Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vindusviskermotor virker ikke

Startet av dissern, onsdag 16. desember 2020, klokken 17:29

« forrige - neste »

dissern

Har en 2011 Leaf som begynner å tulle litt. For ca. ett år siden døde viskermotoren helt. Jeg sendte bilen på verksted som satte inn ny viskermotor. Alt ok, jeg tar bilen hjem og etter en ukes tid dør den nye motoren. Jeg sender bilen tilbake på verkstedet og de bruker flere dager på feilsøke. De fikk motoren til å virke igjen, men fortalte de ikke hadde gjort annet enn å sette strøm på viskermotoren.
Ett år senere og viskermotoren dør igjen. Jeg har feilsøkt selv og konstaterer at det er strøm i tilførselskabel, men motoren virker ikke. Jeg hadde den opprinnelige motoren liggende og plugger den inn, og den virket! Men 5 min. senere dør den igjen, og nå får jeg ikke liv i noen av viskermotorene. Men strøm i kabelen er det. Konstant 13,6V mellom + og -, samt alternerende spenning mellom rød og gul og rød og blå ledning. Jeg hører at det klikker i ett rele når viskerene er slått på. Det er også da at spenning over rød/gul plugg alternerer over spenning på rød/blå kontakt. Dette skjer med fast tidsintervall så det tyder på at dette releet fungerer iallefall. Spenning over rød/svart er konstant.

Fikk også ny viskermotor fra høggeren idag, men den virket heller ikke. Måler fortsatt kontinuitet mellom + og minus og rød/gul og rød/blå som det skal, samt kontinuitet mellom kontaktene på viskermotor.

Noen som aner hva det går i? Er viskermotor avhengig av et start/stopp signal fra en styreenhent i bilen og det er dette signalet det kanskje er noe feil med?
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA