Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla åpner for lading av andre biler på Superchargers

Startet av Stoppe, mandag 21. desember 2020, klokken 17:40

« forrige - neste »

Storg

Igjen. Du er ikke ekskludert. Men du opplever prisen som for høy. Men du har tatt et valg, det er ikke ionity som har tatt det for deg.


Sent from my iPhone using Tapatalk

hELgenen

Sitat fra: RJK på onsdag 30. desember 2020, klokken 00:50
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 29. desember 2020, klokken 20:52
Sitat fra: RJK på tirsdag 29. desember 2020, klokken 12:43
Edit: Den ene linken er et leserbrev der det påstås at de har fått 600 K, men er dette bekreftede overføringer, eller er det verdien av tomteleie som er regnet ut?

Jeg vet ikke - men som du ser av en av de andre sakene så er det dokumentert der at kommunen stilte med både mannskap og utstyr osv for å etablere laderene i Eidfjord - og at de selv anslo verdien av dette til 150.000
I avtalen som kommunen så inngikk med Tesla måtte kommunen også frasi seg muligheten for at andre aktører kunne etablere seg på tomten. Mao. skaffet Tesla seg enerett til selv å utvide og bruke tomten slik de selv ville i fremtiden.  Jeg tror mange lignende avtaler har vært inngått av Tesla siden 2016 og frem til i dag. Noen kommunepolitikere har trolig ikke skjønt hva de faktisk har gjort - Mao at Tesla sitt ladenettverk ikke er åpent tilgjengelig for alle - de har trolig bare tenkt som så at elbil-lader er elbil-lader og det fungerer for elbiler.
Skulle vært veldig morsomt å sett sakspapirene til alle lignende saker i Norges land - sikkert en morsom sak å følge opp av riksmediene dersom det skulle vise seg at politikere igjen har sagt ja til noe de ikke skjønte...


Så, ingen sikker kilde til faktiske overføringer. Da synes jeg du like godt kan la være å påstå at de har fått direkte støtte.


Om kommunen har så sterkt ønske at Tesla skal etablere seg i dems kommune fremfor nabokommunen, så står de selvsagt fritt til å "by opp" ved f.eks. å stille mannskap og utstyr til rette for rask oppstart. Det synes jeg er fremsynt.


Jeg tenker som så at Tesla vil sikre at de kan utvide ladeplassen med flere ladere uten problemer dersom behovet kommer (som de regner med), om man sørger for enerett på den ene tomta.


Nå er det jo slik at BKK og Grønn Kontakt/Mer allerede er etablert i samme område som Tesla sin SuC-stasjon, men det er kanskje nabotomter og ikke samme tomta, så dette er jo win-win for alle.


Tesla har vel så vidt jeg har skjønt etablert ladere i samarbeid med enkelte andre operatører, fordi det reduserer kosten for begge, og er godt for etablering av f.eks. gode spisetilbud i området.


Og for Eidsfjord betyr det at flere bruker mer tid, og derved og penger i bygda. Noen ser kanskje at de finner tilbud de vil utforske, som kanskje gjør at de blir lengre eller velger å komme tilbake.


Ergo betyr det økt handel og økt oppmerksomhet for bygda. Det er vel flott for ei bygd som ellers virker som en rasteplass før man kjører opp fjellveien, eller videre retning Bergen.

Her er kilden vedr. 600k støtte til Tesla.
Fornøyd nå?

http://www.flesberg.kommune.no/~/media/flesberg/dokumentarkiv/moteboker/2016/innkallinger/20160331_kst.pdf

automat

Sitat fra: hELgenen på onsdag 30. desember 2020, klokken 15:15

Her er kilden vedr. 600k støtte til Tesla.
Fornøyd nå?

http://www.flesberg.kommune.no/~/media/flesberg/dokumentarkiv/moteboker/2016/innkallinger/20160331_kst.pdf

Som vanlig er ikke verden svart/hvit. Som det fremgår av sakspapirene var samlokalisering med andre ladeaktører viktig. Hadde det vært noen Fortum ladestasjon i området (på den tiden) hvis ikke Tesla hadde gått foran? Har intrykk av at den Fortum-stasjonen ble godt mottatt.

Det står også i sakspapirene at de mer ser på dette som næringsetablering. Man kan selvfølgelig være uenig i at kommuner skal bidra økonomisk til etablering av næringsvirksomhet. Men Flesberg kommune mente altså at det var nyttig i dette tifelle.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

#78
Hvorfor,bakgrunnen for offentlig bidrag var ikke interessant her. Poenget var en påstand om at Tesla aldri hadde motatt en eneste offentlig krone. Jeg påpekte at dette var feil,og dokumenterte det ved et utvalg eksempler. Så ble det stilt spørsmål til dokumentasjonen jeg brukte,og at den ikke var av god nok kvalitet til å være troverdig og følgelig ikke burde vært brukt. Så da fant jeg frem til kilden nemlig kommunen sine sakspapirer. Så nå burde vi kunne legge den ballen død og slå fast en gang for alle at Tesla har motatt offentlig støtte for å etablere SuC. Jeg er ikke motstander av at Tesla og andre har motatt offentlig støtte,men synes tiden nå er moden for å
sette krav til offentlige givere om at støtte kun bør gis til ladere som kan brukes av de fleste elbiler...

Samco

Er vel 3 hjulingen som får tilgang til tesla laderne aptera modellen

RJK

Sitat fra: hELgenen på onsdag 30. desember 2020, klokken 15:15
Sitat fra: RJK på onsdag 30. desember 2020, klokken 00:50
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 29. desember 2020, klokken 20:52
Sitat fra: RJK på tirsdag 29. desember 2020, klokken 12:43
Edit: Den ene linken er et leserbrev der det påstås at de har fått 600 K, men er dette bekreftede overføringer, eller er det verdien av tomteleie som er regnet ut?

Jeg vet ikke - men som du ser av en av de andre sakene så er det dokumentert der at kommunen stilte med både mannskap og utstyr osv for å etablere laderene i Eidfjord - og at de selv anslo verdien av dette til 150.000
I avtalen som kommunen så inngikk med Tesla måtte kommunen også frasi seg muligheten for at andre aktører kunne etablere seg på tomten. Mao. skaffet Tesla seg enerett til selv å utvide og bruke tomten slik de selv ville i fremtiden.  Jeg tror mange lignende avtaler har vært inngått av Tesla siden 2016 og frem til i dag. Noen kommunepolitikere har trolig ikke skjønt hva de faktisk har gjort - Mao at Tesla sitt ladenettverk ikke er åpent tilgjengelig for alle - de har trolig bare tenkt som så at elbil-lader er elbil-lader og det fungerer for elbiler.
Skulle vært veldig morsomt å sett sakspapirene til alle lignende saker i Norges land - sikkert en morsom sak å følge opp av riksmediene dersom det skulle vise seg at politikere igjen har sagt ja til noe de ikke skjønte...


Så, ingen sikker kilde til faktiske overføringer. Da synes jeg du like godt kan la være å påstå at de har fått direkte støtte.


Om kommunen har så sterkt ønske at Tesla skal etablere seg i dems kommune fremfor nabokommunen, så står de selvsagt fritt til å "by opp" ved f.eks. å stille mannskap og utstyr til rette for rask oppstart. Det synes jeg er fremsynt.


Jeg tenker som så at Tesla vil sikre at de kan utvide ladeplassen med flere ladere uten problemer dersom behovet kommer (som de regner med), om man sørger for enerett på den ene tomta.


Nå er det jo slik at BKK og Grønn Kontakt/Mer allerede er etablert i samme område som Tesla sin SuC-stasjon, men det er kanskje nabotomter og ikke samme tomta, så dette er jo win-win for alle.


Tesla har vel så vidt jeg har skjønt etablert ladere i samarbeid med enkelte andre operatører, fordi det reduserer kosten for begge, og er godt for etablering av f.eks. gode spisetilbud i området.


Og for Eidsfjord betyr det at flere bruker mer tid, og derved og penger i bygda. Noen ser kanskje at de finner tilbud de vil utforske, som kanskje gjør at de blir lengre eller velger å komme tilbake.


Ergo betyr det økt handel og økt oppmerksomhet for bygda. Det er vel flott for ei bygd som ellers virker som en rasteplass før man kjører opp fjellveien, eller videre retning Bergen.

Her er kilden vedr. 600k støtte til Tesla.
Fornøyd nå?

http://www.flesberg.kommune.no/~/media/flesberg/dokumentarkiv/moteboker/2016/innkallinger/20160331_kst.pdf


Takker, da ble den besvart. Absolutt mye bedre enn et leserinnlegg.


Jeg føyer meg dog på at dette ikke var en ensidig "sponsing" av Tesla, men vurdert som et kommunalt næringsbidrag som også skulle inneholde samlokalisering med andre operatører. Ergo var det ikke bare penger til Tesla. Men ja, også til Tesla, som var pådriver her.


Godt det finnes kommuner som skjønner sitt eget beste. Og de har jo som sagt fått både Tesla SuC, BKK ladestasjon og Grønn Kontakt (Nytt navn Mer) på samme område. Kanskje ikke alle helt samtidig (har ikke sjekket når de forskjellige etablerte seg).


Bare for å ha sagt det, jeg tok en tur i høst (mener jeg det var), utelukkende for å dra til Eidfjord. BKK-laderne var riktig nok ikke målet, men var med i planene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

#81
Nå spekulerer jo alle på hva Elon mener med den tweeten. :+1:
Kansje det blir Bollinger som kan lade på SC? Det hadde jo vært en overraskelse :+1:  se forslaget til han som tegner på skjermen.

https://twitter.com/elonmusk/status/1340978686212800513?s=19

RJK

Sitat fra: Storg på onsdag 30. desember 2020, klokken 12:57
Igjen. Du er ikke ekskludert. Men du opplever prisen som for høy. Men du har tatt et valg, det er ikke ionity som har tatt det for deg.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Er absolutt ikke enig. Når de bevisst legger seg veldig høyt i pris og godt over konkurrentene, så er det Ionity som har gjort valget for meg. Jeg skulle gjerne brukt de, men når de gjør seg uatraktive pga pris alene, så er det de som ekskluderer meg.


Dette er dessverre vanlig måte å presse ut kunder/kundegrupper. Man ser det og på forsikring. Når et selskap ikke ønsker å tilby bilforsikring for folk under f.eks. 25, så har de ikke lov å nekte å gi et tilbud. Det de derimot kan og gjør velvillig, er å legge seg så høyt i pris, at kunden går til konkurrentene istedet. Samme om det er en bilmodell de ikke vil forsikre, sett prisen alt for høyt til at kunden aksepterer tilbudet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Marius Kotsbak

Nå er det ikke så lett å si hva konkurrentenes pris er når det ikke er andre som tilbyr samme effekt/spenning på ladingen. Selv Teslabjørn gjør testene av lading av model på Ionity tilbød høyere ladestrøm enn Tesla sine ladesteder. Etter versjon 3 av disse er kanskje ikke Ionity raskere lenger for Tesla, men vil være det fortsatt for elbiler som bruker 800V.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

automat

Sitat fra: Marius Kotsbak på torsdag 31. desember 2020, klokken 15:27
Nå er det ikke så lett å si hva konkurrentenes pris er når det ikke er andre som tilbyr samme effekt/spenning på ladingen. Selv Teslabjørn gjør testene av lading av model på Ionity tilbød høyere ladestrøm enn Tesla sine ladesteder. Etter versjon 3 av disse er kanskje ikke Ionity raskere lenger for Tesla, men vil være det fortsatt for elbiler som bruker 800V.
Nå er produktet hurtiglading mer enn effekten man får. At ladingen skjer uten plunder og problemer. At det er ledig når du trenger det. At betalingen skjer på en enkel måte. At det er et sericerilbud der. At laderne  står der man trenger dem.

Det Tesla reklamerer med er at det skal være enkelt å reise.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Thomas Parsli

Sitat fra: automat på torsdag 31. desember 2020, klokken 16:40
Nå er produktet hurtiglading mer enn effekten man får.

Nettopp dette skjønner åpenbart hverken konkurrentene til Tesla, og elbillister som ikke kjører Tesla/bruker Supercharger.

Og TB lader vel Tesla på IONITY fordi han har en sponsoravtale med de?

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Daniel_0007

#86
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 31. desember 2020, klokken 16:51
Sitat fra: automat på torsdag 31. desember 2020, klokken 16:40
Nå er produktet hurtiglading mer enn effekten man får.

Nettopp dette skjønner åpenbart hverken konkurrentene til Tesla, og elbillister som ikke kjører Tesla/bruker Supercharger.

Og TB lader vel Tesla på IONITY fordi han har en sponsoravtale med de?

Tror ikke det, vet han brukte maingau før det ble tatt bort, han lader mer på circle k vil jeg si.
Tror og grunnen han lader tesla på ionity er pga hastigheten, er veldig få v3 ladere i Norge enn så lenge.
Model 3 2019 LR Rwd

Samco

However, according to Musk, this has so far been done "low-key" and on a small scale. It is considered likely that the Tesla CEO is referring to Aptera. The US company recently presented a three-wheeled solar electric car with fast charging function. In this context, Inside EV noticed in a photo that Aptera appears to use Tesla's Supercharger technology. Whether other manufacturers are doing this remains unclear.

Som sagt aptera virker som har en deal med å bruke tesla super chargers.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA