Ladeterminologi.

Startet av ENTO, tir 19. jan 2021, kl. 15:33

« forrige - neste »

ENTO

Kan jeg uten videre stikke støpselet som følger med el-bilen inn i en vanlig stikkontakt og lade ? Har en 16A kurs som i utgangspunktet skulle holde. Bilen tar 10ah.
Har lest noe om B- vern, hva er det ? Er det noe med sikringen å gjøre eller noe annet ?
Hva sier forskriften om ladekontakt til el-bil hvis man bruker vanlig stikk ?
(jeg er nybegynner på el-bil) !

Orbit

Her er en relativt grei gjennomgang av reglene:
https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#generelt

Generelt, skal en vanlig kontakt kun benyttes dersom den er eksplisitt satt opp for elbillading.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

TB

Sitat fra: ENTO på tir 19. jan 2021, kl. 15:33
Kan jeg uten videre stikke støpselet som følger med el-bilen inn i en vanlig stikkontakt og lade ? Har en 16A kurs som i utgangspunktet skulle holde. Bilen tar 10ah.
Har lest noe om B- vern, hva er det ? Er det noe med sikringen å gjøre eller noe annet ?
Hva sier forskriften om ladekontakt til el-bil hvis man bruker vanlig stikk ?
(jeg er nybegynner på el-bil) !
Generell regel:
Der en skal lade fast bør ha en ladeboks (ref artikkel 2.2Ladestasjon - Mode 3).
alternativt
En egen stikk-kontakt satt opp for elbil, da med "B-vern" - som er en jordfeilbryter som også reagerer på likespenning.

Skal en bare lade tilfeldig må det ikke være lagt opp en permanent løsning, men en må følge med, og sikre det ikke blir varmgang i kontakt, eller koblingsbokser underveis.

På en typisk enebolig er det gjerne en kontakt utendørs, som henter strøm fra en tilfeldig kurs, der strømmen må igjennom flere koblingspunkt for å komme frem. Den har gjerne vært benyttet i 20-30 år til småting, elektrisk verktøy, høytrykspyler, eller annet småting.