Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nødlader

Startet av EV_Mor10, fredag 08. januar 2021, klokken 17:48

« forrige - neste »

EV_Mor10

Jeg lurer på om andre har problemer med nødladeren sin?
Min påstår ifølge feilkoden og manualen at det ikke er jording på kontakten jeg tester på i garasjen. Har målt kontakten og det er god jording der. Samme resultat på jordet kontakter på kjøkkenet. Ganske nye sikringer med jordfeilbryter og jeg har gått over hele det elektriske anlegget og byttet hele sikringsskapet med svigersønn når jeg flyttet inn for 5 år siden. Har litt høy spenning med 238V, men dette er godt innenfor variasjonene i Norge.
Har dere andre testet laderne deres?

TB

#1
Har du IT nett?
Mål mellom fase og jord, om det er lik spenning? Skal være ca 130 V.

Kan være "nødlader" / EVSE som reagerer på IT nett som ett TN med jordfeil?

Husk også, moderne jordfeilautomat reagerer ikke på ekstern jordfeil. Dvs. det kan være en ekstern jordfeil.
Flere har rapportert om jordfeil de ikke oppdaget før elbil kom i hus. Feilen kan være annet sted på trafokretsen.

Flere produsenter har levert egne utgaver av EVSE som er mindre sensitive for IT nett både med uten jordfeil.
Tesla laget egen utgave av UMC for at det skulle være mulig å lade.

Ironisk nok, har forstått det slik at det en stor jordfeil i IT nett kan EVSE registrere dette som TN nett, og ladingen fungerer helt fint.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

EV_Mor10

Har IT nett, skal måle en gang til at det er lik spenning mellom begge "faser".
Det står ≤16A på laderen, håper dette er nedjustert til 8-10A.

Maximus1

Flere i Facebook-gruppen som har erfart problemer og fått skiftet nødlander hos forhandler

nightking

Hei..

Det er en feil med nødladerne til Euniq5. De fungerer bare på 400v TN nett. Drar du til forhandleren din så får du ny. Det har vært restet på lager, men skal være inne nå ;)

TB

Ikke uvanlig problemstilling. De som har TN nett bør ha gode muligheter for å skaffe seg rimelig EVSE, slike må det finnes mange av. Ikke noe feil med dem, bare at de ikke fungerer på IT nett.  :D
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA