Selvkjøring - menneske vs maskin, vurderinger av føreforhold

Startet av MaxQ, lørdag 02. januar 2021, klokken 21:40

« forrige - neste »

kodax

Sitat fra: MaxQ på onsdag 06. januar 2021, klokken 22:07...At noen av dere er fornøy om FSD kun blir level 3 er direkte vanskelig å forstå. Hva som er godt nok for noen, betyr ikke at dette er hva Tesla har lovet å putte inn i FSD og stadig markedsfører....
Hvis man ikke hadde høyere forhåpninger da man kjøpte FSD, så kan man da være kjempefornøyd med at man får level 3, selv om man mener at Tesla har lovet mer. For min del handler det mest om når level 3 kommer. Kommer det snart, så vil jeg sannsynligvis ha bilen lenge nok til at jeg syns det var verdt utgiften bare for egen bruks skyld. Kommer det før jeg evt. selger den, så vil det nok i hvert fall ha en viss påvirkning salgsprisen. Kommer det ikke noe særlig mer enn det som er i dag før jeg ikke har den lenger, så syns jeg det ikke var verdt pengene.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

turfsurf

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 05. januar 2021, klokken 18:28
Sitat fra: RuneW på tirsdag 05. januar 2021, klokken 15:55
Helt enig. Det er en blindgate å mase om Tesla + L5.

Fra Tesla sin egen blogg:
---
Dette var altså fire år siden.

De nevner jo ikke L5 her. Kun FSD / Autonomy.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: MaxQ på onsdag 06. januar 2021, klokken 22:07
At noen av dere er fornøy om FSD kun blir level 3 er direkte vanskelig å forstå. Hva som er godt nok for noen, betyr ikke at dette er hva Tesla har lovet å putte inn i FSD og stadig markedsfører.
Om man blir fornøyd eller ikke handler om forventninger. Forventninger blir ikke skapt kun av markedsføringspjatt. Selv kjøpte jeg TMX med FSD med forventniger om å få oppgradert hardware (det leverte de), og en autopilot som man kan bruke til det meste av kjøringen, selv om jeg sitter bak rattet og må håndtere vanskelige forhold. Den biten har tatt litt tid...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

DagfinnN

Sitat fra: MaxQ på onsdag 06. januar 2021, klokken 22:07...At noen av dere er fornøy om FSD kun blir level 3 er direkte vanskelig å forstå. Hva som er godt nok for noen, betyr ikke at dette er hva Tesla har lovet å putte inn i FSD og stadig markedsfører....
Jeg blir kjempefornøyd om level 3 kommer i år. Det er meget stor forskjell på nivå 2 og 3. Men selv om jeg blir fornøyd, vil jeg selvsagt at nivå 4 skal komme også. Nivå 5 er ikke viktig for meg, men desto viktigere for samfunnet. Nivå 5 når det kommer en gang, vil det virkelig revolusjonere all transport.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

o.b.lix

Liten tvil om at Elon mener FSD er level 5. (FULLSTENDIG selvkjørende), det at bilen skal kunne kjøre selv rundt som taxi er jo en bekreftelse på dette.

Men Elon tar feil nå like mye som han gjorde i 2016 når han lanserte FSD med AP2. Dagens hardware har ikke tjangs til dette, og her har de helgardert godt - For at de skal levere FSD til folk, må det bli godkjent av myndighetene, og myndighetene vil ikke godkjenne noe som ikke virker.

Tror vi kanskje kan nærme oss på HW5 eller 6 om en 10-15 år. Kanskje.

De testene som de 20 testpersonene i USA viser til, er likedan som de testene Waymo og tilsvarende kan vise til.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Motorwatt

Skremmende om de i det hele tatt sender ut beta-versjoner av FSD til almenheten.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RuneW

Basert på det dokumentet så er jeg ikke i tvil om at kommunikasjonen fra Tesla/Elon Musk tilsier at de satser mot Level 5. Og dette er noe de hele tiden hevder skal være mulig med "dagens" hardware, for så å flytte dette til stadig nyere hardware og frem i tid. De har ikke tatt noe forbehold, det er et viktig moment her.

L5 = Kjøre selv i under absolutt alle forhold og både på og utenfor vei.

Hvis du tenker litt etter, så skjønner du nok at dagens Teslaer ikke kan gjøre dette. Spar deg selv mye frustrasjon og glem dette med L5 en gang for alle. Det er AI-forskere som i fortsatt tviler på at L5 noen gang kunne oppnås. Da sier det seg selv at det er bortkastet tid å forlange at en bil til 500.000 skal gjøre det.

Ja, Elon har sikkert slengt med leppa og nevnt L5 en eller annen gang, men du kommer nok ikke langt med å forlange L5 av den grunn er jeg redd.

"Driverless Taxi" er forresten nevnt under L4 i J3016 sånn i tilfelle noen skulle koble L5 med RoboTaxi.

Så hvilket level er FSD?

Jeg mener at HW3/FDS i sin ferdig utviklede form helt soleklart er L4 (med dagens definisjon). Og da med unntak av værforhold som dekker til sensorene.

For å holde tråden litt fokusert så vil jeg tilbake til det med "human touch" i dette her. Det med å skjønne plassering i veibanen for å unngå vannplaning og det med å avpasse fart inn mot potensielt farlig glatt sving. Glem tildekte sensorer, dette vil uansett kreve Level 5. Forstår jeg dere rett om jeg da tolker det dit at selv uten tildekte sensorer så vil ikke dagens hardware støtte dette?

Jeg ser ingen grunn til at ikke dagens sensorer skal kunne støtte dette.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

RuneW

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 07. januar 2021, klokken 14:58
Liten tvil om at Elon mener FSD er level 5. (FULLSTENDIG selvkjørende), det at bilen skal kunne kjøre selv rundt som taxi er jo en bekreftelse på dette.

Nei, det er det ikke. Som jeg skrev så står selvkjørende taxier under Level 4 i J3016.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

o.b.lix

Sitat fra: RuneW på torsdag 07. januar 2021, klokken 15:38

Nei, det er det ikke. Som jeg skrev så står selvkjørende taxier under Level 4 i J3016.

La meg gjenta første del som var poenget mitt: Liten tvil om at Elon mener FSD er level 5.

Her er et bevis på det i video i link...

Motorwatt

"I remain confident that we will have the basic functionality for level 5 autonomy complete this year."

..men det er det ingen som vet hva er...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RuneW

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 07. januar 2021, klokken 18:04

La meg gjenta første del som var poenget mitt: Liten tvil om at Elon mener FSD er level 5.

Jeg skriver ikke om hva Elon egentlig mener eller ikke. Poenget mitt, nemlig at "bekreftelsen" din (som baserer seg på at robotaxi = L5) er tøys.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

MaxQ

Sitat fra: RuneW på torsdag 07. januar 2021, klokken 15:36
L5 = Kjøre selv i under absolutt alle forhold og både på og utenfor vei.

Utenfor vei betyr bare f.eks. parkeringsplasser, ala smart summon. Og absolutt ikke noen big deal nok til å trenge å understreke det. Slik jeg ser det er L5 kun forskjellig fra L4 basert på "vær" (særlig da tildekte sensorer av typen Tesla har i dag). Så FSD kan godt være både L4 og L5 sånn sett så lenge sensorer ikke dekkes til av været i L5. Men så mener jeg altså at været ellers er noe Tesla mener de skal takle, altså at FSD er L5 (om en ser vekk fra tildekte sensorer).

Hvis du tenker litt etter, så skjønner du nok at dagens Teslaer ikke kan gjøre dette. Spar deg selv mye frustrasjon og glem dette med L5 en gang for alle.

Jeg skjønner at dagens sensorpakke ikke kan ta høyde for været for L5 om vi snakker om vær som i tildekte sensorer, det er heller ikke poenget mitt. Poenget som du hopper bukk over er hvorvidt FSD vil takle de 2 forholdene jeg nevner, når sensorene ikke er begrenset av været (tildekt) men at føreforholdene er som beskrevet (og da faller inn under L5 likevel) - etterlyser tankene kun rundt "human touch" på dette.

Ja, Elon har sikkert slengt med leppa og nevnt L5 en eller annen gang, men du kommer nok ikke langt med å forlange L5 av den grunn er jeg redd.

Jeg tenker ikke å forlange noe som helst, du misforstå hva jeg vil med tråden i så fall. Jeg ønsket bare å høre hva folk mener om "ferdig" FSD og de 2 eksemplene jeg kom med i trådens første post. Men du henger deg veldig opp i at L5 dekker til sensorer bl.a. og da sporer debatten av. Igjen, Tesla mener at den skal takle føreforholdene i L5 (de må løse tildekte sensorer ja).

"Driverless Taxi" er forresten nevnt under L4 i J3016 sånn i tilfelle noen skulle koble L5 med RoboTaxi.

Det er nevnt lokal robotaxi under L4 ja, ingen bestrider det. Men Tesla sin beskrivelse av robotaxi faller inn under L5 slik Elon flere ganger har beskrevet dette. Uansett ikke relevant for mine innledende spørsmål som dreier seg om hvorvidt FSD vil ha en "human touch" i de 2 føreforholdene som faller inn under L5 som Tesla mener FSD skal tilby.

Jeg mener at HW3/FDS i sin ferdig utviklede form helt soleklart er L4 (med dagens definisjon). Og da med unntak av værforhold som dekker til sensorene.

Da er vi egentlig enige da.

MaxQ

Sitat fra: RuneW på torsdag 07. januar 2021, klokken 21:04

Jeg skriver ikke om hva Elon egentlig mener eller ikke. Poenget mitt, nemlig at "bekreftelsen" din (som baserer seg på at robotaxi = L5) er tøys.

Lokal Robotaxi er definert under L4, men vi snakker forbi hverandre alle sammen her tror jeg. For Tesla/Elon sin "robotaxi" er mer enn hva L4 robotaxi er definert som slik Elon presenterer det, Tesla/Elon sin Robotaxi løsning en L5 løsning. Altså noe mer enn robotaxi definert under L4.

Merk også at nivåene og innholdene er dynamiske, de endres i takte med uviklingen på feltet. Så hva som er L4 og L5 i dag er et flyktig mål.

o.b.lix

Sitat fra: MaxQ på fredag 08. januar 2021, klokken 02:19
Sitat fra: RuneW på torsdag 07. januar 2021, klokken 21:04

Lokal Robotaxi er definert under L4, men vi snakker forbi hverandre alle sammen her tror jeg. For Tesla/Elon sin "robotaxi" er mer enn hva L4 robotaxi er definert som slik Elon presenterer det, Tesla/Elon sin Robotaxi løsning en L5 løsning. Altså noe mer enn robotaxi definert under L4.

Merk også at nivåene og innholdene er dynamiske, de endres i takte med uviklingen på feltet. Så hva som er L4 og L5 i dag er et flyktig mål.

Kunne ikke sagt det bedre selv

geear

Hvis du tenker litt etter, så skjønner du nok at dagens Teslaer ikke kan gjøre dette. Spar deg selv mye frustrasjon og glem dette med L5 en gang for alle. Det er AI-forskere som i fortsatt tviler på at L5 noen gang kunne oppnås. Da sier det seg selv at det er bortkastet tid å forlange at en bil til 500.000 skal gjøre det.

En kan ikke gå ut på det norske markedet og selge et produkt som lover gull og grønne skoger til forbrukere, og når det viser seg at det ikke klarer å levere som lovet, så skylde det på prisen og si at man burde skjønt det. Det har på ingen måte vært åpenbart at de ikke ville klare å kjøre kyst-til-kyst i 2016 og 2017 som lovet, eller levere det de lovet oss som bestilte biler i 2017 (de har justert beskrivelsene/teksten siden den gang).

Forøvrig er nok snittprisen på en X fra de tider ganske mye mer enn 500k, vil gjette på over 900k.

Hvis noen med vilje hadde giddet å ta en slik sak til retten, basert på Forbrukerkjøpsloven, så tror jeg ikke Tesla hadde hatt så mye de skulle ha sagt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA