Feste autopassbrikke på skjerm?

Startet av Vegard_br, mandag 04. januar 2021, klokken 14:35

« forrige - neste »

TB

#30
Sitat fra: dejavu på lørdag 09. januar 2021, klokken 15:02
Takk! Det var opplysende!
Er det slik at det er tegning av avtale som aktiverer brikken, eller, slik det står i medfølgende bruksanvisningen,"brakett må brukes for å aktivere brikken""
Når brikken settes inn i brakett aktiveres batteriet. Dette medfører minst to fordeler:
- Brikkene kan sendes i posten uten å bli registeret (de gamle ble sendt i en skjermet pose.)
- Brikkene kan ligge lengre på lager, uten at batteriet går tomt, ved at det først kobles inn når brikken monteres.

Om brikken ikke er i bilen, ikke er aktivert, eller er montert slik at den ikke leses vil resultere i det samme --> skiltene leses og avtalen belastes. Som z4rd skriver er det som lager mest støy å opplyse internett om at en har valgt å ikke montere brikken.

En blir sporet uansett om en monterer brikke, eller ikke - og de små brikkene er så små at de fint kan monteres er min tanke. Å endre farge på brikken kan en gjerne gjøre - så den blir mindre synlig. :D
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

dejavu

Sitat fra: TB på lørdag 09. januar 2021, klokken 16:04
Sitat fra: dejavu på lørdag 09. januar 2021, klokken 15:02
Takk! Det var opplysende!
Er det slik at det er tegning av avtale som aktiverer brikken, eller, slik det står i medfølgende bruksanvisningen,"brakett må brukes for å aktivere brikken""

Om brikken ikke er i bilen, ikke er aktivert, eller er montert slik at den ikke leses vil resultere i det samme --> skiltene leses og avtalen belastes.

Men hva skal vi da med den brikken? Er jo unødvendig dings, som snarest bør ut av miljøregnskapet!
Mod.3,2021,AWD,HF

RJK

Tja, det er jo de som bruker brikken i dieselbalja si, og får elbilpriser på passeringer...

Ikke det at jeg oppfordrer til det, men er jo de som har gjort dette lenge. Spørsmålet er jo hvor lenge de får gjort det, og når det oppdages/straffefølges, så kan man jo se om det totalt sett ble besparelse eller ikke. Spørs hvilke paragrafer de blir tiltalt og eventuelt dømt for.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

dejavu

Sitat fra: RJK på lørdag 09. januar 2021, klokken 23:02
Tja, det er jo de som bruker brikken i dieselbalja si, og får elbilpriser på passeringer...
Jeg har vist for høye tanker om teknikken her. Trodde mismatch mellom brikke og bilnummer,ville bli oppdaget promte!
Mod.3,2021,AWD,HF

trykkertor

Sitat fra: dejavu på lørdag 09. januar 2021, klokken 22:34
Men hva skal vi da med den brikken? Er jo unødvendig dings, som snarest bør ut av miljøregnskapet!
Ikke helt unødvendig dings.
Brukes på ferger, leses lettere av en skilt, har ikke problem med skittent skilt eller tilsnødd skilt.
Mange siffer og bokstaver kan oppfattes som en annen verdi ved delvis skittent eller nedsnødd skilt.

Samt mange steder særlig i og rundt byene registreres trafikkflyt, kork, passeringstelling osv.
Ser her på vestlandet at mange steder er det satt opp lesere som registrerer hvordan trafikken flyter, og de basserer seg på å lese passerende brikker.
Da får de gjennomsnittsfart på køen, antall biler m.m.

Hadde ikke brikke vært nødvendig hadde de ikke sendt de ut heller.

RJK

#35
Sitat fra: dejavu på lørdag 09. januar 2021, klokken 23:29
Sitat fra: RJK på lørdag 09. januar 2021, klokken 23:02
Tja, det er jo de som bruker brikken i dieselbalja si, og får elbilpriser på passeringer...
Jeg har vist for høye tanker om teknikken her. Trodde mismatch mellom brikke og bilnummer,ville bli oppdaget promte!

Trodde egentlig jeg og, men 2 ting fikk meg til å skjønne at dette ikke stemte.

1. Fikk hentet bil på "siste-reis-service" hos NAF (de frakter bil til fyllinga). Glemte helt å ta ut brikken, men kom på det, og kontaktet selskapet som hentet bilen. De skulle sende den til meg. Hørte ikke noe mere og trodde de fant ut at de kunne kaste den. Helt til jeg fikk ny regning fra Fjellinjen, for passeringer "jeg hadde gjort" selv om jeg var billøs i perioden.

Etter nærmere sjekk og ettpar krasse samtaler til NAF (Høflig, men fast bestemt på hva årsak var, og løsning) kom det frem at brikken lå i en konvolutt i bagen til den som skulle postet meg brikken. Forlangte selvsagt at NAF tok den regningen for meg, noe de gjorde når de skjønte og aksepterte at jeg hadde rett hele tiden.

2. Nyhetsoppslagene som har vært, der dette har blitt avdekket/testet av journalister, mest sannsynlig etter tips fra andre brukere, som har gjort nettopp den øvelsen at man kjører med brikke for elbil, plassert i dieseldrog.

https://motor.no/bompenger-naf-statens-vegvesen/sa-lett-er-det-a-jukse-i-bomstasjonene/122577

Visstnok har dette og blitt gjort med tungtrafikk, altså vogntog dundrer gjennom med sine mange tonn, men slipper gratis eller veldig rimelig gjennom der de ellers skulle betalt sin gode skjerv.

Systemet har altså vært designet for å tillate feil man skulle tro de hadde luket ut, inkludert sjekket at bil og registreringsinfo ikke matcher når den leser skilter. Er vel en god del som har betalt andres passeringer fordi de ikke sjekker om feil registreringer er kommet med.

Samtidig har disse bomselskapene kjørt knallhard taktikk mot folk som ubevisst har gjort feil, eller der de selv har gjort feil uten å ville innrømme det. Og på toppen av dette kommer at passeringene ikke kreves inn av bileier, men den brikken tilfeldigvis stod registrert på. Når man selger bilen, er det fort gjort å glemme å ta denne ut. Men det har aldri hjulpet før, og si at dette må de kreve inn av ny bileier. Inntil siste dom kom, som visste at bomselskapenes praksis ikke har hatt god nok hjemmel i egne vilkår og informasjon om disse.

https://www.tv2.no/a/11838467/


EDIT: Her hadde han tatt ut brikken, men glemt å si opp avtalen. Og Bom-selskapet er gjort oppmerksom på og har innrømmet at bil har vært omregistrert på ny eier. Likevel har de gått etter den som beviselig ikke har gjort passeringene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

frankofobia

Jeg har hatt min liggende i i den lille skålen under armlenet siden mars 2019 og 99% av passeringene er registrert med brikke.
TMS P85+ 2013 - 2015
TM3P: Bekreftet levering 25/3 VIN:5YJ3E7EB0KF195829 tidligere registrert
TM3P: Ny bil levert 29/3. Så å si ingentingå bemerke :-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA