Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den første tiden - Tanker Opplevelser Spørsmål

Startet av Zara, lørdag 12. desember 2020, klokken 11:42

« forrige - neste »

Zara

Etter å ha hentet ny bil forandrer gjerne verden seg litt.

For meg har det også ført til nye tanker og spørsmål.

Kanskje er jeg ikke alene om å ha det slik?
(Dersom det ikke kommer svar i denne tråden, så er jeg kanskje det :-))

Kan starte med noe av det jeg lurer på:
- Er det bare jeg som synes at skjermen i bilen er litt lite brukervennlig/intuitiv?
- Hvordan sjekker man at alle kameraene virker?
- Er alle hjulkapslene (aero) identiske? Det ser sånn ut for meg. Trodde det ville være 2 og 2 (venstre side og høyre side) som var like pga. minimering av luftmotstand?

Haggish

Gratulerer med ny bil!!! :)
1. Grensesnittet er vel noe man bør venne seg til.
2. Tre av kameraene ser du vel  når du rygger.
3. Godt spørsmål, det var rart. Jeg skulle tro det på andre siden var motsatt!!!!
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

RJK

3. Spørs om det i realiteten har veldig mye å si, men enig. Det burde vært forskjell på de fra et aerodymisk tankesett. Men det ser ut som forskjellen er langt større mellom disse på enn a, sammenlignet med forskjellen mellom høyre og venstre side. Ihverfall ifølge dette forumet:


https://forums.tesla.com/discussion/124663/shouldnt-there-be-different-left-and-right-aero-wheel-covers-from-an-aerodynamic-standpoint
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

DagfinnN

1 - Sikkert ikke bare deg, alt er jo uvant i starten.
Men grensesnittet for Tesla skjermen har lenge vært å betrakte som det beste i klassen. Sakte men usikkert kommer det utfordrere. TM3 er veldig minimalistisk, så må leke litt med det for å få med seg alt. Det er jo ofte slik at det som er superenkelt i starten blir kjedelig og ineffektivt når man har lært seg det. Tesla har noe høyere inngangsterskel = mindre trykking.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Motorwatt

Sitat- Er det bare jeg som synes at skjermen i bilen er litt lite brukervennlig/intuitiv?

Kjekt med stemmestyring av de viktigste funksjonene, da...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

jlan

Sitat fra: Zara på lørdag 12. desember 2020, klokken 11:42
- Er det bare jeg som synes at skjermen i bilen er litt lite brukervennlig/intuitiv?
Det finnes et utall youtube videoer med mer eller mindre skjulte betjeningstriks for skjerm og rattkontroller.

En jeg bruker mye er langt trykk ned på girspaken for å få fartsgrense.  En kan velge i menyen at kort trykk gir aktuell fart, og langt trykk direkte gir da fartsgrense. Dessverre oppdateres fartsgrense ned litt for sent, så da må en gjerne bruke scrollehjulet.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

1. Sikkert ikke, men jeg synes det funker meget bra.
2. Du får beskjed om hvilke kameraer som ikke virker.
3. Alle er like. Ser du nøye på formen vil du se at retningen nok betyr svært lite.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Model3-Tromso

Fikk min i går og så langt en fantastisk opplevelse. De klarte riktignok å levere den uten T-merket på panseret,  men det største issuet er at den trådløse ladingen til mobiltelefon (som er standard nå) ikke klarer å lade telefonen i mer enn noen sekunder.
Lest på en del internasjonale forum om at flere erfarer det samme. Andre som har gjort det, evt funnet løsning?

Zara

I dag skulle vi prøve å kjøre med tilhenger.
Alt virka bra, og bilen trakk godt.
Merka ikke så mye til at det var en henger bak, unntatt i nedoverbakke og ved bremsing, da kjentes det at hengeren "dytta" bilen.

Men det som ikke var så kjekt var at varmeapparatet ikke virka mens hengeren var på.
Det kom ei feilmelding, men nå husker jeg dessverre ikke hva det stod.
Vi hadde planlagt å kjøre et stykke og sette fra oss hengeren, men med iskald bil lot vi det være.

Da vi kobla fra hengeren igjen virka varmeapparatet som vanlig.

Noen som kjenner til hva dette kan skyldes?

Handyman

Sitat fra: Zara på lørdag 12. desember 2020, klokken 21:09
I dag skulle vi prøve å kjøre med tilhenger.
Alt virka bra, og bilen trakk godt.
Merka ikke så mye til at det var en henger bak, unntatt i nedoverbakke og ved bremsing, da kjentes det at hengeren "dytta" bilen.

Men det som ikke var så kjekt var at varmeapparatet ikke virka mens hengeren var på.
Det kom ei feilmelding, men nå husker jeg dessverre ikke hva det stod.
Vi hadde planlagt å kjøre et stykke og sette fra oss hengeren, men med iskald bil lot vi det være.

Da vi kobla fra hengeren igjen virka varmeapparatet som vanlig.

Noen som kjenner til hva dette kan skyldes?
Svaret er nok helt enkelt "programmvare". Raporter det til Tesla.
Kan det ha vært kortslutning/jordfeil på ledningsnettet på hengeren? Det er nok i så fall interessant info for Tesla.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Tror nok på kortslutning. TM3 har ikke sikringer, og vil koble ut kretsen i slike tilfeller. Kommer tilbake til normal (som Zara sier) når feilkilden er borte. Kortslutning kan også komme fra tilhengers ledningsnett/plugg.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Zara

Tusen takk for informative svar!!

Dette skal sjekkes ut i morgen!

Kim-

Kan ikke henge på greip at hengeren kobler ut varmeapparatet. Jeg ville tro at tesla lagde egne sikringer/kurser til henger og varmepumpe.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Motorwatt

Sitat
Kan ikke henge på greip at hengeren kobler ut varmeapparatet. Jeg ville tro at tesla lagde egne sikringer/kurser til henger og varmepumpe.

Du har sikkert bedre kunnskap enn meg om dette, men dette er min teori: Jeg leste for lenge siden at Tesla Model 3 ikke inneholder tradisjonelle sikringer for å beskytte sine lavspenningskretser (12 volt), men bruker solid-state strømstyrings- og overvåkingsinfrastruktur, som midlertidig avbryter strømmen når systemet måler feil ved at strømmen er forskjellig fra det som er designet belastning av kretsen. Disse "virtuelle sikringene" eller "virtuelle strømbryterne" vil bli resatt automatisk. Så min teori er da at i feilsøkningsprosessen kan forskjellige kurser bli midlertidig utkoblet, også HVAC.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

TiLT

En ting jeg observerer som fersk bileier er at LR sluker mer strøm enn jeg hadde forventet.

Fikk den utlevert på tirsdag og har kjørt alle dager unntatt fredag med den, stort sett korte turer med 10-15 minutter forhåndsoppvarming av kupeen. Ved utlevering hadde bilen et turtall på 30 km som nå har blitt til 91 km etter min bruk. I løpet av denne perioden har batterinivået gått fra 89% til ca 40%.

Regner med det er det at jeg kjører korte turer som korter ned rekkevidden, men må innrømme at batteriet brukes opp raskere enn jeg hadde trodd det skulle.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA