Solid state rett rundt hjørnet?

Startet av hELgenen, tirsdag 15. desember 2020, klokken 12:52

« forrige - neste »

sjokomelk

Sitat fra: turfsurf på torsdag 08. august 2024, klokken 06:10Men virker litt lite med 350kW for fire stolper, da trenger ikke mere enn to biler starte å lade samtidig før man er under 200kW. Har aldri ankommet v3 SuC og fått begrenset effekt fra ladestolpe, selv på fulle stasjoner med kø.
Ladekabinettene er også koblet sammen på DC-siden seg i mellom, så kabinett 1 kan få hjelp fra kabinett 2/3/4 for å holde effekten oppe.
Men totalt dimensjonerer Tesla ladestasjonene sine for 100kW/stolpe i snitt. 16 stolper = 1600kVA trafo.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Rosstopher

Beklager faktafeil og at jeg gjorde at denne tråden avsporet. Poenget var at det er stor overkapasitet ved ladestasjonene 99% av tiden. Om det krever 2 eller 7 ledige stolper for at én enkelt bil skal få trekke en megawatt var ikke poenget, poenget var at i de aller fleste tilfeller hadde det vært null problem å ha kapasitet til at noen får ladet med en megawatt eller mer.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

Counterpointer

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 08. august 2024, klokken 07:52Beklager faktafeil og at jeg gjorde at denne tråden avsporet. Poenget var at det er stor overkapasitet ved ladestasjonene 99% av tiden. Om det krever 2 eller 7 ledige stolper for at én enkelt bil skal få trekke en megawatt var ikke poenget, poenget var at i de aller fleste tilfeller hadde det vært null problem å ha kapasitet til at noen får ladet med en megawatt eller mer.
Det ble egentlig godt belyst i svarene, så ikke noe problem 😃 Tror egentlig det er vist at høy makskapasitet på en lader ikke trenger gjelde for alle, så jo større ladelokasjoner jo lettere å sette opp en «mega»charger.

Det blir å sette opp en enslig lader med så høy effekt som blir utfordringen.

turfsurf

Sitat fra: sjokomelk på torsdag 08. august 2024, klokken 07:18Ladekabinettene er også koblet sammen på DC-siden seg i mellom, så kabinett 1 kan få hjelp fra kabinett 2/3/4 for å holde effekten oppe.
Men totalt dimensjonerer Tesla ladestasjonene sine for 100kW/stolpe i snitt. 16 stolper = 1600kVA trafo.
Nice. 100kW snitt vil jeg tro er nok med dagens biler.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 08. august 2024, klokken 12:51
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 08. august 2024, klokken 07:52Beklager faktafeil og at jeg gjorde at denne tråden avsporet. Poenget var at det er stor overkapasitet ved ladestasjonene 99% av tiden. Om det krever 2 eller 7 ledige stolper for at én enkelt bil skal få trekke en megawatt var ikke poenget, poenget var at i de aller fleste tilfeller hadde det vært null problem å ha kapasitet til at noen får ladet med en megawatt eller mer.
Det ble egentlig godt belyst i svarene, så ikke noe problem 😃 Tror egentlig det er vist at høy makskapasitet på en lader ikke trenger gjelde for alle, så jo større ladelokasjoner jo lettere å sette opp en «mega»charger.

Det blir å sette opp en enslig lader med så høy effekt som blir utfordringen.

Ja, det vil jo bli som i dag, at de fleste laderne rundt omkring ikke leverer maks effekt til de raskest ladende bilene. Og det er jo ikke noe problem i seg selv.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA