Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nytt batteri til gammel bil?

Startet av Oddsen, onsdag 16. desember 2020, klokken 20:21

« forrige - neste »

Oddsen

Jeg har en Leaf fra 2012 som jeg er godt fornøyd med, bortsett fra at rekkevidden har blitt urimelig dårlig med åra (km-stand ca 70.000). Jeg tenkte derfor at det måtte være mulig å bytte til nye batterier, for dermed å få tilbake opprinnelig kjørelengde. Dette har utløst et usedvanlig godt tilbud fra Birger N. Haug: De kan skaffe nye batterier for NOK 348.875,-, men understreker at arbeidet kommer i tillegg. De regner såvidt jeg vet drøyt NOK 2.000,- pr mannetime på verkstedet, så jeg har dermed grunn til å tro at det er mulig å skifte batterier til under NOK 400.000,-. Takket være mva-fritaket på slike batterier framstår dette som en gedigen gavepakke. Julegaven til de som har alt, bl.a. en Leaf?? (For de som ikke er opptatt av arkeologiske verdier, kan det være et alternativ å kjøpe en helt ny Leaf 2020 til NOK 244.900,- inkl. ferdig monterte batterier)

leafnor

Ja ja. Det var jo og en måte å fortelle at å bytte batteri er det ikke noen som skal trenge bruke tid å krefter på å tenke på å få gjort. 
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

jkirkebo

Løsningen er nok brukt 30kWh eller 40kWh-batteri fra en krasjet Leaf + den "adapterboksen" fra Finland. Da kan man nok komme ned i en pris på kanskje 20-30.000,- totalt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hansi

Latterlig.. Jeg synes dette er noe Elbilforeningen burde ta tak i. Det har så lenge jeg kan huske blitt sagt at batteripakker stadig blir billigere, og innen det er på tide å bytte vil det være rimelig. Det er åpenbart ikke tilfellet.

Oppgradering av batteripakke er ikke lovlig, jeg har spurt Vegvesenet som sier
SitatDet må i tilfelle fremlegges en dokumentasjon fra bilfabrikanten på dette.

Det blir en ombygging av en typegodkjent bil, og det må bilfabrikanten uttale seg om.

Nissan har så langt sagt:
SitatPå grunn av begrenset kompatibilitet oppgradering av batteri er ikke noe som Nissan tilbyr eller anbefaler.
..men jeg har påpekt at kompatibiliteten er god, karosseri man fester batteripakken er likt og hardware/software er beviselig kompatibelt siden det har blitt utført flere ganger, så får vi se hva de svarer.

Jeg håper uansett Elbilforeningen tar tak i det.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

kaiat

I USA har visstnok Nissan begynt å montere 40 kWh-batterier i 30 kWh-biler på garantijobber, så kompatibiliteten er der nok.

Jeg mener at både BMW og Renault tilbyr oppgradering av batteripakker på henholdvis i3 og Zoe, men jeg er usikker på om det har vært så veldig stor pågang på dette... Det er mulig at markedet helt enkelt ikke er der til at det blir lønnsomt nok å kunne tilby dette.

leafnor

Sitat fra: Hansi på torsdag 17. desember 2020, klokken 00:35
Latterlig.. Jeg synes dette er noe Elbilforeningen burde ta tak i. Det har så lenge jeg kan huske blitt sagt at batteripakker stadig blir billigere, og innen det er på tide å bytte vil det være rimelig. Det er åpenbart ikke tilfellet.

Oppgradering av batteripakke er ikke lovlig, jeg har spurt Vegvesenet som sier
SitatDet må i tilfelle fremlegges en dokumentasjon fra bilfabrikanten på dette.

Det blir en ombygging av en typegodkjent bil, og det må bilfabrikanten uttale seg om.

Nissan har så langt sagt:
SitatPå grunn av begrenset kompatibilitet oppgradering av batteri er ikke noe som Nissan tilbyr eller anbefaler.
..men jeg har påpekt at kompatibiliteten er god, karosseri man fester batteripakken er likt og hardware/software er beviselig kompatibelt siden det har blitt utført flere ganger, så får vi se hva de svarer.
Jeg håper uansett Elbilforeningen tar tak i det.
Ære være, men det er et tapt tokt før påbegynt. Finnes ingen motivasjon fra hverken leverandør (Nissan i dette tilfellet) og lovgiver. Intensjonen med lovverket er god, for det med både kjemi og spenning kan jo ha helt åpenbare utfordringer. At Nissan leverer erstatningbatterier med kjemi som nyeste og med innebygget "kompatibiltet" (Dog må bakre fester byttes på Gen1) kan de gjøre fordi det er en revisjon uten behov av ny typegodkjenning av bilen vil jeg tro.
Å åpne for at flere 100-tusen Leaf får leve noen år til på gjenbruk av batterier (Og da tape nybilsalg) finnes det ingen økonomiske blårussbegreper for. Så det kommer ikke å skje.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Hansi

Sitat fra: kaiat på torsdag 17. desember 2020, klokken 09:32
I USA har visstnok Nissan begynt å montere 40 kWh-batterier i 30 kWh-biler på garantijobber, så kompatibiliteten er der nok.

Jeg mener at både BMW og Renault tilbyr oppgradering av batteripakker på henholdvis i3 og Zoe, men jeg er usikker på om det har vært så veldig stor pågang på dette... Det er mulig at markedet helt enkelt ikke er der til at det blir lønnsomt nok å kunne tilby dette.

Takk, jeg har forespurt Nissan Norge om deres begrunnelse for at dette er OK i USA, men ikke OK i Norge.

Sitat fra: leafnor på torsdag 17. desember 2020, klokken 16:33
Sitat fra: Hansi på torsdag 17. desember 2020, klokken 00:35
Latterlig.. Jeg synes dette er noe Elbilforeningen burde ta tak i. Det har så lenge jeg kan huske blitt sagt at batteripakker stadig blir billigere, og innen det er på tide å bytte vil det være rimelig. Det er åpenbart ikke tilfellet.

Oppgradering av batteripakke er ikke lovlig, jeg har spurt Vegvesenet som sier
SitatDet må i tilfelle fremlegges en dokumentasjon fra bilfabrikanten på dette.

Det blir en ombygging av en typegodkjent bil, og det må bilfabrikanten uttale seg om.

Nissan har så langt sagt:
SitatPå grunn av begrenset kompatibilitet oppgradering av batteri er ikke noe som Nissan tilbyr eller anbefaler.
..men jeg har påpekt at kompatibiliteten er god, karosseri man fester batteripakken er likt og hardware/software er beviselig kompatibelt siden det har blitt utført flere ganger, så får vi se hva de svarer.
Jeg håper uansett Elbilforeningen tar tak i det.
Ære være, men det er et tapt tokt før påbegynt. Finnes ingen motivasjon fra hverken leverandør (Nissan i dette tilfellet) og lovgiver. Intensjonen med lovverket er god, for det med både kjemi og spenning kan jo ha helt åpenbare utfordringer. At Nissan leverer erstatningbatterier med kjemi som nyeste og med innebygget "kompatibiltet" (Dog må bakre fester byttes på Gen1) kan de gjøre fordi det er en revisjon uten behov av ny typegodkjenning av bilen vil jeg tro.
Å åpne for at flere 100-tusen Leaf får leve noen år til på gjenbruk av batterier (Og da tape nybilsalg) finnes det ingen økonomiske blårussbegreper for. Så det kommer ikke å skje.



Takk for innspill, men med det fokuset som er på miljø og klima om dagen er jeg ikke enig i at dette ikke er noe lovgivere kan ta tak i. Hvis det blir lovlig kan Nissan prise tjenesten så høyt som de vil, resultatet vil i så fall bli at de vil bli utkonkurrert av 3. parts leverandører på den mest aktuelle ettermarkedstjenesten, enkelt og greit.
Tanken bak loven om lik batterikjemi er sikkert god, men jeg tenker det bør være mulig å revidere noe når det er snakk om en original batteripakke.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

leafnor

Er jo enig, all mulig logikk med grønn miljøprofil tilsier at det burde være lovlig. Men hvor ligger det økonomiske motivet? Neppe til fordel miljø, og eier av en sliten Leaf som kunne ha godt av et nytt batteri.
Fant forøvrig info på at det er satt i 40 batteri som garanti for 30. Da kan det jo faktisk skje at det kommer 40 batteri på 24 kWh også, i alle fall Gen2 som har like tilkoblinger og fester.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Pauli

Sitat fra: leafnor på torsdag 17. desember 2020, klokken 23:38
Er jo enig, all mulig logikk med grønn miljøprofil tilsier at det burde være lovlig. Men hvor ligger det økonomiske motivet? Neppe til fordel miljø, og eier av en sliten Leaf som kunne ha godt av et nytt batteri.
Fant forøvrig info på at det er satt i 40 batteri som garanti for 30. Da kan det jo faktisk skje at det kommer 40 batteri på 24 kWh også, i alle fall Gen2 som har like tilkoblinger og fester.

Problemet er vel at det ikke er garanti på batteri før 30 kwh kom. Hvis jeg ikke husker helt feil.
Leaf 24 kWh -14 solgt
Soul 30 kWh -18
Model 3 LR -21

leafnor

Sitat fra: Pauli på fredag 18. desember 2020, klokken 14:31
Sitat fra: leafnor på torsdag 17. desember 2020, klokken 23:38
Er jo enig, all mulig logikk med grønn miljøprofil tilsier at det burde være lovlig. Men hvor ligger det økonomiske motivet? Neppe til fordel miljø, og eier av en sliten Leaf som kunne ha godt av et nytt batteri.
Fant forøvrig info på at det er satt i 40 batteri som garanti for 30. Da kan det jo faktisk skje at det kommer 40 batteri på 24 kWh også, i alle fall Gen2 som har like tilkoblinger og fester.

Problemet er vel at det ikke er garanti på batteri før 30 kwh kom. Hvis jeg ikke husker helt feil.
Jo, garanti fra første stund, så 24kWh er det byttet mange av i USA i alle fall.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Hansi

#10
Bare for å være sikker på hva som er nødvendig for at lovlig oppgradering av batteripakke vil kunne finne sted.
Er det disse to punktene, eller har jeg misforstått noe?
1. Nissan Norge/Europa må typegodkjenne ZE0/AZE0 karosseriet (2010-2016?) for 40 kWh og eventuelt 62 kWh batteripakken? AZE0 leveres vel med 30 kWh batteripakken, er det kun loven om bytte av batterikjemi som stopper oppgradering da (typegodkjenning bør være OK?)?
2. Loven om batterikjemi må endres noe slik at det f.eks. blir lov å oppgradere til en original batteripakke med høyere kapasitet som bilmodellen er typegodkjent med?

Jeg antar at det er forskjellige regler i USA og Europa på dette og at det at det har blitt byttet til 40 kWh batteripakker på 30 kWh biler i USA ikke har særlig betydning i Europa?

Også postet her under Norsk Elbilforenings oppgaver:
https://elbilforum.no/index.php?topic=4690.0
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

leafnor

Sitat fra: Hansi på lørdag 19. desember 2020, klokken 15:49
Bare for å være sikker på hva som er nødvendig for at lovlig oppgradering av batteripakke vil kunne finne sted.
Er det disse to punktene, eller har jeg misforstått noe?
1. Nissan Norge/Europa må typegodkjenne ZE0/AZE0 karosseriet (2010-2016?) for 40 kWh og eventuelt 62 kWh batteripakken? AZE0 leveres vel med 30 kWh batteripakken, er det kun loven om bytte av batterikjemi som stopper oppgradering da (typegodkjenning bør være OK?)?
2. Loven om batterikjemi må endres noe slik at det f.eks. blir lov å oppgradere til en original batteripakke med høyere kapasitet som bilmodellen er typegodkjent med?

Jeg antar at det er forskjellige regler i USA og Europa på dette og at det at det har blitt byttet til 40 kWh batteripakker på 30 kWh biler i USA ikke har særlig betydning i Europa?

Også postet her under Norsk Elbilforenings oppgaver:
https://elbilforum.no/index.php?topic=4690.0
Sikkert noe i den gata du beskriver som skal til. I tillegg tenker jeg at det ikke bare holder å godkjenne batteriet fysisk tilkoblet og montert. Det er nødvendig med softwareendringer, og der tenker jeg det at Nissan ikke kommer å godkjenne neo andre finner på å programmere og lure bilen til å tro den kjører rundt med batteri som fra fødselen av. Deres eneste sjanse til å godkjenne gjenbruk er at de og gjør jobben med installasjon så det hele er kompatibelt.
Så om du kjenner for et korstog her, så må du få med Nissan så de skaper en Gateway som kan kjøpes og plugges til eller en SW som de kan reprogrammere bilen med så det hele er på en typegodkjent platform. Litt ref Chiptrimming fra tredjepart på dieselbil, ingen bilprodusent vil godkjenne det med mindre de selg lager løsningen eller remapper ECU på bilen.
 
Når det gjelder lovgivningen vi har nå så var og er nok nok lovgivers intensjon velmenende. Det med kjemi fordi ladere i en bil nødvendigvis ikke stemmer (Går fra blyakkumulator til LiON), økte spennineger som tyner ledninger. Slikt er jo greit at det finnes lover på så det ikke blir helt Texas og nabolaget går opp i røyk. Men så skjer den teknologiske utviklingen raskere enn lovgiverne rekker  skrive lovene. Men om de fikk opp takten, så hjelper ikke det om produsenten er umotivert.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

oddhap

Jeg hørte med min lokale Nissan forhandler, de ville ha 110 000 for 40kWh batteripakke, men kunne ikke utføre arbeid/påta seg ansvar hvis det ble installert i en eldre modell.
Leaf 2012 168k km (mistet 2 streker)
VW Polo 2003 (Ventebil)
Opel Corsa-E 2020

leafnor

#13
Sitat fra: oddhap på onsdag 23. desember 2020, klokken 17:35
Jeg hørte med min lokale Nissan forhandler, de ville ha 110 000 for 40kWh batteripakke, men kunne ikke utføre arbeid/påta seg ansvar hvis det ble installert i en eldre modell.
Egentlig trist hele greia. Men verden er engang "brutal", og pengene rår. Det vet jo vi elbillister også, motivet for å kunne bytte batteri er mer økonomisk enn forankret i miljø og globalt miljøavtrykk.
Med det sagt, jeg kjører rundt med gjenvunnet Leaf, og unner alle å kunne gjort det samme med ordentlig rent mel i posen. Det er en kjempefølelse å slå på bilen fulladet og den skilter med denne informasjon.
God jul, godt nytt år.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Pauli

Sitat fra: leafnor på onsdag 23. desember 2020, klokken 22:51
Sitat fra: oddhap på onsdag 23. desember 2020, klokken 17:35
Jeg hørte med min lokale Nissan forhandler, de ville ha 110 000 for 40kWh batteripakke, men kunne ikke utføre arbeid/påta seg ansvar hvis det ble installert i en eldre modell.
Egentlig trist hele greia. Men verden er engang "brutal", og pengene rår. Det vet jo vi elbillister også, motivet for å kunne bytte batteri er mer økonomisk enn forankret i miljø og globalt miljøavtrykk.
Med det sagt, jeg kjører rundt med gjenvunnet Leaf, og unner alle å kunne gjort det samme med ordentlig rent mel i posen. Det er en kjempefølelse å slå på bilen fulladet og den skilter med denne informasjon.
God jul, godt nytt år.

Håper virkelig jeg får kapasitet på hjemmebane til å gjøre det samme en dag. Takk for alle bidragene dine leafnor. God jul
Leaf 24 kWh -14 solgt
Soul 30 kWh -18
Model 3 LR -21

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA