Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Hva sjedde med navnestandarden hos Mercedes for elbilene?  (Lest 410 ganger)

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8039
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Hva sjedde med navnestandarden hos Mercedes for elbilene?
« på: Mandag 11. Januar 2021, klokken 13:13 »
Mercedes ryddet jo nettop opp i navnene på bilene sine.

C,E,S osv = sedan. GL foran betyr SUV. CL foran er Coupe.

Men så kommer EQC (SUV), EQC (sedan / hatcback). EQA (SUV), EQE (SUV og sedan). Eller har de noen ekstra betegnelser?
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Carboy

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 108
    • Vis profil
Sv: Hva sjedde med navnestandarden hos Mercedes for elbilene?
« Svar #1 på: ſøndag 31. Januar 2021, klokken 16:20 »
Jeg tipper dagens EQC er et «unntak» navnemessig i fremtiden. At etterfølgeren vil hete EQGLC og at EQC i fremtiden blir en elektrisk C-klasse.

Jeg tror det enkleste er å kalle de for det de heter i dag, bare med EQ foran, slik at suv-utgaven av EQS, altså der bensinutgaven heter GLS blir hetende EQGLS osv.
Nåværende elbil: MB EQC 400 AMG okt 2020
+ diverse bensindrevne entusiastbiler
———
X VW Egolf 300 februar 2018
X Audi e-tron quattro 55 limited mars 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

sjokomelk

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1816
    • Vis profil
Sv: Hva sjedde med navnestandarden hos Mercedes for elbilene?
« Svar #2 på: ſøndag 07. Februar 2021, klokken 22:01 »
Det blir litt rot siden de Daimler vil samle elbilene sine under EQ-merket. Men det hadde vært enklere om de ga EQC betegnelsen GLC400e, siden det er en elektrisk GLC. Men da har du igjen "problemet" med at det blir veldig tydelig at man kun har stappet et batteri og en elmotor inn i en eksisterende bensinbil, og ikke lagd noe nytt fra bunn.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

RJK

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2510
  • Hyundai Kona -19 Dark Knight, Soltak
    • Vis profil
Sv: Hva sjedde med navnestandarden hos Mercedes for elbilene?
« Svar #3 på: Mandag 08. Februar 2021, klokken 01:20 »
Slik jeg forstår det, så er e bak modellbetegnelsen, det de bruker på hybridene sine. Så det burde da blitt ev eller ea (elektroauto/elektrisches auto), eventuelt ve/vea for vollelektrisches auto...  ;)

https://kampanje.mercedes-benz.no/personbil/plugin-hybrid/glc-plug-in-hybrid/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8039
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Hva sjedde med navnestandarden hos Mercedes for elbilene?
« Svar #4 på: Mandag 08. Februar 2021, klokken 06:35 »
Det blir litt rot siden de Daimler vil samle elbilene sine under EQ-merket.
Jepp. Det de glemte var en måte å skille mellom SUV, sedan og coupe. Og når den første ble “SUV" uten noen indikasjon blir det jo morro.

Så hva blir c-klasse EQ varianten hetende? Eller GLS tilsvarende?
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013