Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vurderer kjøp, noen spml

Startet av reitsma, lørdag 02. januar 2021, klokken 11:23

« forrige - neste »

reitsma

Hei

Vurderer Kona, kjører I3 nå.

Hvordan er acc på bilen? Opplever mye problemer med I3 i vær og sol, er den pålitelig i Kona? Kjører mye kø in og ut av Oslo.

Fungerer lane assist i kø kjøring? Ubrukelig i I3.

Hvordan er bilen på vinterføre? Igjen, I3 oppleves ustabil.

Er lys på bilen ok? (Du gjetter, lys på I3 er dårlig)

Takk for svar.


Moas

Sitat fra: reitsma på lørdag 02. januar 2021, klokken 11:23
Hvordan er acc på bilen? Opplever mye problemer med I3 i vær og sol, er den pålitelig i Kona? Kjører mye kø in og ut av Oslo. - Den er nesten feilfri, men kan bli koblet ut pga. snø.

Fungerer lane assist i kø kjøring? Ubrukelig i I3. Fungerer greit på Kona.

Hvordan er bilen på vinterføre? Igjen, I3 oppleves ustabil. Veldig stabil på all slags føre. Også i 160+ på sommerføre så kjennes det trygt.

Er lys på bilen ok? (Du gjetter, lys på I3 er dårlig) Lysene er så som så. Automatikken fungerer greit, men etter å ha kjørt biler som MX 30 så er teknikken langt bak.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

andy99

Enkle svaret, prøvekjør og bedøm selv😄.
Acc er ikke feilfri. Har noen fatombremsinger innimellom og noen ganger henger den seg opp. Og ingen varme på radar så den kobler ut ganske ofte i snøvær.

Lane assist er ok.

Vinterføre er den tragisk. Antispinn er hentet fra bensinvarianten og fungerer overhode ikke for så mye moment. Altfor mye hjulspinn.

Lysene synes jeg er ok, men fjernlysauto er noe treg.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

batterimannen

Sitat fra: Moas på lørdag 02. januar 2021, klokken 20:49
Sitat fra: reitsma på lørdag 02. januar 2021, klokken 11:23
Hvordan er acc på bilen? Opplever mye problemer med I3 i vær og sol, er den pålitelig i Kona? Kjører mye kø in og ut av Oslo. - Den er nesten feilfri, men kan bli koblet ut pga. snø.

Fungerer lane assist i kø kjøring? Ubrukelig i I3. Fungerer greit på Kona.

Hvordan er bilen på vinterføre? Igjen, I3 oppleves ustabil. Veldig stabil på all slags føre. Også i 160+ på sommerføre så kjennes det trygt.

Er lys på bilen ok? (Du gjetter, lys på I3 er dårlig) Lysene er så som så. Automatikken fungerer greit, men etter å ha kjørt biler som MX 30 så er teknikken langt bak.

Synes bilen fungerer fint på vinterføre. Har ikke så mye å sammenlikne mot, men har ikke hatt problemer med Kona på vinteren.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

TorT

[quote author=andy99 link=topic=54385.msg948024#msg948024 date=1609617867

Vinterføre er den tragisk. Antispinn er hentet fra bensinvarianten og fungerer overhode ikke for så mye moment. Altfor mye hjulspinn.
[/quote]

Fullstendig feil.  Etter siste service, så er hjulspinn på glatta nesten ikke mulig. I vanskelige bakker gir jeg nå bare flat pedal.

Mvh TorT

Arctic

TorT, det var interessante opplysninger. Var det en oppgradering av motorstyring eller lignende som ble utført på den servicen? (og når ble den utført?)

Spinner for ingenting nå, så det hadde vært en velkommen endring..

2019 Hyundai Kona electric
2014 E-Up! - Solgt

Moas

Kjører med piggfrie dekk. Har ikke hatt problemer med spinning i ECO
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

TorT

#7
Sitat fra: Arctic på mandag 04. januar 2021, klokken 15:17
TorT, det var interessante opplysninger. Var det en oppgradering av motorstyring eller lignende som ble utført på den servicen? (og når ble den utført?)

Spinner for ingenting nå, så det hadde vært en velkommen endring..

Vet egentlig ikke. Har en veldig tidlig bil. På 45000 service i sommer klagde jeg på lyd i motor. Verkstedet var enig, prøvde i første omgang "å snu motor", eller noe sånt.
De var enige om at det ikke var vellykket. Og hadde bestilt ny motor allerede før jeg hentet den.
Skulle på lang norgesferie samme uke, men det var bare å kjøre.
Fikk time i høst for motorbytte. Var vel i september motor ble skiftet, etter ferien.
De sa bare at de hadde utført alle oppgraderinger.
De også at de hadde gjort noe med forstilling, og fått vekk klikkelyder, som jeg også har klagd på fra dag 1.
Litt annen og bedre følelse i styring er det, og når det ble glatt merket jeg at den ikke spant lenger når jeg aksellererte inn på glatte hovedveier. Et lite glipp på hjulene, så porsjoneres kreftene nydelig, mens det blinker i antispinnlyset. Vært over flere fjelloverganger nå i jula, og veldig fornøyd.
Piggfrie Continental, som er på sin siste sesong. 5,5mm foran, og 4,6 mm bak når de ble montert.

nvh TorT

Edit; hvis du ser noen poster nedover på siden, så er det en til som er fornøyd med ny programvare.

https://elbilforum.no/index.php?topic=54023.0

Arctic

Ja, det tyder jo på at antispinn får et bedre lynne etter software oppdatering. Og det er jo lovende, da bilen oppleves som stabil på vinterføre ellers.
2019 Hyundai Kona electric
2014 E-Up! - Solgt

Riv

Her hatt i3, meldte overgang til kona i 2019. ACC er betydelig mindre følsom for nedbør og lav sol i Kona enn i I3, så det var en av de virkelig positive forskjellene i Konas favør.

biggern

#10
Sitat fra: reitsma på lørdag 02. januar 2021, klokken 11:23

Hvordan er acc på bilen? Opplever mye problemer med I3 i vær og sol, er den pålitelig i Kona? Kjører mye kø in og ut av Oslo.

Fungerer lane assist i kø kjøring? Ubrukelig i I3.

Hvordan er bilen på vinterføre? Igjen, I3 oppleves ustabil.

Er lys på bilen ok? (Du gjetter, lys på I3 er dårlig)


Har 03-2019 versjonen

ACC: Fungerer perfekt og holder fart/avstand som innstilt.

L-A : Fungerer for perfekt og noe som jeg syntes er irriterende. Hver gang jeg nærmer meg striper tar bilen over styringen med alarmer. Slår den derfor alltid av, da jeg antar at man må være våken for å kjøre bil :-)

Vinterføre: Jeg er meget fornøyd. Dette er jo meget avhengig av valg av dekk/prisnivå.
Jeg har en lang bakke opp imot huset og har aldri stått fast eller ikke kommet opp.

Og det beste !  Ladet bilen til 395 Km. på Tirsdag 26.01.21 med -5 grader. Idag startet jeg med kald bil/ikke tilkoplet lader. Det er -10 og indikator viste at den hadde sunket til 360km. Kjørte 30km med kald bil og forbruket lå på 2,2Kw/mil (med varme 22 grader, varme i begge seter + bakrute/speil + ratt. På sommeren ligger jeg på 1,5-1,6 avhengig av fart. Jeg er mao meget fornøyd både med korrekt indikering av forbruk og korrekt mulig distanse som indikeres er reel.

Jflex4

Jeg vurderer også å kjøpe en, brukt ikke ny. Kan noen fortelle meg hva er gjennomsnittsprisen på en service for denne bilen utført av merkeverkstedet?

RJK

Jeg betalte 2500,- for første service, inkludert bytte av filter. De skulle ha 1000,- eller 1500,- for bremseservice, men den stod jeg over forrige gang.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

#13
Ja, de blir billigere og billigere alle elbilmerkene nå fremover....bra for mange og dumt for mange som har kjøpt tidligere til høyere priser....
denne kom opp i feeden min nå.

Men det er jo ikke sikkert dette er et nytt tilbud - bare at Mobile markedsfører det slik......

........kopi under... 

Nye KONA electric
Standard Range
Fra kun
309.900,–
Inntil 305 km rekkevidde *WLTP
39,2 kWh batteri
136 hk effekt
395 Nm dreiemoment
9,9 sek 0-100 km/t
80 kg taklast
7,2 kW standard ombordlader.


..........


Nye KONA electric
Long Range
Fra kun
330.900,–
Inntil 484 km rekkevidde *WLTP
64 kWh batteri
204 hk effekt
395 Nm dreiemoment
7,9 sek 0-100 km/t
80 kg taklast
300 kg hengervekt
11 kW oppgradert ombordlader*

*Krever Premium-utstyrsnivå

Trend utstyrsnivå fra 345.900,–
Premium utstyrsnivå fra 380.900,–

......

https://mobile.no/kampanjer/nye-hyundai-kona-electric-02109?fbclid=IwAR3OPoE6qTpKnuZ5g9o6fy6dm0nJ0vT8i6Jw15iwYT8VjT550pVMcOQVfio

RJK

Altså ned mot hva jeg betalte for min, dog med soltak, vinterdekk fra Continental på originalfelger og med metalliclakk utenom standardfargen. Da havnet jeg på 372-373 K.

Dog, når jeg konfigurerer, så kommer jeg likevel på ca 432 K før hengerfeste og vinterdekk er tatt med, så mulig prisen ikke er justert ned her. Ser og ut som det er "den gamle" 2020-modellen jeg får opp i konfiguratoren.

Fra prislisten må jeg legge til 25 900,- for skinninteriør, soltak og metalliclakk. Legg til 10 K for krok og 15-17 K for vinterdekk. Totalt havner man da på 60,9 - 62,9 K i tillegg, om ikke prislisten er laget for å misforstå, og endel av dette er standard i Premium-versjonen. Da er det eventuelt bare krok (10 K) og vinterdekk (15-17 K) i tillegg på prisen til 380,9 K. Kommer fremdeles på minst 405,9 for full pakke.

Kanskje litt urettferdig å ta med krok, men hadde det vært tilgjengelig på kjøpstidspunktet, hadde det blitt valgt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA