Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trafikkmeldinger kommer ikke inn på radioen

Startet av Ann, mandag 14. desember 2020, klokken 15:47

« forrige - neste »

Ann

Alle biler vi har hatt med DAB-radio hittil, har fått trafikkmeldinger som bryter inn i vanlige radiosendinger  (som f.eks. Oslofjordtunellen er nå åpnet igjen, Rv7 over Hardangervidda har kolonnekjøring o.l.), men dette skjer ikke på Konaen. Har noen tips om hvilke innstillinger som må gjøres? Hyundai kundeservice sier at det står i manualen, men jeg finner det ikke noe sted.
Takknemlig for tips. Mvh Ann

e-curious

Hei, er det i manualen for infotainment eller bilen de henviser til?

Ann

Det var det jeg spurte om også, når jeg ringte kundeservice, men han sa at det husket han ikke, men det  var lett å finne! Mer fikk jeg ikke ut av ham. Kanskje jeg må ta med manualen til forhandler. Får du inn trafikkmeldingene?

e-curious

Ja, jeg får inn trafikkmeldingene. 

Jeg prøvde å søke i manualen for Kona som ligger online, finner ikke noe der. Det er mulig at infotainment er omtrent det samme som for radioen på i20? I så fall:

https://issuu.com/hyundainorway/docs/i20_multimediesystem?e=0

TB

Kommer stadige trafikkmeldinger hos meg. Men, bare på NRK. Om du hører på andre kanaler fungerer det ikke. Og funksjonen kan nok bli slått av på (har aldri endret det, så skal ikke si nøyaktig hvor valget i menyen er  :D )
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Mulig jeg missforstår, men er det ikke meningen at trafikkmeldinger skal komme uansett kanal du hører på, eller om du hører på andre medium? Trodde det var hele meningen med trafikkmeldinger som eget system.


Eller må man faktisk lytte til NRK for å motta slike meldinger?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ann

Takk til alle som har involvert seg. Jeg trodde også at trafikk meldingerog annen viktig samfunnsinfo skulle slå gjennom uansett, og det tente et lite lys i min hjerne når jeg så siden fra i20, om TA-innstillinger. Skal prøve å finne det på Konaen, hjelper det ikke, drar jeg ned til forhandler og parkerer meg og bilen der, så får de finne ut av det. Skal oppdatere dere etter hvert.

TB

Sjekket i min bil nå i kveld. Trykk på "TA" - markert med rød ring, i høyre hjørne - så vil TA være aktivert, eller deaktivert. Blått merke, samt TA oppe til venstre = på. Om TA oppe til venstre er borte, er TA av.

TA = traffic announcements

I følge https://radio.no/2017/03/trafikkvarsler-pa-dab-nar-mange/ har NRK, Radio Norge og P4 TA funksjon.

Min erfaring er at det virker på NRK.

En trenger ikke høre på NRK, men radio må stå på. Kan slå av lyden, eller høre via blåtann, da vil TA ta over og gi trafikk meldinger. Eget volum på TA, juster når du hører en TA melding. Kan bli skremt her om en skrur det høyt opp.

Slik jeg har tolket er det få radioer som kan lytte etter TA melding, samtidig som en hører på en radiostasjon som ikke sender TA signal. Da må radio ha to "radio deler" for å lytte etter TA meldingene.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Ann

I den lille manualen som fulgte med bilen, den som i trykt utgave omhandler navigasjon, er det en QR-kode i begynnelsen av boken. Ved å scanne den, får du en komplet manual for media m.m..
I kapitelet om Radio, avsnittet om DAB/FM, er det helt sist en anvisning på hvordan du kan aktivere/deaktivere trafikkmeldinger (TA).
Det var e-curious som satte meg på sporet, det måtte ha noe å gjøre med Ta-funksjonen, hvordan finne den.
Så da gjelder det bare å få til at meldingene ikke kommer inn med så høyt volum at du hopper i taket. For det gjør de nå. (Står antagelig i samme online manual, har ikke sjekket enda).
Takk til alle involverte, og God (H)Jul.  :)

TB

Godt trafikkmeldinger nå fungerer.

For å justere volum - se forrige innlegg:
"Eget volum på TA, juster når du hører en TA melding. Kan bli skremt her om en skrur det høyt opp."

Dvs, når en TA melding er på radioen, juster volumet - da vil radio huske det til neste gang.  :D
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA