Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den første tiden - Tanker Opplevelser Spørsmål

Startet av Zara, lørdag 12. desember 2020, klokken 11:42

« forrige - neste »

sycho

Sitat fra: tom2912 på søndag 03. januar 2021, klokken 12:20
Sitat fra: sycho på søndag 03. januar 2021, klokken 02:01
Har nå hatt min M3 LR i 2 uker. Jeg er strålende fornøyd, men har et par spørsmål.

Spyling av spylervæske på frontrute
Jeg har forstått det sånn at spylervæsken kommer ut av viskerne/under viskerbladene på M3.
Jeg sliter med at den venstre kun spyler når den er øverst/ytterst på ruten. Den høyre gjør jobben sin og legger et fint lag med spylervæske hele veien opp. Men venstre spyler kun ytterst utenfor synsvinkelen. Den spyler heller ikke på retur ned. Skal det være slik?

Høyfrekvent hvinelyd
Opplever også en høyfrekvent hvinelyd i lave hastigheter. Høres ut som lyden kommer bakfra. Lyden endrer seg litt etter hastighet. Kan nesten minne om støy i ettermontert stereoanlegg hvor strømkabel er lagt sammen med/inntil signalkabel. Har forsøkt å skru av musikken, det hjalp ikke :laugh:
Kommer fra en MS og der har jeg ikke denne lyden. Flere som har merket noe?

Dørhengsler
Merker stor forskjell i hvor mye kraft som behøves for å lukke dørene rundt omkring. Regner med at det har gått litt fort under QC. Noen andre som opplever dette?

Takk på forhånd  :+1:

Jeg opplever det samme med viskerne/ spylerdysen. Tror du dette er noe vi kan få ordnet på Service Center?

Det håper jeg inderlig. Jeg har et lite felt med trafikkfilm som aldri blir borte midt i synsvinkelen. Slik skal det ikke være.

sycho

Jeg legger også merke til at den er utrolig dårlig på å holde på batterivarme. Er dette en Model 3 "ting"?
S'en holder seg varm når den er varm, mens på 3'ern kommer prikkene i "speedometeret" ofte tilbake.

Chris Neumann Ruud

Sitat fra: sycho på søndag 03. januar 2021, klokken 18:16
Jeg legger også merke til at den er utrolig dårlig på å holde på batterivarme. Er dette en Model 3 "ting"?
S'en holder seg varm når den er varm, mens på 3'ern kommer prikkene i "speedometeret" ofte tilbake.
Det er en av varemerkene til varmepumpa: den suger varme fra batteriet for å varme andre ting. Kanskje litt for godt.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Kim-

Sitat fra: sycho på søndag 03. januar 2021, klokken 18:16
Jeg legger også merke til at den er utrolig dårlig på å holde på batterivarme. Er dette en Model 3 "ting"?
S'en holder seg varm når den er varm, mens på 3'ern kommer prikkene i "speedometeret" ofte tilbake.
Ja, grunnet octovalve hiver den spillvarmen fra batteriet inn i kupeen slik at du slipper å bruke varmepumpe for å varme opp kupeen

2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Vegar Beid

Sitat fra: thebadger på søndag 03. januar 2021, klokken 07:29
Sitat fra: sycho på søndag 03. januar 2021, klokken 02:01
Har nå hatt min M3 LR i 2 uker. Jeg er strålende fornøyd, men har et par spørsmål.

Spyling av spylervæske på frontrute
Jeg har forstått det sånn at spylervæsken kommer ut av viskerne/under viskerbladene på M3.
Jeg sliter med at den venstre kun spyler når den er øverst/ytterst på ruten. Den høyre gjør jobben sin og legger et fint lag med spylervæske hele veien opp. Men venstre spyler kun ytterst utenfor synsvinkelen. Den spyler heller ikke på retur ned. Skal det være slik?

Høyfrekvent hvinelyd
Opplever også en høyfrekvent hvinelyd i lave hastigheter. Høres ut som lyden kommer bakfra. Lyden endrer seg litt etter hastighet. Kan nesten minne om støy i ettermontert stereoanlegg hvor strømkabel er lagt sammen med/inntil signalkabel. Har forsøkt å skru av musikken, det hjalp ikke :laugh:
Kommer fra en MS og der har jeg ikke denne lyden. Flere som har merket noe?

Dørhengsler
Merker stor forskjell i hvor mye kraft som behøves for å lukke dørene rundt omkring. Regner med at det har gått litt fort under QC. Noen andre som opplever dette?

Takk på forhånd  :+1:
Spyler høres ut som SC
Høyfrekvent hvinelyd tipper jeg er pedetrian warning system, kommer fra utvendig høyttaler bak på bilen.
Angående trege dører kan dette justeres, så med mindre du vil eksperimentere er det en SC greie
Jeg har samme greia med spyleveske på toppunkt. Ruta blir jo rein så det er mer et lite irritasjonsmoment over at dette kunne ha vært bedre. Fint om du gir melding her hvis du får dette fikset.

sycho

Sitat fra: Vegar Beid på mandag 04. januar 2021, klokken 17:46
Sitat fra: thebadger på søndag 03. januar 2021, klokken 07:29
Sitat fra: sycho på søndag 03. januar 2021, klokken 02:01
Har nå hatt min M3 LR i 2 uker. Jeg er strålende fornøyd, men har et par spørsmål.

Spyling av spylervæske på frontrute
Jeg har forstått det sånn at spylervæsken kommer ut av viskerne/under viskerbladene på M3.
Jeg sliter med at den venstre kun spyler når den er øverst/ytterst på ruten. Den høyre gjør jobben sin og legger et fint lag med spylervæske hele veien opp. Men venstre spyler kun ytterst utenfor synsvinkelen. Den spyler heller ikke på retur ned. Skal det være slik?

Høyfrekvent hvinelyd
Opplever også en høyfrekvent hvinelyd i lave hastigheter. Høres ut som lyden kommer bakfra. Lyden endrer seg litt etter hastighet. Kan nesten minne om støy i ettermontert stereoanlegg hvor strømkabel er lagt sammen med/inntil signalkabel. Har forsøkt å skru av musikken, det hjalp ikke :laugh:
Kommer fra en MS og der har jeg ikke denne lyden. Flere som har merket noe?

Dørhengsler
Merker stor forskjell i hvor mye kraft som behøves for å lukke dørene rundt omkring. Regner med at det har gått litt fort under QC. Noen andre som opplever dette?

Takk på forhånd  :+1:
Spyler høres ut som SC
Høyfrekvent hvinelyd tipper jeg er pedetrian warning system, kommer fra utvendig høyttaler bak på bilen.
Angående trege dører kan dette justeres, så med mindre du vil eksperimentere er det en SC greie
Jeg har samme greia med spyleveske på toppunkt. Ruta blir jo rein så det er mer et lite irritasjonsmoment over at dette kunne ha vært bedre. Fint om du gir melding her hvis du får dette fikset.
Jeg gir beskjed. Har time 18.01  :+1:



Handyman

Sitat fra: sycho på mandag 04. januar 2021, klokken 21:05
Sitat fra: TorT på mandag 04. januar 2021, klokken 20:44

https://www.youtube.com/watch?v=LYm3qBv0Kl4

Her ser en hvordan spyledysene skal virke.
Min høyre fungerer slik  :laugh:
Har du sjekket at alle slangene er tilkoblet? Vet at det har vært tilfeller hvor slanger ikke har vært koblet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

tomsleik

Sitat fra: sycho på søndag 03. januar 2021, klokken 18:16
Jeg legger også merke til at den er utrolig dårlig på å holde på batterivarme. Er dette en Model 3 "ting"?
S'en holder seg varm når den er varm, mens på 3'ern kommer prikkene i "speedometeret" ofte tilbake.
Ble nysgjerrig hvor disse "prikkene" er? Og hva de forteller deg/meg?

sjokomelk

Sitat fra: tomsleik på tirsdag 05. januar 2021, klokken 08:19
Sitat fra: sycho på søndag 03. januar 2021, klokken 18:16
Jeg legger også merke til at den er utrolig dårlig på å holde på batterivarme. Er dette en Model 3 "ting"?
S'en holder seg varm når den er varm, mens på 3'ern kommer prikkene i "speedometeret" ofte tilbake.
Ble nysgjerrig hvor disse "prikkene" er? Og hva de forteller deg/meg?
Begrensning i effekt som kan tas ut av batteriet.
Les i manualen på side 67: https://www.tesla.com/sites/default/files/model_3_owners_manual_europe_no.pdf
Punkt 2 - Energimåler.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

tomsleik

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 05. januar 2021, klokken 08:40
Sitat fra: tomsleik på tirsdag 05. januar 2021, klokken 08:19
Sitat fra: sycho på søndag 03. januar 2021, klokken 18:16
Jeg legger også merke til at den er utrolig dårlig på å holde på batterivarme. Er dette en Model 3 "ting"?
S'en holder seg varm når den er varm, mens på 3'ern kommer prikkene i "speedometeret" ofte tilbake.
Ble nysgjerrig hvor disse "prikkene" er? Og hva de forteller deg/meg?
Begrensning i effekt som kan tas ut av batteriet.
Les i manualen på side 67: https://www.tesla.com/sites/default/files/model_3_owners_manual_europe_no.pdf
Punkt 2 - Energimåler.
Takker!


Sent from my iPhone using Tapatalk

sjokomelk

Ja. Det er jobben du godkjenner, og hvis det viser seg å være en garanti/reklamasjonssak, så settes den til "kunden betaler ingenting" når du får tilbake bilen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Handyman

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 05. januar 2021, klokken 13:35
Ja. Det er jobben du godkjenner, og hvis det viser seg å være en garanti/reklamasjonssak, så settes den til "kunden betaler ingenting" når du får tilbake bilen.
Det som vel er utfordringen er vel dersom Tesla ikke mener det er garanti/rekl. Får du da anledning til å bestride regningen, eller er du bundet juridisk til å betale og fra falle krav? Du har jo samtykket.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Shalashaska

Hvordan skal jeg vaske bilen nå i vintertid? Er det noen spesielle produkter noen vil anbefale? Har kjørt tidligere biler i bilvask, men denne gangen vil jeg ta vare på bilen litt mer :P Første gang jeg køper ny bil..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA