Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trille eller regenerere

Startet av elektrolux, tirsdag 29. desember 2020, klokken 20:08

« forrige - neste »

hanche

Sitat fra: stefse på fredag 08. januar 2021, klokken 16:09
[...] og den kan heller ikke hackes eller trikses med elektronisk.
Er ikke Teslaer utstyrt med ABS-bremser? Ikke at jeg vet mye om ABS, men jeg vil bli ekstremt overrasket om det ikke er noe elektronikk involvert. Og elektronikk i våre dager er gjerne programmerbar.

Apropos ABS: De fleste biler er gjerne forhjulsdrevne, og hvis man regenererer hardt på skikkelig glatt føre, risikerer man jo at forhjulene mister veigrepet. Er ABSen på moderne elbiler slik innrettet at den tar høyde for det, også før man bremser så hardt at den mekaniske bremsen er med i bildet? Jeg vet ikke riktig hvordan det kan gjøres, for regenerering kan ikke gjøres separat for hvert hjul, hvis ikke hvert hjul har sin egen motor, da. Kan hende vil bilen droppe regenerering og bare bruke mekaniske bremser når hjulene glipper, slik at velprøvd ABS-teknikk kan redde dagen.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

RJK

Tror du skal slite sterkt med å finne en elbil uten ABS. Mulig noen tyske merker som ikke leverer dette på basisversjonen, men den er det jo nesten ingen i Norge som kjøper.


De fleste elbiler har både ABS, ESP, TCS og flere av disse hjelpesystemene innebygget. Som nevnt, noen må du vel kjøpe noe mere enn basisversjonen for å få. Og mulig noen av de billigste ikke kommer med ESP og TCS. Men ABS regner jeg med alle har.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

Stabilitetssystemer (ESP/TCS/DTC etc.....) er obligatoisk i Europa for alle biler introdusert i 2014 eller senere. ABS ble obligatoisk ennå før det en engang.

Så alle elbiler i salg i dag har begge deler, og jeg vil tro de aller fleste elbiler på bruktmarkedet også. Selv en gammel trilling har ABS+TCS.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hanche

Spørsmålet mitt var mest retorisk ment. Men takk for svar likevel.  :D
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Cougar

Sitat fra: hanche på fredag 08. januar 2021, klokken 20:55

Apropos ABS: snip
Kan hende vil bilen droppe regenerering og bare bruke mekaniske bremser når hjulene glipper, slik at velprøvd ABS-teknikk kan redde dagen.
Akkurat slik virker det på min, mekaniske bremser og ABS tar umiddelbart over om det glipper under oppbremsing på glatt føre. Fungerer helt fint.
2019 Ioniq El + mange andre biler

stefse

Sitat fra: hanche på fredag 08. januar 2021, klokken 20:55
Sitat fra: stefse på fredag 08. januar 2021, klokken 16:09
[...] og den kan heller ikke hackes eller trikses med elektronisk.
Er ikke Teslaer utstyrt med ABS-bremser? Ikke at jeg vet mye om ABS, men jeg vil bli ekstremt overrasket om det ikke er noe elektronikk involvert. Og elektronikk i våre dager er gjerne programmerbar.

En kunne vel tenkt seg at ABS funksjonen er programmert inn i et sted på høyere nivå, men jeg tipper at ABS er en egen innkjøpt enhet som bare sender fra seg CAN meldinger om hjulslipp og feiltilstander. Den kan vel teoretisk sett hackes, men sjansen for at den kan aktivere seg på en måte slik at man ikke får bremset selv med fullt trøkk på pedalen, er omtrent utenkelig. Om en slik feiltilstand i det hele tatt fantes, ville det antagelig oppstått naturlig i løpet av ABS sitt mer enn 30 årige liv som standardkomponent på alle biler, og blitt rettet opp.

Men det kan kanskje hackes at f.eks parkbremsen skrur seg på i fart.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA