Feste autopassbrikke på skjerm?

Startet av Vegard_br, mandag 04. januar 2021, klokken 14:35

« forrige - neste »

Model 3 P

Tenkte jeg skulle plassere den helt bak i takglasset over førerplassen, da er den ikke synlig for personer foran, eller bak.
MYP - Venter i spenning
M3P - 2021

Haggish

Trenger man brikka i bilen? jeg har den ikke der!!
De bruker vel automatisk skiltgjenkjenning i dag ;)
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

lars667

Har forstått det slik at det blir mer manuelt arbeid av automatisk skiltgjenkjenning, det er ikke like pålitelig som brikke. Ferjeselskaper osv. foretrekker også brikke. Jeg er for alt som gjør det lettere for bomselskapene, vi er i utgangspunktet en inntektsløs byrde for dem. Det hjelper ikke på velviljen elbilistene har fra myndighetene om vi også skal fordyre administrasjon av bommene. Kan ikke skjønne at det skal være så fælt å ha den brikken i bilen?
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Haggish

Det er ikke så fælt, men brikken ligger i sommerbilen som er pakket inn for vinteren, derfor blir det lettere for meg og bare flytte abonnementet😉
Svarte bare det som jeg har valgt, andre får også velge hva de mener er best for de.✌️
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

lars667

Ja, skjønner det. Synes de burde være mer generøse med de borrelåsfestene, så er det fort gjort å bytte over. Får sikkert kjøpt noe som passer et sted, men :-)

Helge Hasund

lars667

Takk, blir litt forvirret av disse bomselskapene og hvem som gjør hva. Autopass, Fremtid, Fjellinjen, E6 xxx-yyy osv.

RJK

Sitat fra: Haggish på fredag 08. januar 2021, klokken 13:04
Det er ikke så fælt, men brikken ligger i sommerbilen som er pakket inn for vinteren, derfor blir det lettere for meg og bare flytte abonnementet😉
Svarte bare det som jeg har valgt, andre får også velge hva de mener er best for de.✌️

Litt avhengig av hvem man er tilknyttet, men man kan vel ha flere brikker på samme abonnementet? Ihvertfall har det vært tilfelle for Fjellinjen.

Men de har riktignok ikke noen andre rabattordninger enn standard-trekk ved passering. Er sikkert annerledes der man tilbyr måneds/halvårs/helårs-avtaler.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

sjokomelk

Sitat fra: RJK på fredag 08. januar 2021, klokken 15:08
Men de har riktignok ikke noen andre rabattordninger enn standard-trekk ved passering. Er sikkert annerledes der man tilbyr måneds/halvårs/helårs-avtaler.
Helt off-topic, men sånne avtaler finnes ikke lenger, da de ble noen endringer i lovverket for noen år siden. Så alle avtaler over hele landet er nå kun betaling i etterkant for passeringer.
Og man behøver ikke/kan ikke ha individuelle avtaler lenger heller. Så lenge man har en Autopass-brikke fra en utsteder (Fremtind Service (tidl. Fjellinjen), Ferde eller Vegfinans), så får man rabatt på passering i alle anlegg hvor det er rabatt for Autopassavtale.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

RJK

Takk for korreksjon. Jeg blandet litt, og tenkte nok mest på det med rabatt på ferge.

Ser det er egen avtale for autopass ferge, der man må ha forhåndsbetalt minst 3700,- på konto for få maks rabatt om sambandet krever egen autopass ferge-brikke.

https://autopassferje.no/om-autopass-for-ferje/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Elmo

Sitat fra: lars667 på fredag 08. januar 2021, klokken 13:18
Ja, skjønner det. Synes de burde være mer generøse med de borrelåsfestene, så er det fort gjort å bytte over. Får sikkert kjøpt noe som passer et sted, men :-)
Bare å bestille på nett.  Kommer i posten.

https://fremtindservice.no/privat/autopass/feste-til-bombrikken/
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.32.3
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km.

dejavu

Litt forvirret av diskusjon her. Skyldes jeg i alle år har kjørt bensinbil, hvor jeg trodde brikken var påkrevet. Ny kom endog i posten forleden.

Har også fått brikke til min nye Mod 3. Er det slik at jeg ikke trenger henge opp denne? Er det ikke brikken som utløser 20% rabatt? Eller er det ikke rabattordning for elbiler, (jeg har abonnement i Ferde, Nord-Jæren),utover at det er halv pris sammenlignet med fossil biler?
Mod.3,2021,AWD,HF

z4rd

Fra en annen tråd om det samme tema:

Jeg skrev da følgende:

SitatDette er et meget sårt tema  :D

1. Du kan velge å ikke tegne avtale og kjøre uten brikke - betale grunnsatser
2. Du kan velge å tegne avtale - feste brikke i ruta - få rabatterte priser
3. Du kan velge å tegne avtale - ikke feste brikke i ruta - få rabatterte priser

Valget er ditt.

Det du ikke trenger å gjøre er å fortelle internett at du har valgt alternativ 3
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

dejavu

Sitat fra: z4rd på lørdag 09. januar 2021, klokken 14:58
Fra en annen tråd om det samme tema:

Jeg skrev da følgende:

SitatDette er et meget sårt tema  :D

1. Du kan velge å ikke tegne avtale og kjøre uten brikke - betale grunnsatser
2. Du kan velge å tegne avtale - feste brikke i ruta - få rabatterte priser
3. Du kan velge å tegne avtale - ikke feste brikke i ruta - få rabatterte priser

Valget er ditt.

Det du ikke trenger å gjøre er å fortelle internett at du har valgt alternativ 3

Takk! Det var opplysende!
Er det slik at det er tegning av avtale som aktiverer brikken, eller, slik det står i medfølgende bruksanvisningden,"brakett må brukes for å aktivere brikken""
Mod.3,2021,AWD,HF

z4rd

Det er i alle fall slik situasjonen er.

Men det mange gjør, er å diskutere alt mellom himmel og jord vedrørende hva som er "det rette valget" mellom alternativ 2 og 3.

Det er avtalen som aktiverer avtalen :)

Brikken kan jo festes med 3M - Dual Lock teip - Det er i alle fall slik med de brikkene jeg har i mine biler - både elektriske og bensindrevne.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA