Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Solid state rett rundt hjørnet?

Startet av hELgenen, tirsdag 15. desember 2020, klokken 12:52

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: SurSnasen på søndag 03. januar 2021, klokken 23:51
Har de egentlig så enormt med hastverk?
Tydeligvis ikke!

Men i mellomtiden har det dukket opp veldig mange konkurrenter. Snakker ikke bare om Tesla men en stor mengde seriøse kinesiske, og en bråte med oppstarter overalt i verden.

Jeg vil si det begynner å haste nå......

Magnus Hansen

Sitat fra: SurSnasen på søndag 03. januar 2021, klokken 23:51
Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 03. januar 2021, klokken 22:55
Ca på samme måte som de hadde noe på gang i fjor. Og året før. Osv

Det har blitt solgt biler i hundre år. Og det vil nok selges biler i minst 100 år til. Har de egentlig så enormt med hastverk?

Godt å høre de har noe på gang. Så får vi jo bare heie de videre, og håpe de lykkes slik at vi får flere elektriske alternativer, bedre batterier, og en god overgang fra brennstoff til renere energiformer.

Jeg er jaggu ikke sikker på om de selger biler i 100 år til.. alle store teknologioverganger skaper noen store tapere. Toyota er fryktelig sent ute her. Det er mange biler på markedet nå som viser tydelig at faststoffbatterier slettes ikke er noe krav for å lage en attraktiv elbil

PF

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 04. januar 2021, klokken 09:33
Sitat fra: SurSnasen på søndag 03. januar 2021, klokken 23:51
Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 03. januar 2021, klokken 22:55
Ca på samme måte som de hadde noe på gang i fjor. Og året før. Osv

Det har blitt solgt biler i hundre år. Og det vil nok selges biler i minst 100 år til. Har de egentlig så enormt med hastverk?


Godt å høre de har noe på gang. Så får vi jo bare heie de videre, og håpe de lykkes slik at vi får flere elektriske alternativer, bedre batterier, og en god overgang fra brennstoff til renere energiformer.

Jeg er jaggu ikke sikker på om de selger biler i 100 år til.. alle store teknologioverganger skaper noen store tapere. Toyota er fryktelig sent ute her. Det er mange biler på markedet nå som viser tydelig at faststoffbatterier slettes ikke er noe krav for å lage en attraktiv elbil


Nå har jeg ikke sett tallene for 2020, men det blir ca. solgt 90-100millioner nye biler i året. i 2019 var 1,5 millioner elektriske. Nå er nok de tallene annerledes i 2020, men veldig stor dreining er det nok ikke, tror nok Toyota og andre har en god del år til med salg av fossilbiler, og alle har vel begynt å utvikle elbiler så de klarer å snu seg. Om det tar noen år fra eller til betyr nok lite i den store sammenhengen. Folk har en tendens til å kjøpe samme merke år etter år, så hvis Toyota kommer med et godt produkt på markedet om 5år kommer mange til å kjøpe den.

Jeg ville heller vært mer bekymret for en del av de oppstartene bedriftene, for de fleste er nødt til å tjene penger også for å overleve.

Magnus Hansen

I følge denne saken fra desember planlegger Toyota å produsere 1 million helelektriske biler i 2030. Altså knapt 10% av sitt salg. Hvis de vil opprettholde markedsandeler så sier de jo indirekte at 10% av nybilsalget i verden er elektrisk først i 2030. Hvilket virker tullete lavt og føre til store problemer for Toyota.



https://www.google.no/amp/s/observer.com/2020/12/toyota-akio-toyoda-electric-vehicle-japan-transition/amp/


Counterpointer


1317142119

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 04. januar 2021, klokken 14:57
I følge denne saken fra desember planlegger Toyota å produsere 1 million helelektriske biler i 2030. Altså knapt 10% av sitt salg. Hvis de vil opprettholde markedsandeler så sier de jo indirekte at 10% av nybilsalget i verden er elektrisk først i 2030. Hvilket virker tullete lavt og føre til store problemer for Toyota.



https://www.google.no/amp/s/observer.com/2020/12/toyota-akio-toyoda-electric-vehicle-japan-transition/amp/


Jeg tror ikke du helt forstår hvordan bilbransjen fungerer. At noen spår en relativt beskjeden vekst i elbilsalg 9 år frem i tid, betyr ikke at de ikke har mulighet til å produsere flere elbiler.

Man legger en strategi basert på informasjonen man har i dag også endrer man den ved behov.

Det vil heller ikke være noe problem om Toyota bruker tid på å hoste opp egen elbilteknologi. Bilbransjen er kjent for å kjøpe teknologi av hverandre, som for eksempel
* Jaguar-eierne som egentlig kjører en Ford Mondeo med pusekatt på panseret
* Toyota Supra-eierne som egentlig kjører en BMW Z4
*Mercedes-eierne som egentlig kjører en Tesla bygget av Mercedes
* Ford-eierne som i fremtiden kjører erkerivalen VW med en blå oval i grillen osv.

Du kan skrive til du får skrivekrampe og du har fremdeles ikke listet opp alle eksemplene på hvordan bilprodusentene samarbeider. De har holdt på slik siden bilen ble oppfunnet.

Det er med andre ord absolutt ingen grunn til å frykte at store lønnsomme bilprodusenter kommer til å forsvinne bare fordi drivlinjen endres. En bil er så ekstremt mye mer enn drivlinjen.

SurSnasen

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 04. januar 2021, klokken 14:57
I følge denne saken fra desember planlegger Toyota å produsere 1 million helelektriske biler i 2030. Altså knapt 10% av sitt salg. Hvis de vil opprettholde markedsandeler så sier de jo indirekte at 10% av nybilsalget i verden er elektrisk først i 2030. Hvilket virker tullete lavt og føre til store problemer for Toyota.

Tror du bør lese artikkelen mer nøye. Han, dvs Toyota, er ikke nødvendigvis negativ til fullelektriske biler. De satser sågar mye fremover på den fronten. Og tallene du nevner har også det vesentlige: ".. or sooner". 2030 er 9 år frem i tid. Skulle politiske situasjoner og grønne skifter endre seg hurtigere, vil Toyota være i god stand til å konvertere hurtigere.

Men som han også poengterer: å rått og brutalt gå over til helt fullelektrisk vil kreve massive endringer på infrastruktur. Og så lenge elektrisiteten som kreves kommer fra kullkraft og naturgass så er det jo begrenset med klimagevinster. 

Øyvind.h

#22
Fikk med meg denne artikkelen før nyttår:
https://www.wsj.com/articles/toyotas-chief-says-electric-vehicles-are-overhyped-11608196665

Han påpeker at et for raskt skifte er dårlig nytt for deres business-modell og at det vil medføre stort tap av arbeidsplasser med dette sitatet:
Sitatif Japan is too hasty in banning gasoline-powered cars, "the current business model of the car industry is going to collapse," causing the loss of millions of jobs.

Han ønsker en langvarig overgang og skylder blant annet på infrastruktur. Det skal sies at jeg ikke har full kontroll på den japanske infrastrukturen for elektrisitet, men det er på det rene at elbiler ikke trenger påvirke infrastrukturen veldig hardt. I Norge vil vi eksempelvis ikke se en økning i nasjonalt forbruk på mer enn rundt 5% om alle de 3 millioner bilene på veien ble elektriske over natta. Da har jeg ikke trukket ifra eventuelt fall i elektrisk forbruk som konsekvens av redusert bensin/dieselforbruk.
Og med smarte løsninger vil mye av strømmen som trengs kunne lades i perioder hvor belastningen i nettet er lav. Det har skjedd svært mye på den fronten, blant annet fra norske selskaper, på svært kort tid.

Og sist, men ikke minst - hadde de solgt 100% elbiler allerede i dag vil det jo fortsatt ta veeeeldig lang tid før bilparken er 100% elektrifisert. Snittalder på biler i Japan er 8,65 år. Dvs. hadde Japan solgt 100% elbiler fra og med i dag ville det i teorien tatt nærmere 9 år før vi er der toppsjefen hevder det ikke er mulig å være.

Så det virker som en toppsjef som sleper beina etter seg og har alt å tjene på at dette skiftet går ekstremt sakte.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Magnus Hansen

Man blir ikke en vinner i en slik teknologiovergang med den defensive holdningen. Man må ta ledelsen og satse.


turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Om km per person der er noenlunde lik som Norge ser en faktisk at de kunne klart overgang til 100% elektrisk transport med egenprodusert kraft.
Men i Japan har jeg inntrykk at at det er en vesentlig andel veldig små biler, noe som kan gi et lavere energiforbruk per bil enn i Norge. Mtp hvor tett de bor der er det også rimelig å tro at andelen kollektivtransport er større, noe som gir mindre bilbruk.

Så må naturligvis arbeidet med overgang til fornybar energi fortsette slik at en høster enda større miljømessig gevinst av overgang til elbil.

Norge på sin side kan elektrifisere hele bilparken og fortsatt ha solid kraftoverskudd til eksport.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

SurSnasen

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 05. januar 2021, klokken 15:54
Hva er interessant med det?

Jo, det skal jeg si deg. Noen prøver å diskreditere Toyotasjefen uten egentlig å sette seg inn i så mye av det han sier. Vi er så heldig at vi bor i en krok av verden hvor inntektene er høye, hvor myndighetene med sine særdeles gunstige incentivordninger har skapt et elbilbonanza av en annen verden, og hvor strømmen vi forbruker kommer fra rene kilder og attpåtil til en meget hyggelig pris per kWh.

Tar vi turen til Japan, hvor da tilfeldigvis Toyota holder til, er situasjonen en helt annen. Inntektene er kurante. Folk bor tett. Meget tett. Overgangen til elbiler er ikke noe de haster med. Strømmen produseres av skitne kilder, og den koster bortimot 3 ganger så mye per kWh som i Norge.

I 2019 ble det i Japan solgt ca 21 000 fullelektriske biler. Totalt ble det i 2019 solgt 4 300 000 biler i Japan. Fullelektrisk utgjør da altså mektige 0,5% av nybil-salget. Hvilken bil som solgte mest i Japan det året? Toyota Prius, med 126 000 stk.

Så hva var poenget? Man kan ikke bare knipse så migreres bilsalg på et blunk over fra fossildrevet til fullelektrisk. Mye skal på plass før den tid. Produksjonskapasitet på nye biler. Batterier. Enorm utbygging av infrastruktur. Mentalitetsendring. Prisattraktivitet.

Selv i incentivdopede Norge, muligens et av de aller aller gunstigste landene for elektrifisering av bilparken, tar det lang tid for å få stabilisert nybilsalget på over 50% fullelektrisk.
Jeg ser frem til den dagen VERDENS nybilsalg bikker over 50% fullelektrisk. Men jeg mistenker at vi ennå må runde en god del årskalendere før den tid, dessverre.

Magnus Hansen

Dette er sikkert riktig virkelighetsbeskrivelse for Japan. Jeg kjenner ikke Japan godt. Men Toyota er verdens største bilprodusent og gjør en stor feil med å se seg blind på utviklingen i kun Japan. Elektrifiseringen skjer mye fortere i andre markeder. I EU var 9% av alle biler solgt helektriske i November..

Counterpointer

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 05. januar 2021, klokken 22:26
Jeg ser frem til den dagen VERDENS nybilsalg bikker over 50% fullelektrisk. Men jeg mistenker at vi ennå må runde en god del årskalendere før den tid, dessverre.
En av de viktigste grunnene til at TTT er jo høna og egget problemet. Toyota m.fl produserer ikke elbiler før etterspørselen er stor nok og det blir den ikke før de produserer elbiler. Mulig dette er catch 22 ikke høne vs egg. Men du skjønner bildet.

Inn fra siden kommer Tesla,SAIC, BYD mfl og på ett punkt blir det for sent. Det er kanskje ikke enda, men ser en på VW, som er de som satser hardest, så ser en at det tar tid for gigantene.

Toyota har et potensielt godt kort hvis de knekker solid state, men det er mange som holder på med akkurat det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA