Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Selvkjøring - menneske vs maskin, vurderinger av føreforhold

Startet av MaxQ, lørdag 02. januar 2021, klokken 21:40

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: turfsurf på mandag 04. januar 2021, klokken 16:58
Sitat fra: Handyman på mandag 04. januar 2021, klokken 16:55
Er alle for eksempel enige om at FSD er Level 5???
Tesla FSD blir aldri level 5 med dagens hardware. Kanskje level 4 en gang.
Det tror jeg nok du har helt rett i. Men mener du at FSD er det samme som L5?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Handyman på mandag 04. januar 2021, klokken 17:05
Men mener du at FSD er det samme som L5?
Jeg tror ikke Tesla mener level 5 når de sier FSD.

Og det er forsåvidt greit det, at bilen ikke håndterer alle situasjoner skjer med mennesker og.

Så lenge fører slipper å følge med er det FSD i mine øyne.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

DagfinnN

Sitat fra: turfsurf på mandag 04. januar 2021, klokken 17:17
Jeg tror ikke Tesla mener level 5 når de sier FSD.

Og det er forsåvidt greit det, at bilen ikke håndterer alle situasjoner skjer med mennesker og.

Så lenge fører slipper å følge med er det FSD i mine øyne.
Nivå 3 - eyes off - da slipper du å følge med på veien. Klarer Tesla det i løpet av 2021 er det knallbra.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Handyman

Sitat fra: DagfinnN på mandag 04. januar 2021, klokken 18:42
Sitat fra: turfsurf på mandag 04. januar 2021, klokken 17:17
Jeg tror ikke Tesla mener level 5 når de sier FSD.

Og det er forsåvidt greit det, at bilen ikke håndterer alle situasjoner skjer med mennesker og.

Så lenge fører slipper å følge med er det FSD i mine øyne.
Nivå 3 - eyes off - da slipper du å følge med på veien. Klarer Tesla det i løpet av 2021 er det knallbra.
Det er jeg helt enig i, men under hvilke vei-, vær- og føreforhold bør den klare det for at den jevne Teslaier blir fornøyd?? Her vil noen mene at minstekravet er vinterveier og sludd, mens andre blir fornøyd om den klarer det når det er lyst og opphold sommerstid ;-) Det er svært ulike forventninger blant folk.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

#19
Sitat fra: Handyman på mandag 04. januar 2021, klokken 19:29

Det er jeg helt enig i, men under hvilke vei-, vær- og føreforhold bør den klare det for at den jevne Teslaier blir fornøyd?? Her vil noen mene at minstekravet er vinterveier og sludd, mens andre blir fornøyd om den klarer det når det er lyst og opphold sommerstid ;-) Det er svært ulike forventninger blant folk.
Det synes jeg er ganske åpenbart ut i fra hardware. Sensorer og radar, og til dels kamera blir tildekt i slaps og snøføre. Tørre / bare vinterveier og regn bør de klare IMO.

Vil og fremdeles være tilfeller hvor det kan legge seg dugg på kameraer og hvor frontkamera blir slått ut av lysforhold.

Derfor ønsker jeg meg og fallback modus, ren ACC (uten T), og DCC.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Ser i hvert fall at Tesla Model 3 i California klarer å snirkle seg gjennom flere felt. Er det mer lovlig å kjøre forbi på høyre side i USA? Ser at autopiloten ville kommet inn under kategorien "rauhål" av mange, der den prøver å tjene meter og plasser i køen ved å foreta forbikjøringer også på høyre siden. Men er jo veldig imponerende å se videoen som ligger i bunn av It-avisen-saken, men og interessant å høre på Musk-intervjuet, som er lyden på den videoen, der Musk sier at Lidar er å kaste penger ut vinduet, mens radar og syn er konge...men at han brukte Lidar på Space-X, som var mer riktig bruk av Lidar. Litt rart å se denne videoen når jeg med min EAP Autopilot-bil fra 2019 holder på å kræsje hvert annet minutt, og kjører 40 i 80-sonen osv...der ny vei ble bygget for 4 år siden... viser jo enorm fremgang...så kanskje de og kan utvikle vurdering av føreforhold, evt at biler sender inn føreforhold, som så blir sendt ut til dataen i de enkelte bilene, som så tar hensyn til det....skummelt...

Men begynner å nærme seg nyttig hvis en kan spise pølse i pølsebrød mens en kjører, uten å måtte riste i rattet hvert 8. sekund...og at det ikke føles som en sitter på med tante Olga fra Toten...med grå stær og trefot.

https://itavisen.no/2021/01/04/tesla-model-3-kjorer-fra-san-francisco-til-la-nesten-helt-pa-egenhand/
Tesla Model Y                         2021-

SurSnasen

Sitat fra: Handyman på mandag 04. januar 2021, klokken 16:55
Er alle for eksempel enige om at FSD er Level 5???

Det ligger jo egentlig i navnet: FULL Self Driving. Blir jo ikke akkurat mer upresist av at Tesla (Musk) drar frem robottaxi'er som at det straks kommer, og det berømmelige utsagnet om at man i nær fremtid skal kunne la bilen jobbe inn prisen man har betalt for den gjennom nettopp det å være robottaxi.

Videoer av FSD beta på vinterføre viser jo at det ennå er langt igjen. Ikke forstår bilen konseptet med redusert friksjon på vinterføre, og ikke finner den veien ut av snødekket parkeringsplass. På en video kom vel litt av utfordringen også frem når fører brått måtte ta over for ikke å kjøre over en spade som lå i veien.

Handyman

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 05. januar 2021, klokken 14:12
Sitat fra: Handyman på mandag 04. januar 2021, klokken 16:55
Er alle for eksempel enige om at FSD er Level 5???

Det ligger jo egentlig i navnet: FULL Self Driving....
Vel... for de som bestiller biler i Norge nå (har vært slik en god stund) heter det:
Fullverdige selvkjørende EGENSKAPER

Jeg tror mange tenker at FSD er en lovnad om Level 5, men da tror jeg de tar grundig feil.
Les hva som er listet og spesifisert, det er langt fra Level 5!
Navigere på Autopilot: automatisk kjøring fra av- og påkjøring til motorvei, inkludert trafikkmaskiner og forbikjøring av biler.
Automatisk filbytte: fil endres automatisk når du kjører på motorveien.
Autopark: både parallelle og perpendikulære steder.
Summon: parker og hent kjøretøyet automatisk.
Gjenkjenn og responder på trafikklys og stoppskilt.

Kommende:
Automatisk kjøring i bygater.
Forbedret Summon — den parkerte bilen vil finne deg på en parkeringsplass.

Merk:
Fullverdige selvkjørende egenskaper er tilgjengelige for kjøp etter levering; prisene vil sannsynligvis øke over tid med nye utgivelser i fremtiden.

Funksjonene vi tilbyr i dag krever at sjåføren til enhver tid har kontroll over kjøretøyet, og gjør ikke bilen selvkjørende. På grunn av dagens regelverk vil du måtte bruke for eksempel blinklyshendelen for å aktivere visse funksjoner. Av samme grunn er rekkevidden og manøvrerbarheten ved bruk av Summon begrenset.

For å kunne aktivere nye funksjoner må de oppnå langt større pålitelighet enn menneskelige sjåfører, og dette må dokumenteres gjennom milliarder av kjørte kilometer. I tillegg må funksjonene bli lovlige å bruke, hvilket kan ta lengre tid i noen områder enn andre.

Mens vi utvikler nye funksjoner vil Teslaen din forbedres kontinuerlig gjennom trådløse programvareoppdateringer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RuneW

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 05. januar 2021, klokken 13:21
Ser i hvert fall at Tesla Model 3 i California klarer å snirkle seg gjennom flere felt. Er det mer lovlig å kjøre forbi på høyre side i USA? Ser at autopiloten ville kommet inn under kategorien "rauhål" av mange, der den prøver å tjene meter og plasser i køen ved å foreta forbikjøringer også på høyre siden.

Så vidt jeg husker er det andre regler enn i Norge og at forbikjøring i høyre felt er innafor (altså ikke nødvendigvis i kategorien "rauhål").

Men det er sikkert noen som vet dette bedre enn meg som kan bekrefte/avkrefte.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

RuneW

Sitat fra: Handyman på tirsdag 05. januar 2021, klokken 14:25
Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 05. januar 2021, klokken 14:12
Sitat fra: Handyman på mandag 04. januar 2021, klokken 16:55
Er alle for eksempel enige om at FSD er Level 5???

Det ligger jo egentlig i navnet: FULL Self Driving....
Vel... for de som bestiller biler i Norge nå (har vært slik en god stund) heter det:
Fullverdige selvkjørende EGENSKAPER

Jeg tror mange tenker at FSD er en lovnad om Level 5, men da tror jeg de tar grundig feil.

Helt enig. Det er en blindgate å mase om Tesla + L5.

Elon har muligens slengt med leppa og nevnt L5, men det kommer det aldri til å bli med dagens HW og ikke bryr jeg meg heller. Bilene vil slite i de aller verste kjøreforholdene når sensorene blir tildekket. Så lenge bilen takler dette på en god måte (les: vekke meg i god tid istedenfor å kjøre av veien) så er det mer enn bra nok for meg.

L3.75 er det jeg vil ha og det er svært sannsynlig det Tesla etter hvert vil levere med FSD/HW3. Det er MYE viktigere for meg at jeg kan slappe av under normale kjøreforhold enn at bilen (på ett eller annet vis) takle alle mulige og umulige kjøreforhold.

TLDR: Det er ikke noe poeng å diskutere L5 i forbindelse med HW3, men L4 er mer enn bra nok for deg  :)
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

turfsurf

Sitat fra: RuneW på tirsdag 05. januar 2021, klokken 15:42

Så vidt jeg husker er det andre regler enn i Norge og at forbikjøring i høyre felt er innafor (altså ikke nødvendigvis i kategorien "rauhål").

Men det er sikkert noen som vet dette bedre enn meg som kan bekrefte/avkrefte.
Jepp, dette stemmer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Det er ofte også tillatt med høyresving i et kryss selv om det er rødt lys.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

SurSnasen

Sitat fra: RuneW på tirsdag 05. januar 2021, klokken 15:55
Helt enig. Det er en blindgate å mase om Tesla + L5.

Elon har muligens slengt med leppa og nevnt L5, men det kommer det aldri til å bli med dagens HW og ikke bryr jeg meg heller. Bilene vil slite i de aller verste kjøreforholdene når sensorene blir tildekket. Så lenge bilen takler dette på en god måte (les: vekke meg i god tid istedenfor å kjøre av veien) så er det mer enn bra nok for meg.

Fra Tesla sin egen blogg:
https://www.tesla.com/no_NO/blog/all-tesla-cars-being-produced-now-have-full-self-driving-hardware?redirect=no

Sitat:
All Tesla Cars Being Produced Now Have Full Self-Driving Hardware
Tesla-teamet 19. oktober 2016

Self-driving vehicles will play a crucial role in improving transportation safety and accelerating the world's transition to a sustainable future. Full autonomy will enable a Tesla to be substantially safer than a human driver, lower the financial cost of transportation for those who own a car and provide low-cost on-demand mobility for those who do not.

We are excited to announce that, as of today, all Tesla vehicles produced in our factory – including Model 3 – will have the hardware needed for full self-driving capability at a safety level substantially greater than that of a human driver.


Dette var altså fire år siden.

RuneW

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 05. januar 2021, klokken 18:28
Sitat fra: RuneW på tirsdag 05. januar 2021, klokken 15:55
Helt enig. Det er en blindgate å mase om Tesla + L5.

Elon har muligens slengt med leppa og nevnt L5, men det kommer det aldri til å bli med dagens HW og ikke bryr jeg meg heller. Bilene vil slite i de aller verste kjøreforholdene når sensorene blir tildekket. Så lenge bilen takler dette på en god måte (les: vekke meg i god tid istedenfor å kjøre av veien) så er det mer enn bra nok for meg.

Fra Tesla sin egen blogg:
https://www.tesla.com/no_NO/blog/all-tesla-cars-being-produced-now-have-full-self-driving-hardware?redirect=no

Sitat:
All Tesla Cars Being Produced Now Have Full Self-Driving Hardware
Tesla-teamet 19. oktober 2016

Self-driving vehicles will play a crucial role in improving transportation safety and accelerating the world's transition to a sustainable future. Full autonomy will enable a Tesla to be substantially safer than a human driver, lower the financial cost of transportation for those who own a car and provide low-cost on-demand mobility for those who do not.

We are excited to announce that, as of today, all Tesla vehicles produced in our factory – including Model 3 – will have the hardware needed for full self-driving capability at a safety level substantially greater than that of a human driver.


Dette var altså fire år siden.

Og så?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

MaxQ

Takk til Handyman for link til SAE J3016.

Basert på det dokumentet så er jeg ikke i tvil om at kommunikasjonen fra Tesla/Elon Musk tilsier at de satser mot Level 5. Og dette er noe de hele tiden hevder skal være mulig med "dagens" hardware, for så å flytte dette til stadig nyere hardware og frem i tid. De har ikke tatt noe forbehold, det er et viktig moment her.

Så hvilket level er FSD?
Vi kan utelukke Level 3 her, siden det krever inngripen fra sjåfør på request fra systemet. Robottaxi som er lovet kan heller ikke operere på Level 3. Passasjerer kan ikke være forventet å være i stand til å føre bilen. Det er utvilsomt minst Level 4, forskjellen opp til Level 5 er kun rådende forhold. Tesla/Elon har aldri tatt noe forbehold om dette, ergo er påstanden fra Tesla at FSD = Level 5.

Så stiller jeg innledende i tråden her spørsmål om 2 konkrete forhold hvor jeg tror FSD vil slite. Merk også at sensorer ikke blir tildekt, likevel er de relatert til været og sånn sett faller inn under Level 5. Men tilbakemeldingene her tyder jo på at dette skal gå greit selv på Level 4 og at det kanskje til og med er greit at det blir Level 3?

Jeg er enig i at en bør gå gradene, det er helt fint om de klarer Level 3 med dagens hardware og denne generasjons FSD beta i år. Spørsmålet blir jo da, hvor mye ny hardware og software må til for å nå Level 4 for ikke å snakke om Level 5?

Det er en bjørnetjeneste overfor Tesla og Elon Musk å gi de "slæck" for hva FSD er. At noen av dere er fornøy om FSD kun blir level 3 er direkte vanskelig å forstå. Hva som er godt nok for noen, betyr ikke at dette er hva Tesla har lovet å putte inn i FSD og stadig markedsfører.

For å holde tråden litt fokusert så vil jeg tilbake til det med "human touch" i dette her. Det med å skjønne plassering i veibanen for å unngå vannplaning og det med å avpasse fart inn mot potensielt farlig glatt sving. Glem tildekte sensorer, dette vil uansett kreve Level 5. Forstår jeg dere rett om jeg da tolker det dit at selv uten tildekte sensorer så vil ikke dagens hardware støtte dette?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA