Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Praktisk rekkevidde ID.3

Startet av trygvan, torsdag 14. januar 2021, klokken 10:49

« forrige - neste »

trygvan

Hei!

Har hatt min i 1,5 uke nå. Ikke mye og ikke særlig vitenskapelig så langt, men blir litt urolig av hvor overraskende kort jeg får kjørt på en lading. Foreløpig ikke kjent nok med bilen til å uttrykke meg skråsikkert om særlig mye, men hjemturen fra jobb hadde i alle fall en lengde på ca 2,5km, gikk inn i kald bil, -3grader ute, stod kanskje 3min før jeg kjørte fra jobb, deretter lav fart 20-40 km/t, lite kø men et par kryss, slak stigning samlet kanskje 30 høydemeter. Da fikk jeg et snittforbruk på turen over 60 kWh/100km.

Til jobb i dag hadde jeg forvarmet kupeen en del på forhånd (ankom bilen kanskje litt før den var ferdig forvarmet), og var raskere av gårde hjemmefra. Jeg må opp en liten bakke først der også, lite kø i dag også, ørlite kaldere kanskje. Fikk da et forbruk på ca 30 kWh/100km, som jo fortsatt er høyt - tilsvarer jo bare 200 km rekkevidde.

Andre som erfarer det samme? Er det noe galt med min bil, er det et ID.3-problem, eller er det bare sånn en må regne med på elbiler generelt? Er spent på vintertesting av ID.3 i alle fall.

unik42

Problemet er at ved lave temperaturer så vil bilen, uansett, varme batteriet opp til ca. +13 grader. Det tar rundt 17minutt. I løpet av den tiden vil du se at bilen kan bruke opptil 8kW totalt på klimaanlegg, om det er kaldt nok. Siden turene dine er såpass korte vil jo forbruket være meget mye høyere enn normalt.

Det finnes nok ingen løsning på det nå, utover å oppbevare bilen i varm garasje.

Om VW løser det vil vi nok få muligheten til å forhåndsvarme batteriet når bilen står på lading. Kanskje også slippe oppvarming av batteriet så lenge turene er korte nok (basert på historikk f. eks.).
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Mondeo

Sjekk ut Bjørn Nyland på Youtube.
Han driver for øyeblikket å tester en ID.3 i skikkelig kulde.

Det han har funnet ut hittil er at den batterivarmingen ødelegger mye, og bilen bruker en del mere strøm enn Kia e-Niro og Tesla Model 3 som han og har gjort samme test på.

Men kan være at det blir fikset i software. Er rart om bilen må holde batteriet på 13 grader hele tiden når ikke andre biler må det.

trygvan

Interessant.

En nabo nevnte også han var blitt negativt overrasket på en langtur han hadde vært på. Hadde kommet kun 250km i høst, før det hadde blitt så veldig kaldt. De får vel sikkert haugevis av tilbakemeldinger på det nå, så får håpe det kommer en løsning. Men virker jo som de har nok å stri med for tiden..

arichakra

True, its pathetic. I use to drive 8KM in the morning and the same at the evening. I have also noticed a very high consumption. 60% to 65% charge only goes for around 100KM - with this driving pattern :-1:  My car always remain parked outside at around -5`C, I do not know how to preheat the battery but I use to heat up the cabin (to +17`C) using AC.
I would really like to know if its a problem with all electric car or specific to ID3? ALL the range tests only talks about long journeys, difficult to find test result for this type of short drives.

But I have noticed that the car is very efficient when I have traveled 200KM (at around 0`C) at a stretch; it was 17.2 KWh/100KM. 
2020 ---> VW ID.3 1st plus
2010 ---> Fiat Punto 1.3 MJD

unik42

#5
Som sagt, per nå går det ikke an å sette på preheating av batteri. Batterivarmeren starter når du starter bilen. Andre biler har pre-heat funksjon (og varmer det varmere enn 13 grader), noen har til og med varmegjenvinning fra  batteriet for å redusere forbruk til varme i kabinen.

I en annen test så jeg at VW ID3 foretrekker oppvarming til 13 grader (og ikke høyere) på grunn av levetiden til batteriet. Andre elbiler varmer det høyere for å få raskere hurtiglading.

Edit: Jeg har aldri eid en Tesla så dette er basert på det jeg har lest på forum. På Tesla setter man avreisetid om morgenen, og da skal bilen varme batteriet med strøm fra laderen om den er på. Klimaanlegget vil hente varme fra batteriet (som er varmet opp til ca. 30 grader?) mens du kjører. Hvis du setter en super charger som mål i navigasjonen vil bilen begynne å varme batteriet opptil 30 grader før du ankommer ladestasjonen slik at du får maks ladehastighet. Etterpå henter bilen varme fra batteriet til å oppvarme kupeen.

Det er egentlig slik ID3 bør være og, og jeg klarer ikke å skjønne at det ikke skal være mulig med softwareendringer.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

arichakra

2020 ---> VW ID.3 1st plus
2010 ---> Fiat Punto 1.3 MJD

andre1980

Sitat fra: unik42 på torsdag 14. januar 2021, klokken 13:37
Som sagt, per nå går det ikke an å sette på preheating av batteri. Batterivarmeren starter når du starter bilen. Andre biler har pre-heat funksjon (og varmer det varmere enn 13 grader), noen har til og med varmegjenvinning fra  batteriet for å redusere forbruk til varme i kabinen.

I en annen test så jeg at VW ID3 foretrekker oppvarming til 13 grader (og ikke høyere) på grunn av levetiden til batteriet. Andre elbiler varmer det høyere for å få raskere hurtiglading.

Edit: Jeg har aldri eid en Tesla så dette er basert på det jeg har lest på forum. På Tesla setter man avreisetid om morgenen, og da skal bilen varme batteriet med strøm fra laderen om den er på. Klimaanlegget vil hente varme fra batteriet (som er varmet opp til ca. 30 grader?) mens du kjører. Hvis du setter en super charger som mål i navigasjonen vil bilen begynne å varme batteriet opptil 30 grader før du ankommer ladestasjonen slik at du får maks ladehastighet. Etterpå henter bilen varme fra batteriet til å oppvarme kupeen.

Det er egentlig slik ID3 bør være og, og jeg klarer ikke å skjønne at det ikke skal være mulig med softwareendringer.

VW har slengt en haug med deler sammen til en bil, og sendt resultatet ut til kunder, uten noen form for tilpassing og styring av delene. Dette pga faren for EU-bøter pga CO2.  Resultatet av dette er ID3.

Sjekk denne artikkelen:
https://insideevs.com/news/460193/nextmove-heat-pump-vw-id3-less-efficient/

Må være eneste bil hvor versjonen med varmepumpe gjør det dårligere enn versjonen uten!

hELgenen

Dette kan jo ikke vedvare - det koster nemlig ekstra med varmepumpe - og dersom forbruket er høyere så er det jo lureri helt på høyde med dieselgate. Det er klart dette må fikses med en SW - eller så må de refundere kostnaden for varmepumpen samt betale en ekstra slant i erstatning. Vi får se hva som skjer - en SW oppgradering er lovet

z4rd

#9
trygvan: Tror dessverre ikke at din erfaring er unik. TeslaBjørn testet nylig ID3 i denne videoen:
https://www.youtube.com/watch?v=VBY1KxmqjP8

Da ID3 er en av fire nye elbiler jeg vurderer til mine foreldre så jeg denne videoen. Merket meg at temperaturen lå mellom -5 og -9 grader da han kjørte strekningen Oslo - Elverum, på tørre veier. Han dro fra Oslo med 100% og ankom med 36% ved Circle K, før han noen minutter senere endte opp på AMFI med 34% rest.

Det er altså 66% brukt på 135km - og han fulgte fartsgrensa med å holde 110 i displayet i 110-sonen. Enkelt regnet basert på forbruket vil det gi 204km på 100%. Det gir i alle fall en pekepinn på hvordan ståa er, og det er ganske skuffende. TeslaBjørn påpekte også at forbruket/rekkevidden var helt annerledes i høst da det var 7-8 plussgrader på den samme strekningen.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

trygvan

#10
Ja, takk for mange gode svar folkens. Har sett gjennom de to første vidoene til Bjørn Nyland om turen hans. Der hvor han står stille i flere timer i -19 viste hvordan batteriet ble holdt varm innimellom, og at strømforbruket da økte til 8kWh, fra rundt 3.
https://www.youtube.com/watch?v=URzZjdE0hGY

Da jeg kjørte fra jobb i dag startet bilen min med hele 11kWh før jeg kjørte av gårde. De 8 Teslabjørn fikk var antakelig bare vedlikeholdsoppvarming, mens den guffer på med mer når du starter fra kaldt. Derfor blir småkjøring i kulda svært energikrevende. På den positive siden, så synes jeg ikke 3,4 eller hva Teslabjørn fikk i snitt på 3,5 timer var så gæærnt. Det er et stykke bak de beste ja, men bilen har jo faktisk noe isolasjon både for batteri og kupe, selv om den kunne vært bedre.

Nå tar jeg meg en litt lengre tur (et par mil ialle fall) om ikke så lenge for å få testet det og omsider. Satser på få rapportert hvordan det går her.

Det virker jo uansett som den ikke er så god på vinterkjøring per i dag da, sammenliknet med f.eks. tesla eller e-niro. Spørsmålet vi ikke umiddelbart vet svaret på er om den batterivarmingsinnstillingen kan ha en god grunn. Det er jo noe med holdbarhet over mange år, tesla model 3 har jo ikke vært på markedet så lenge enda. Og en annen ting er at battericellene i de ulike bilmodellen kan ha ulike sammensetninger og dermed ulike behov. Men forhåpentligvis er det bare en undøvendig innstilling, som kan rettes på gjennom softwareoppdatering. Time will show.

trygvan

#11
Jepp, kjørte en tur på 53km i går. Temperaturen varierte fra ca -3 - -8, men ellers ok kjøreforhold. Hastighet ca 40-80km/t og med slake småbakker. Rundt Ulriken i Bergen, for de som er kjent. Samlet høydeforskjell på et par hundre meter.

Som ventet var forbruket veldig høyt til å begynne med, men så falt det utover på turen. Endte på å ha brukt 19% juice fra sånn cirka kald start (gikk fra 78% - 59%). Snittforbruket endte såvidt under 20 kWh/100km. Med det nærmer altså totalrekkevidden seg 300km med et sånt kjøremønster.

Forhåndsprogrammert forvarming av bil i morres kostet meg 8%, når den da ikke var koblet til lader. Det var da -6g ute og kupetemperatur innstilt til å skulle nå 18g. Omregnet til kW får jeg at det blir ca 4,6, som altså tilsvarer ca 7kr dersom strøm inkl nettleie koster oppunder 1,50.

Mondeo

#12
Sitat fra: unik42 på torsdag 14. januar 2021, klokken 13:37
Edit: Jeg har aldri eid en Tesla så dette er basert på det jeg har lest på forum. På Tesla setter man avreisetid om morgenen, og da skal bilen varme batteriet med strøm fra laderen om den er på. Klimaanlegget vil hente varme fra batteriet (som er varmet opp til ca. 30 grader?) mens du kjører. Hvis du setter en super charger som mål i navigasjonen vil bilen begynne å varme batteriet opptil 30 grader før du ankommer ladestasjonen slik at du får maks ladehastighet. Etterpå henter bilen varme fra batteriet til å oppvarme kupeen.

Det er egentlig slik ID3 bør være og, og jeg klarer ikke å skjønne at det ikke skal være mulig med softwareendringer.

På Tesla kan man sette avreisetid om morgenen og batteriet og bilen vil være varmt å godt da og den varmen kan man benytte til å varme kupeen. Men den vil og varme batteriet når man forvarmer på vanlig vis.
Men den vil den ikke trenge å bruke strøm på varming av batteri når man kjører - da motorene bruker samme kjølevann som batteriet så all spillvarme fra motor går til å holde batteriet oppvarmet - og også kupeen på den nyeste utgaven av Model 3.

ID.3 er mye enklere bygget og motor og batteri deler ikke kjølevann. Batteri må varmes av en egen PTC varmer som bruker strøm fra batteriet. Varmepumpen er heller ikke koblet til dette systemet så den kan ikke hente varme fra batteriet heller slik Tesla kan.

Når man skal superlade med en Tesla kjører den motorene mindre effektive så de blir varme og da også varmer opp batteriet. Batteriet holder gjerne 50-60 grader når man ankommer laderen. Dette er nødvendig for å kunne oppnå 250kW. Når man er ferdig å lade kan man holde kupeen oppvarmet i mange mil bare på varmen fra batteriet.

Hva som er best for levetiden på batteriene vites ikke enda, men ID.3 og Model 3 har helt forsjellige batterikjemier så kan heller ikke direkte sammenlignes.

unik42

Umiddelbart tenker jeg at VW må få til pre-heating av batteri til hurtiglading. Det bør være mulig å få til. Samtidig skal varmepumpa til ID3 kunne hente varme fra batteriet, forutsatt at batteriet er varmt.

Om Tesla kjører motorene mindre effektive, eller VW bruker et varmeelement tror jeg ikke betyr noe utover at Tesla slipper å montere en varmeovn til. 1kW til varme er 1kW til varme uansett hvor den kommer fra.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Mondeo

Sitat fra: unik42 på fredag 15. januar 2021, klokken 12:47
Umiddelbart tenker jeg at VW må få til pre-heating av batteri til hurtiglading. Det bør være mulig å få til. Samtidig skal varmepumpa til ID3 kunne hente varme fra batteriet, forutsatt at batteriet er varmt.

Om Tesla kjører motorene mindre effektive, eller VW bruker et varmeelement tror jeg ikke betyr noe utover at Tesla slipper å montere en varmeovn til. 1kW til varme er 1kW til varme uansett hvor den kommer fra.

Porche Taycan har forvarming før man lader, så de burde enkelt få dette til på ID.3 også med software.

Det med å bruke motorene til å varme batteriet vs PTC varmer har mest å si når det gjelder spillvarme fra motorene.
Tesla gjennbruker denne varmen mens ID.3 bare dumper den i lufta og bruker heller strøm til å varme med.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA