Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

MCU og luftdempere

Startet av EBjørnen, onsdag 06. januar 2021, klokken 12:21

« forrige - neste »

EBjørnen

Jeg har en 2015 S som er gått ca. 167000 km. Nå er hovedskjermen gått i svart. Hadde fått time til å bytte daughterboard. Da jeg kom til timen fikk jeg beskjed om att de ikke hadde nytt kort, så jeg måtte komme tilbake når de fikk det. Samtidig som skjermen gikk i svart for godt, begynte den å sige på demperne  når den stod i ro. Når jeg startet opp startet også kompressoren og blåste opp til normal høyde. Nå er jo dette ett lukket system med nitrogen, så jeg regner med att før eller senere går tanken tom og bilen vill ikke starte av sikkerhetsmessige grunner. Har nå fått ny time om en uke og lurer på om det er noe jeg kan gjøre for å ikke risikere att jeg ikke kan kjøre med bilen til verksted?
TMS 85D 2015.

Muffinman

De fyller som oftest opp med nitrogen, men systemene er jo ikke 100% tette så det blir mer og mer "vanlig" luft i systemet, uten at det er problematisk. Luft er jo også nesten 80% nitrogen.

Har latt meg fortelle at de fyller vanlig luft når de ikke har nitrogen tilgjengelig.

I utgangspunktet er det ikke et problem om bilen siger litt når den står parkert så lenge kompressoren ikke går uforholdsmessig mye/lenge av gangen, eller lekkasjen blir større.

Bilen vil kunne startes selv om det er problemer med luftfjæringen, du vil bare få et symbol som indikerer feil i instrumentclusteret.

EBjørnen

Ok, takk for godt svar. Vet du hvor mange bar det skal hvære itilfelle jeg må til med egen kompressor?
TMS 85D 2015.

Bonnis

Interessant at du også har fått problemer med luftfjæringa etter svart skjerm. Har nettopp opplevd det samme. Har vel kanskje mer med utetemperatur å gjøre, dog (at belastninga på eventuelle svake ventiler/foringer o.l. er høyere)

Hvilket servicecenter skal du til? Har selv time til fredag for svart mcu og håper da inderlig de har på lager!

P85 2013

Muffinman

Sitat fra: EBjørnen på onsdag 06. januar 2021, klokken 13:22
Ok, takk for godt svar. Vet du hvor mange bar det skal hvære itilfelle jeg må til med egen kompressor?
Nei, men bilens kompressor skal jo i utgangspunktet holde trykket oppe i systemet, inkludert tanken.

EBjørnen

Sitat fra: Bonnis på onsdag 06. januar 2021, klokken 19:36
Interessant at du også har fått problemer med luftfjæringa etter svart skjerm. Har nettopp opplevd det samme. Har vel kanskje mer med utetemperatur å gjøre, dog (at belastninga på eventuelle svake ventiler/foringer o.l. er høyere)

Hvilket servicecenter skal du til? Har selv time til fredag for svart mcu og håper da inderlig de har på lager!

Skal til Åsane cs Mandag 11.1.21. Teknikkeren jeg snakket med sa att det er ett isolert problem att det lekker. Forsåvidt enig med det. Men jeg tror kompressoren starter vanligvis når bilen står og det er lite luft igjen. Her starter den ikke før jeg trør på pedalen.
TMS 85D 2015.

EBjørnen

Sitat fra: Muffinman på onsdag 06. januar 2021, klokken 19:59
Sitat fra: EBjørnen på onsdag 06. januar 2021, klokken 13:22
Ok, takk for godt svar. Vet du hvor mange bar det skal hvære itilfelle jeg må til med egen kompressor?
Nei, men bilens kompressor skal jo i utgangspunktet holde trykket oppe i systemet, inkludert tanken.
Regner med att lekkasjen er til atmosfæren. dette er jo ett lukket system. Da tenker jeg att før eller siden har kompressoren gått tom av etterfylling. Den drar jo ikke inn luft utenifra inn i tanken? Luftfilteret til dette systemet er det slange/rør på begge sider.
TMS 85D 2015.

Muffinman

Jeg tror systemet må hente luft fra utsiden på et eller annet vis. Har selv hatt lekkasje på et rør og kjørt med det i lange tider. Medførte at bilen seg når den stod parkert, og at kompressoren jobbet lenge for å få den i vater. Når røret ble midlertidig fikset fungerte alt 100% igjen.

EBjørnen

Etter mye søking på nettet fant jeg att tanken har ett volum på 5,2 liter og trykket er 17,3 bar. Dvs. tanken inneholder ca. 90 liter nitrogen. Så det er endel å gå på her. 17, 3 bar er dobbelt så mye som arbeidskompressoren min.
TMS 85D 2015.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA