Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den første tiden - Tanker Opplevelser Spørsmål

Startet av Zara, lørdag 12. desember 2020, klokken 11:42

« forrige - neste »

Chris Neumann Ruud

Ah. Det gratis året kommer automatisk. Du trenger ikke legge inn noe på kontosiden
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Zara

Leser en artikkel på Broom (https://www.tv2.no/broom/11772069/) der det blant annet står at

"...Om noen år kommer det til å gå mange rustne Tesla Model 3..."

Det anbefales et produkt som skal forhindre at dette skjer.
Er det noen som har erfaring med denne type sett? Eller andre produkter?

Anses det som nødvendig med behandling/beskyttelse av TM3?

Tesla er visst ikke så positive til dette produktet forresten...

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Haggish på mandag 14. desember 2020, klokken 15:59
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på mandag 14. desember 2020, klokken 15:55
Det kan ta litt tid før det er 100% oppe og går, men det er ett år gratis. Vi brukte ca en dag før alle features var i voks
Sjønner, men spørsmålet var om jeg skal abonnere på det eller kommer det bare av seg selv?

Min brukte såpass lang tid på å dukke opp at jeg la inn abonnement med en gang. Første belastning skjer først om det år uansett, men da reagerte systemet også.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

OlaM

Sitat fra: Handyman på søndag 13. desember 2020, klokken 12:49
Med turtall regner jeg med at du mener Km-stand eller "trippteller/odometer". Turtall er et begrep brukt om eks. omdreininger/minutt, og har sjelden noe med turer å gjøre.


Dette minner meg på en ting, og nå er jeg på svært tynn is hva gjelder avsporinger, hvorfor kaller vi egentlig omdreiningsmåleren for "turteller"? Og hvorfor måler vi rotasjon i et "turtall"? En tur er da vitterlig en "trip". Dansker, svensker og tyskere sier alle noe som betyr omdreining, ikke noe med tur. Kan det være for at de tidlige bilene hadde triptelleren i samme klokke som turtallet, og dermed ble de to blandet sammen? Turtallet burde jo være trip meter, sånn direkte oversatt.
'21 3LR

Chris Neumann Ruud

Sitat fra: OlaM på onsdag 16. desember 2020, klokken 08:16
Sitat fra: Handyman på søndag 13. desember 2020, klokken 12:49
Med turtall regner jeg med at du mener Km-stand eller "trippteller/odometer". Turtall er et begrep brukt om eks. omdreininger/minutt, og har sjelden noe med turer å gjøre.


Dette minner meg på en ting, og nå er jeg på svært tynn is hva gjelder avsporinger, hvorfor kaller vi egentlig omdreiningsmåleren for "turteller"? Og hvorfor måler vi rotasjon i et "turtall"? En tur er da vitterlig en "trip". Dansker, svensker og tyskere sier alle noe som betyr omdreining, ikke noe med tur. Kan det være for at de tidlige bilene hadde triptelleren i samme klokke som turtallet, og dermed ble de to blandet sammen? Turtallet burde jo være trip meter, sånn direkte oversatt.

Kommer fra tysk, "Tourenzahl". Videre etymologi må forskes litt på, men det har nok rot i noe annet enn "tur" som i reise
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

RJK

Det engelske ordet er vel egentlig tachometer, og på norsk skriver vi takometer. Og omdreininger er rotations men man kan og snakke om revolutions, derav RPM (revolutions per minute).


Tripmeter på engelsk er den som teller hvor mange km du kjører, ved å kalkulere etter omdreininger av hjulet fordi omkretsen på hjulet er fast på den bilen ut fra dimensjonen som er gitt.


Turtall som vi snakker om gjelder jo motorer, og er jo omdreininger av veivaksel for mekaniske motorer, så opprinnelig innlegg bruker helt klart feil begrep. Det er soleklart kilometertelleren han snakker om.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

noocyte

Sitat fra: TiLT på søndag 13. desember 2020, klokken 12:18
En ting jeg observerer som fersk bileier er at LR sluker mer strøm enn jeg hadde forventet.

Det følte jeg og de første 2-3 turene. Men min første langtur (400 km) ble gjennomført akkurat som forventet - 95%-20% (ca). Jeg plugger den i hver gang jeg parkerer i garasjen, har satt opp bilen til å være ferdig ladet (60%) 07.30 hver dag og forvarmet i ukedagene. Også for langtur så lader jeg den til ~100% ved avreise.

Har også kjørt med Chill mode på siden henting, vil bli kjent med bilen før jeg skrur på "bånngass". Kona er redd for bilen, selv i Chill mode... ;) Testet standard i går - herregud så det koster!
-----------
Zekrom - Tesla Model 3 LR 2021
Lame Duck - Opel Astra Sports Tourer Premium 2016 (solgt)

thorerik

Det kan være greit å merke seg følgende:

Når model 3 kom til Norge så var det ramaskrik (her i vår lille forumboble) om at man MÅTTE få bilen til lakkforsegling/keramisk behandling helst før du i det hele tatt har sett på bilen fordi lakken er så skjør.

Jeg var en av de som hørte på dette oppgulpet (Ble vi lurt av smarte markedsførere i forkledning som andre forumdebatanter?) og lot meg lure til å kaste 6-7000,-  rett ut vinduet.

Har flere som kjøpte på samme tidspunkt som meg og har kjørt tilsvarende uten at det er mulig å se noen som helst forskjell, så senk skuldene og spar de pengene.

Det samme regner jeg med er tilfellet nå mtp rust og andre "farer". Dette er markedsføringstaktikk som vi dessverre biter på.

Så mitt råd:

Senk skuldrene og nyt bilen med ett normalt vedlikehold, så får du nok mye mer glede av den enn de som hele tiden løper hodeløse mellom foliering og den lokale harry stylingsjappa  :+1:

TM3P878

Sitat fra: thorerik på onsdag 16. desember 2020, klokken 08:56
Det kan være greit å merke seg følgende:

Når model 3 kom til Norge så var det ramaskrik (her i vår lille forumboble) om at man MÅTTE få bilen til lakkforsegling/keramisk behandling helst før du i det hele tatt har sett på bilen fordi lakken er så skjør.

Jeg var en av de som hørte på dette oppgulpet (Ble vi lurt av smarte markedsførere i forkledning som andre forumdebatanter?) og lot meg lure til å kaste 6-7000,-  rett ut vinduet.

Har flere som kjøpte på samme tidspunkt som meg og har kjørt tilsvarende uten at det er mulig å se noen som helst forskjell, så senk skuldene og spar de pengene.

Det samme regner jeg med er tilfellet nå mtp rust og andre "farer". Dette er markedsføringstaktikk som vi dessverre biter på.

Så mitt råd:

Senk skuldrene og nyt bilen med ett normalt vedlikehold, så får du nok mye mer glede av den enn de som hele tiden løper hodeløse mellom foliering og den lokale harry stylingsjappa  :+1:

God lesning for oss førstegangskjøpere av Tesla. Takk skal du ha :D

Kim-

Nå har jeg fått bilen min og har et par spørsmål;
- Når jeg kjører på kvelden så er speilene dimmet ned, selv om ingen er bak og blender.
- Merker små vibrasjoner i rattet, som gjør etter et par timers kjøring føles hendene litt nummen.

Er det slik hos dere også?

2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

noocyte

Sitat fra: Kim- på onsdag 16. desember 2020, klokken 09:43
- Når jeg kjører på kvelden så er speilene dimmet ned, selv om ingen er bak og blender.

Dette tror jeg du kan justere på - gå igjennom menyene og se - om du ikke liker det. Er sånn på min og, liker det godt.

Sitat fra: Kim- på onsdag 16. desember 2020, klokken 09:43
- Merker små vibrasjoner i rattet, som gjør etter et par timers kjøring føles hendene litt nummen.

Kjørte 3 timer i strekk på søndag - ingen slik følelse... Kan være ubalanserte dekk. Om det plager deg så ville jeg tatt kontakt med Servicesenter og hørt med de.
-----------
Zekrom - Tesla Model 3 LR 2021
Lame Duck - Opel Astra Sports Tourer Premium 2016 (solgt)

Husstein

#42
Har også "problem" med at auto-avblendingen av speil er konstant på når det er mørkt ute. Det er ikke et problem for meg, men den andre som kjører bilen synes ikke noe om dette. Har ikke funnet ut av hvordan/om det kan justeres.
- Hovedproblemet med at auto-avblendingen av speil er konstant på, er på en mørk parkeringsplass når da speilene gir null oversikt, og man må stole på å se ut/kamera (det går jo greit, men irritasjonsmoment..).

En annen ting eg har merket, er at når eg kjører 80+ km/t, så kommer det en slags lav ulende lyd, som om noe vibrerer i resonnans med vinden(panelgaps..?). Dette er eg redd kan bli slitsomt på evt. langkjøringer. Så langt etter 700+ km er det levbart. Mye av tiden er jo 50-70 km/t for min del.

EDIT: Det kom ikke tydelig frem, men det gjaldt altså speil og ikke fjernlys mtp. auto.avblending :)

Autowinder

Det er en visuell «vippebryter» på skjermen under bilinnstillinger, for å slå av automatisk fjernlys. Du kan også skru det av for turen ved å trekke venstre (lysbryter)arm ved rattet mot deg. Skyver du den fra deg aktiveres det igjen.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

jorgenask

Sitat fra: Autowinder på onsdag 16. desember 2020, klokken 10:06
Det er en visuell «vippebryter» på skjermen under bilinnstillinger, for å slå av automatisk fjernlys. Du kan også skru det av for turen ved å trekke venstre (lysbryter)arm ved rattet mot deg. Skyver du den fra deg aktiveres det igjen.

Tror han mener speil og ikke fjernlys

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA