Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Garantiutløpstest

Startet av storeulv, mandag 21. desember 2020, klokken 11:01

« forrige - neste »

storeulv

Min eGolf nærmer seg 100' km, og jeg vurderer da å ta en garantiutløpstest hos NAF. Er det noen som har erfaring med dette og kan si noe om hvorvidt det er verd pengene?
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

dabis

Jeg har tatt garantiutløpstest på begge mine VW.
Erfaringen er så om så men mulig jeg har klart og finne de fleste feilene selv.
Men fint og ha litt kjøtt på beinet om det er noe du veit er galt.
Postet denne for noen måneder siden. Burde være en god start.

Rett etter utlevering da bilen var ny:
- Skeivt montert bakluke. Fører til slitasjeskader av lakk mellom støtfanger og bakluke.
- Dårlig dekning på Keyless
- Knepping ved åpning lukking av vinduer fremme.
- Dårlige knapper i rattet der du må tykke ekstra hardt etter at knappen gir etter.

Etter 30k kjørt ( 1 år)
- Skeivhet i karosseriet fører til at ruta sprekker veldig lett ved steinsprut. (totalt byttet 5 frontruter på 100k)
- Knirking i understell
- flekker i setetrekk bare du ser på de.
- Rust på bakbremser

Etter 60K kjørt (2 år)
-Feil på varmepumpe (ventil eller noe sånt)
-Feil på tilegsvarmeren
-Feil på Radiator (Lekkasje)
-Feil på Kondensator til AC (Radiatoren til ACen)
-Fortsatt knirking i oppheng og dempere
-Feil på Lader i bilen
-Feil på Høysspentkabler fra ladeport til lader (tok 14 dager og fikse da delene ikke var å oppdrive)

Etter 80K Kjørt (3,5 år)
- Bremseskjold fremme korroderer av sine fester å detter av bilen i fart og skader felgen.
- Knirking fra inklappbare speil
- Varmetråder i setet
- Knirking fra understell

Etter 100k kjørt (4 år)
- Knirking i understell
- Trange dørhåndtak
- Dører som er ute av possisjon (stål mot stål lyd)
- Rust rundt frontrute
- Feil på Varmeapparat (venter på feilsøking)
- Vannlekkasje inn begge bakdører
- Døde DLR lys


Ellers så er det noen få skjulte feil som fordamperen/radiatoren til AC (ligger bak hovedradiatoren så du kan ikke se den så enkelt) og rustne fester / løse bremsesjold.
Ellers be de om og teste Varmeapparatet NØYE. Da det er en del vanlige dyre feil med varmepumpen og tilegsvarmeren.
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

Dan9x

Fordelen med en garantiutløpstest hos NAF er at den er utført av en bilkyndig person. Dermed er det vanskeligere for Møller å nekte utbedring av skader kontra om du som privatperson melder inn feil. Jeg har vært relativt heldig med omfanget av feil jeg meldte inn å fikk det meste dekket med unntak av kondens i lykter. Den er jeg litt sur for, men men.. ellers fikk jeg dekket ting for minst 100 000.

nojac

Vi har en eGolf som nå nærmer seg 5 år (2018 FL).

Den er bare kjørt ca 35 000, og vi har ikke oppdaget noen feil på den.

Anbefales det likevel å spandere en garantiutløpstest?

Jeg tenker at det lett kan bli et tapsprosjekt, der NAF heller ikke finner noe...
2018 e-Golf

RJK

Sitat fra: nojac på lørdag 01. april 2023, klokken 21:24Vi har en eGolf som nå nærmer seg 5 år (2018 FL).

Den er bare kjørt ca 35 000, og vi har ikke oppdaget noen feil på den.

Anbefales det likevel å spandere en garantiutløpstest?

Jeg tenker at det lett kan bli et tapsprosjekt, der NAF heller ikke finner noe...
Hva er det største tapet du ser for deg? Om testen ikke finner noe, så er det prisen av testen og tiden det tok å få utført denne.

Er det feil som burde gå på garanti, men du ikke oppdager det fordi du skulle spare noen småkroner ved å ikke ta testen, så risikerer du å tape ganske mange tusenlapper.

Du leser vel godt mellom linjene hva jeg synes her.  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

nojac

"Tapet" er jo bare de 3000 kronene testen koster.

Og hvis testen ofte avdekker feil som vi som brukere ikke har oppdaget, f.eks. i sensorer/varmepumpe/varmeapparat eller i batteri, er det klart at vi må ta testen.

Men hvis erfaringen fra de som har gjennomført testen er at den ikke oppdager slike feil før de er åpenbare for brukeren, at de fleste kort kjørte biler i god stand går igjennom testen uten merknader, tenkte jeg at det kanskje ikke hadde så mye hensikt.

Godt mulig at jeg tar feil!  Det var derfor jeg spurte:)

2018 e-Golf

RJK

Sitat fra: nojac på søndag 02. april 2023, klokken 07:19"Tapet" er jo bare de 3000 kronene testen koster.

Og hvis testen ofte avdekker feil som vi som brukere ikke har oppdaget, f.eks. i sensorer/varmepumpe/varmeapparat eller i batteri, er det klart at vi må ta testen.

Men hvis erfaringen fra de som har gjennomført testen er at den ikke oppdager slike feil før de er åpenbare for brukeren, at de fleste kort kjørte biler i god stand går igjennom testen uten merknader, tenkte jeg at det kanskje ikke hadde så mye hensikt.

Godt mulig at jeg tar feil!  Det var derfor jeg spurte:)


Om du er en "techguru" eller hobbymekaniker selv, er det kanskje lite vits, annet enn å ha det på papir at det er utført av en seriøs partner, slik at verkstedet/forhandleren ikke har annet valg enn å se på disse og gi en seriøs tilbakemelding om de mener merknaden er feil.

Om en slik partner stadig overser feil de burde ha oppdaget, så tenker jeg dette kommer ut og blir kjent, og den partneren vil bli oversett/boikottet.

Men f.eks. NAF tror jeg man kan være trygg på at oppdager det meste. Og om de overser noe som de helt klart burde oppdaget, så har du og en part du kan gå tilbake på. Tipper de har forsikringer som dekker slike tilfeller.

Så anbefaler som sagt at dette tas om du ikke føler deg mer enn godt nok i stand til å utføre en slik test selv. Men så kommer selvsagt det at man blir vant til ting, som ekstern part vil kunne reagere på, som man selv overser, så selv for disse kan det være greit med en gjennomgang av en utenforstående med kompetanse.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA