Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Plutselig dugging innvendig

Startet av DagRune, fredag 18. desember 2020, klokken 14:04

« forrige - neste »

DagRune

Jeg ser noen har opplevd at vinduene plutselig dugger til under kjøring. Dette hendte meg en gang, heldigvis under lite fart og jeg kunne stoppe. Jeg fikk duggen bort via defrostfunksjonen, men dette var skummelt - rene dampbadet. Er det noen som har en ide hvordan en slik feil kan oppstå? Vil denne bli fikset?

SuperPG

Skjedd her også en gang på E-6 i 110 kmt
Kjørte fulldefrost men den er jo bare 70-75% og hjalp lite, men dro den så manuelt til 100% og da slapp duggen.
Var ingen forandring i temperatur eller vær.. så var bilen som stelte i stand dette..
VW ID.3 1st plus

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

DagRune

Etter litt sjekking på nett, ser det ut til at dette er en generell feil som kan oppstå i mange andre biler med air condition. Det er ved veksling mellom air condition og varming at kondensen som AC drar ut fra varmluft igjen blir fordampet når det svitsjes automatisk over til ren kupevarming. Problemet skal visstnok opphøre dersom man slår av automatisk AC. Jeg har slått av AC nå på vinteren, trengs jo aldri nå.

Amatøren

Merkelig at Volkswagen har fått det problemet ID.3 da vi har ikke fått det problemet på noen av de tre e-Golfene vi har hatt (og har) med varmepumpe.

Kjører alltid med AC i automatisk.

Her bør VW se på konstruksjonen av ventilasjonsanlegget.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

SveinJ

Opplever det samme i min i3, noen ganger, spesielt ved oppstart når bilen har stått ute og det er rundt 0 og høy luftfuktighet. Forsvinner når anlegget starter og jeg kjører alltid i AC-modus.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Cougar

Sitat fra: DagRune på mandag 21. desember 2020, klokken 11:56
Etter litt sjekking på nett, ser det ut til at dette er en generell feil som kan oppstå i mange andre biler med air condition. Det er ved veksling mellom air condition og varming at kondensen som AC drar ut fra varmluft igjen blir fordampet når det svitsjes automatisk over til ren kupevarming. Problemet skal visstnok opphøre dersom man slår av automatisk AC. Jeg har slått av AC nå på vinteren, trengs jo aldri nå.

Jeg har hatt 10-12 biler (av forskjellige merker) med automatisk AC og har aldri opplevd dette under kjøring, så å si at dette er en generell feil stemmer ikke.
Kjører alltid med AC på auto sommer som vinter, aldri hatt noe lignende dette problemet.
2019 Ioniq El + mange andre biler

unik42

Tidligere biler jeg har hatt (som har hatt AC) har AC på som standard hvis man setter klimaanlegget på auto.

Men av en eller annen grunn er AC av på Leafen min når jeg setter på auto. Så regner det må jeg sette på AC og dermed skru av automatikken.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

DagRune

Melding fra Volkswagen i dag:
"Volkswagen AG har registrert enkelte tilfeller hvor frontruten på ID.3, utstyrt med varmepumpe for rekkeviddeoptimering (standardutstyr på ID.3 solgt nye i Norge), kan dugge uventet raskt ved lave utetemperaturer, høy luftfuktighet og klimaanlegget på (A/C-system). Hvis det dugger på ruten under kjøring, kan det begrense førerens sikt og eventuelt øke faren for ulykker.


Volkswagen arbeider intensivt med å komme frem til en teknisk løsning, slik at den blir inkludert i den varslede programvareoppgraderingen i første kvartal 2021 (ID.Software2.1). Straks programvareoppgraderingen er tilgjengelig, vil ditt Volkswagen-verksted kontakte deg for å avtale en verkstedtime.


Frem til det ber vi deg om å passe på at A/C-systemet er slått av ved utetemperaturer under 10 °C. Dette påvirker ikke oppvarmingen av kupeen og friskluftviften, som fortsatt kan brukes. Vær oppmerksom på at det kan dugge raskt på frontruten frem til restfuktigheten er fjernet hver gang A/C-systemet har vært på og deretter slås av."

Det må altså litt spesielle forhold til for at det inntrer. Skjer neppe på innlandet. Har lest at slike forhold også har gitt sånt resultat på BMW.

hELgenen

Høres skummelt ut - hvem tar regningen om ulykke inntreffer?

SveinJ

Sitat fra: hELgenen på onsdag 23. desember 2020, klokken 15:51
Høres skummelt ut - hvem tar regningen om ulykke inntreffer?

Naturligvis fører av kjøretøyet. Det er jo vedkommende som har ansvaret for å kjøre sikkert under alle forhold.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Trond.m

Tja. I utgangspunktet har bilfører et objektivt ansvar ved alle ulykker. Men om en plutselig feil inntreffer som forårsaker en ulykke, så vil man nok kunne saksøke produsenten. Her er det nok avgjørende om produsenten kjenner til problemet og unnlater å tilbakekalle kjøretøyet eller informere eier om faren. I likhet med de fleste slike saker, så er nok problemet med kondens litt overdimensjonert. En bilfører skal uansett kunne stoppe på 1/3 av den frie veistrekning, så det er jo bare å stoppe før det skjer noe. Kjører man med redusert sikt, så er det førerens ansvar.

hemi

spent på hvor mange dager / uker / mnd før man har installert oppdatering på alle bilene, så får vi svaret på hva "intenst" betyr på vag språk ;)

Øyvind.h

Hvis bilens fører vet at den har en feil som kan gjøre at all sikt forsvinner nesten momentant kan nok fort ansvar havne på fører ved en ulykke. En kan alltid bare bremse fort og stanse, men det vil mange steder ende med kjedekollisjon fordi bilene bak ikke forventer full stopp på motorveien når det er klart og ingen fare i noen retninger. Jeg overholder stort sett alltid 3 sekunders tommelfinger-regelen, men selv da kan det hende jeg feilvurderer hvor brått bilen foran bremser når lysene kommer på.
Jeg har opplevd å miste all sikt en gang og det var skremmende. Gikk heldigvis bra ved å holde hodet kaldt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

10base

Har opplevd samme på BMW I3. Dette skyldes nok temperatur forskjeller.
Bare å slå av AC på ID3 så forsvinner problemet
2020 ID3 1st Max
2020 Tesla Model 3 - kansellert
2019 BMW i3 120Ah - solgt
2015 eGolf med VP - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA