ID ladehastighet

Startet av elektrolux, søn 27. des 2020, kl. 23:36

« forrige - neste »

elektrolux

Skulle tatt et bilde, men husker godt tallene 18,xx kWt og 30:xx min og 80,xx SOC på en VW ID i dag.

Det betyr at bilen har ladet med 36 kW effekt opp til 80% SOC noe som er lite imponerende. Selv ladet jeg Tesla 3 S med rundt 30 kW effekt på rundt 70% SOC, men snakker da et 8 år gammelt 85kWt batteri.

Selvfølgelig kan ID batteriet vært kaldt, men vi snakker 8C lufttemperatur så jeg er overrasket/skuffet over ladehastighet til nevnte ID
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

SurSnasen

Sitat fra: elektrolux på søn 27. des 2020, kl. 23:36
Skulle tatt et bilde, men husker godt tallene 18,xx kWt og 30:xx min og 80,xx SOC på en VW ID i dag.

Det betyr at bilen har ladet med 36 kW effekt opp til 80% SOC noe som er lite imponerende. Selv ladet jeg Tesla 3 med rundt 30 kW effekt på rundt 70% SOC, men snakker da et 8 år gammelt 85kWt batteri.

Om du har et 8 år gammelt batteri på en Tesla 3, så har du eller Tesla gjort en god jobb med å tilpasse det :)

ID.3 har ikke imponert meg med ladehastigheten, dessverre. Men jeg vil da tro at den ladesesjonen som du har sett/gjort ikke er max. Har sett bedre enn det der.

Uten sammenligning for øvrig så ladet jeg e-tron (55) i går på lynlader. 71,4 kWh mottatt fra laderen på 35 minutter. Fra 8% til 90%. Snitt på 122,4 kW for hele ladesesjonen fra start til slutt må vel sies å være innafor.

Trekkoppbil

Jeg synes ladehastigheten høres høy ut, dersom batteriet er kjølig.

Hvis batteriet er kjølig, så vil jeg unngå å hurtitglade så høyt som til 80%, om det ikke er nødvendig.
Da kan det være greit å ikke lade høyere opp enn det man trenger for å komme til neste hurtiglader, inntill batteriet har fått seg en lunk. Straks ladehastigheten begynner å gå nedover fra max ladehastighet, vil jeg vurdere å kjøre videre til en annen lader.

30kw har vel vært gjennomsnittelig hurtigladehastighet her i landet, og 36kw er vel ikke så langt unna max ladehastighet på tidligere VW-modeller som den utgåtte E-Golf, og det er nok heller Tesla som har unormale ladehastigheter.

Nå aner jeg ikke hvor stor batterikapasitet du har på batteriene.
Dersom ID.3 har batteri på 42 kwt, så vil du ha 8 kwt ledig ved 80% SOC, og da kan du ikke regne med hurtiglading.
Dersom ett 8 år gammelt 85kwt's batteri har igjen f.eks en kapasitet på 60 kwt, så vil du ved 70% SOC ha 18 kwt ledig kapasitet, og da kan det være enklere å lade.

Cougar

Høres dårlig ut på en ID3, faktisk langsommere enn min 28 kWh Ioniq som har halvparten så stort batteri.
Her er ladekurve på den fra i går, ca 0 grader, bare kjørt 2 km før lading på 150kWh lader, 1 avlesning / minutt.
Er godt fornøyd med over 61kW ved 66% SoC, og snitt på rundt 48kW med kaldt batteri på den.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2019 Ioniq El + mange andre biler

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA