Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Performance på vinteføre

Startet av emmern, mandag 18. januar 2021, klokken 01:40

« forrige - neste »

emmern

Jeg er en lykkelig eier av en 2021 Performance med 20" vinterdekk som bestilles med bilen.
Jeg merker at denne har veldig lett for å skli til siden i svinger osv på snøføre. Jeg har ikke hatt dette med Sen jeg hadde før.
Er det rett og slett slik disse 20" lavprofil vinterdekkene er?
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Handyman

Kjører LR og den sitter godt. Det som kan være uvant for mange er at bilen er bakhjulsdrevet frem til disse slipper. Først da trår forhjulene inn. I sving med pådrag så merkes det med at baken slipper seg litt ut, for så å sitte dønn. Uvant om man ikke har kjørt bakhjulsdrevet bil før. Kan det være det du opplever?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Ludde

Enig i det handyman skriver. Bilen er satt opp mer mot overstyring enn understyring, noe jeg også syntes var uvant i starten. Samme gjelder når man skal til venstre i en rundkjøring uten gasspådrag. Spesielt med piggfrie vinterdekk kan man oppleve at ræva sparker litt ut.
Etter hvert som man blir kjent med bilen og blir komfortabel med stabiliseringssystemet så er dette noe av det jeg liker med bilen. Man kjenner fort hvordan grepet er og hvor limiten ligger, samtidig som at bilen ikke lar deg miste kontrollen.

Siden du også har performance burde du ta en runde på et åpent område med og uten track mode! Da blir du fort kjent med bilen og hvordan den oppfører seg. Når man har testet track mode med bakhjulstrekk og null stabiliseringshjelp, skjønner man fort hvor enormt bra tesla sine  hjelpesystemer er. Pluss at det er hysterisk morsomt å leke seg litt  :D

jlan

Jeg støtter TBs forslag om manuell "snow mode". Selv om det kan være greit med litt overstyring som advarsel om at det er glatt, så er det ikke alltid ønskelig, for eksempel med tilhenger. Min 2016 TMX hadde fast 4-hjulstrekk når det var kaldere enn +2, så dette er ikke helt ukjent for Tesla.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Regen

Sitat fra: Ludde på mandag 18. januar 2021, klokken 08:47
Enig i det handyman skriver. Bilen er satt opp mer mot overstyring enn understyring, noe jeg også syntes var uvant i starten. Samme gjelder når man skal til venstre i en rundkjøring uten gasspådrag. Spesielt med piggfrie vinterdekk kan man oppleve at ræva sparker litt ut.
Etter hvert som man blir kjent med bilen og blir komfortabel med stabiliseringssystemet så er dette noe av det jeg liker med bilen. Man kjenner fort hvordan grepet er og hvor limiten ligger, samtidig som at bilen ikke lar deg miste kontrollen.

Siden du også har performance burde du ta en runde på et åpent område med og uten track mode! Da blir du fort kjent med bilen og hvordan den oppfører seg. Når man har testet track mode med bakhjulstrekk og null stabiliseringshjelp, skjønner man fort hvor enormt bra tesla sine  hjelpesystemer er. Pluss at det er hysterisk morsomt å leke seg litt  :D

Enig at dette er veldig morsomt når man kommer fra forhjulsdreven diesel stasjonsvogn. Prøvde å fremprovosere en sleng på en åpen snøbelagt parkeringsplass på søndag, men klarte ikke å få sleng uansett for mye gass jeg ga i svingen. Så skal nok ganske mye til for å miste kontrollen ja.
TM3 2021 LR hvit

thebadger

Sitat fra: emmern på mandag 18. januar 2021, klokken 01:40
Jeg er en lykkelig eier av en 2021 Performance med 20" vinterdekk som bestilles med bilen.
Jeg merker at denne har veldig lett for å skli til siden i svinger osv på snøføre. Jeg har ikke hatt dette med Sen jeg hadde før.
Er det rett og slett slik disse 20" lavprofil vinterdekkene er?
De medfølgende 20" dekkene er veldig bra, Nokian Hakka R3. Enkle å få solgt også. Jeg gikk over til 18" halv-smidde felger med Conti VikingContact7, det gjorde bilen enda bedre på føret som har vært nå. Det sagt, hadde mye bedre grep ved aksellerasjon på strak vei med 20" Hakka.
Alle TM3 kjører primært på bakhjul og korrigerer kun ved behov. Det vil si at rumpa rekker å slippe litt før den begynner å korrigere. Det betyr også at dersom du er i en sving og tråkker litt på gassen så kjører du ut bakenden litt før den rekker å korrigere.
TC i TM3 minner meg veldig om en CLK320 4matic jeg kjørte for ~10 år siden. Der kunne du gjøre samme greia, men TM3 er mye tightere så jeg kjenner det mye bedre

For de som ikke er vant med det: Med helelektrisk styrt AWD og traction control/stabilitetskontroll gjør bilen mye forskjellig for å prøve å holde deg på veien. Det kan føles veldig rart og det er ofte mye lyder involvert. Dersom man ikke er utenom det vanlige god på glattkjøring så er det beste å styre den veien man skal og la bilen gjøre jobben for deg.
På biler som denne med hard regenerering vil det å slippe gassen føre til at dekkene slipper litt, men så fort TC/ESP begynner å jobbe så overstyrer den regenerering. Så hvis du først har sluppet gassen bør du vente til bilen har "hentet seg inn" før du begynner å gasse igjen. Dersom du avpasser fart tidsnok og er rolig i bevegelser på ratt og gass så er TM3 en kjempebra vinterbil, selv med høy regen.
Unntakene er nedoverbakke der regen kan få bilen til å skli litt, som ikke er optimalt. Det sagt så er det stort sett en kombinasjon av for høy fart og dårlig grep som gjør at man sklir i nedoverbakker, og ikke regen sin skyld. Man skal klare å stoppe så det blir litt for tynt å si at "dersom bilen fikk rulle hadde den ikke sklidd".
Og så er det selvfølgelig særunntak.

knegg

Håpløst å leke seg med LR på vinterføret. Den sitter som støpt.  ::) :-1:
2020 Model 3

thebadger

Sitat fra: knegg på mandag 18. januar 2021, klokken 10:31
Håpløst å leke seg med LR på vinterføret. Den sitter som støpt.  ::) :-1:
Sånn er det med de fleste biler som vil ha maks på sikkerhetsvurdering.
Alle bilprogrammer som tester biler klager på å ikke kunne slå av TC/ESP fullstendig.

SR+ derimot:

https://www.youtube.com/watch?v=-V9B9Cz_LQs

Kjettern

Skulle ønske man kunne skru av regenerering jeg.. Liker bedre at bilen triller når det er glatt
Model 3 LR 2019 Sort
Model 3 P 2021 Blå

Bmwi3

Sitat fra: Kjettern på mandag 18. januar 2021, klokken 12:54
Skulle ønske man kunne skru av regenerering jeg.. Liker bedre at bilen triller når det er glatt
Det kan du gjøre i trackmode, behold alt likt som vanlig i ditt eget oppsett men med regenerering i 0 så er bilen helt lik å kjøre.
TM3(Kansellert), BMWi3(solgt) Polestar2. TM3P.

emmern

Takk for svar så langt folkens!

Sitat fra: Handyman på mandag 18. januar 2021, klokken 08:18
Kjører LR og den sitter godt. Det som kan være uvant for mange er at bilen er bakhjulsdrevet frem til disse slipper. Først da trår forhjulene inn. I sving med pådrag så merkes det med at baken slipper seg litt ut, for så å sitte dønn. Uvant om man ikke har kjørt bakhjulsdrevet bil før. Kan det være det du opplever?

Når jeg f.eks. triller ned en nedoverbakke så sklir den ut i svingen uten at jeg gasser noe spesielt. Men så er det full regen på da. Hvis ieg svinger brått så fortsetter den bare rett fram, og jeg synes denne gjør det mye mer enn min S gjorde.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

jokke

Selg Nokian dekka, sett på CVC7 i 245 35 20

Handyman

Sitat fra: emmern på mandag 18. januar 2021, klokken 13:15
Takk for svar så langt folkens!

Sitat fra: Handyman på mandag 18. januar 2021, klokken 08:18
Kjører LR og den sitter godt. Det som kan være uvant for mange er at bilen er bakhjulsdrevet frem til disse slipper. Først da trår forhjulene inn. I sving med pådrag så merkes det med at baken slipper seg litt ut, for så å sitte dønn. Uvant om man ikke har kjørt bakhjulsdrevet bil før. Kan det være det du opplever?

Når jeg f.eks. triller ned en nedoverbakke så sklir den ut i svingen uten at jeg gasser noe spesielt. Men så er det full regen på da. Hvis ieg svinger brått så fortsetter den bare rett fram, og jeg synes denne gjør det mye mer enn min S gjorde.
Jeg kan ikke fordra mye regen, kjører alltid i Low, og det holder i massevis for meg. Sikkert noe av forklaringen, men når det er glatt nok "går det rett frem uansett". Piggdekk er for meg like aktuelt som å kjøre ICE-bil.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Hodetelefoner

Dette er kun for at tesla skal selge flere biler.  Små bremselys / blinklys var ikke nok.
Bakre motor har litt "lagg" i forhold til den fremre også, det hjelper ikke på saken.
Det er "dessverre" en lett fiks, for de som gidder å ta seg bryet.
Man må kontakte vegvesen og få litt medie oppmerksomhet.
Det er jo faktisk farlig å slippe gassen i en del svinger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA