?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Silkefot

Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

geear

Var nordvest i Hellas for noen år siden, hotelleieren var tysk og bodde i Tyskland i vinterhalvåret. Han hadde alltid med seg tysk bil ned, men det var null sjanse i helvete for at han kjørte gjennom Albania. Sa det var livsfarlig. Han kjørte alltid Italia og tok ferja. Vil anta den ruta er en del enklere med elbil også.

Silkefot

Sitat fra: Silkefot på onsdag 20. januar 2021, klokken 20:37
Sitat fra: Handyman på tirsdag 19. januar 2021, klokken 22:02
Abetterroutplanner sier at det går, en man må ta i bruk 3. parts CCS lader
https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=060f6479-4430-462d-9480-ef6bf147a158

Med model 3 ja... Har en X jeg...

Ser det går med X også: https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=4c7516a4-8a95-43a8-82cb-a5452a82e79f
Ruta går gjennom Serbia og Bulgaria hvilket heller ikke kjennes så trygt men kanskje bedre en Albania...
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

Daniel_0007

Tror ikke det er store problemer å bruke tredjeparts ladere nedover der, er vel nesten ingen som kjører elbil så ladekø er det ihvertfall ikke men du kommer nok til å møte en del ladere som ikke funker.
Annen ulempe at nedover der etter ungarn så må du nok regne med lange ladetider på en times tid så du bør ha tålmodige unger
Model 3 2019 LR Rwd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA