Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde over 175 km?

Startet av Kvein564, onsdag 23. mai 2012, klokken 10:59

« forrige - neste »

Kvein564

Hei. Starter like godt en ny tråd her om rekkevidde siden jeg ikke orker å lese gjennom mange av disse.

Er det noen som har opplevd å fullade leaf'en til over 175 km på rekkevidde...???

Har hatt den i en uke der ladingen har vært veldig forskjellig fra gang til gang. første dagen var den akkurat 175 km... neste dag kun 150 og deretter 167 etc... batteriet var kjørt til under 80% kapasitet før jeg ladet alle gangene...men idag skal jeg på en relativt lang tur, og tenkte jeg skulle lade 100% og har stilt dette inn på timeren timer 1.

Så imorges skulle jeg sjekke km stand og den stod på 196km....er det mulig.?...Nissan oppgir jo bare 175 selv...nå er temeraturen litt høyere enn vanlig her i Stavanger kan det ha noe å si for batterikapasitet?  Lader den uansett 100%  hvis timeren ikke er aktiv??

Hørte med nissan kundeservice. Der sa de at leaf'en beregner kjørelengde fra dag til dag og lader batteriet deretter.... javel.. ???

Noen synspunkter på dette?
Fra Stavanger
Svart Leaf ("ELmer")  Anskaffet 04.2012 Ålgårds Auto
Koser meg i kollektivfeltene:))

Thomas Parsli

Jeg svarer deg selv om jeg egentlig ikke gidder...

* Bilen lader til 100% uansett hvor langt du har kjørt eller hvor mye strøm det var før du startet ladingen
* "Rekkevidden" er basert på kjøremønsteret ditt før du satt bilen til lading og er bare et estimat
* Temepratur påvirker rekkevidden -og lading fra 10% til 100% resulterer også i et litt varmere batteri

Så hvis du kjører litt hardt de siste kilometerene før du setter bilen til lading vil det påvirke "rekkevidden" når bilen er ladet.
Nissan kundeservide vet jeg ikke om du bør høre på...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

RuneW

Sitat fra: Kvein564 på onsdag 23. mai 2012, klokken 10:59
Der sa de at leaf'en beregner kjørelengde fra dag til dag og lader batteriet deretter.... javel.. ???

Det var jo en merkelig formulering...

Men Leafen beregner en estimert rekkevidde ut fra hvordan du kjørte (rett) før du satte bilen til lading. Dette varierer selvsagt veldig alt ettersom hvordan den ble kjørt da.

Jeg har også hatt over 175km ved 100% lading, uten at jeg legger spesielt vekt på dette. Skal man så langt, kjører man neppe i 30-40 km/t (som jeg antar er den type kjøring som gir disse optimistiske estimatene).
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Mortenmann

Hei:-)
De tallene du ser på displayet kalles av mange for guessometer. Tallene viser ikke gjenværende på batteriet, men estimert kjørelengde basert på kjøremønsteret ditt siste få kilometer. Dersom du har kjørt varsomt før du parkerer får du mange kilometer. Du skal se på strekene i stedet for. Disse viser spenning på batteriet. 12 streker er full, lader du til 80% får du 10 streker.
Anbefaler at du leser på forumet. Mye bra informasjon fra de som har hatt Leafen lenge
SølvLeaf

cra

Da jeg skulle hjem fra jobben i går gjettet den seg til at jeg hadde 181km kjørelengde. ANtar det er dette du spør om? :)

Hadde forøvrig 145 km igjen på GOM (Guess'O'Meteret) når jeg kom hjem, etter en tur på ca 34km.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

daggad

Rekorden min på GOM er 236 km !  ;D

Som alle andre svarer så regner den rekkevidde basert på hvordan man kjører. Var det ikke basert på siste 5 km mon tro ?
Nissan burde justere dette til i alle fall de siste par mil.

Men at det er fullt mulig å klare relle 175 km nå i varmen tror jeg absolutt !
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

cra

Sitat fra: daggad på onsdag 23. mai 2012, klokken 11:35
Rekorden min på GOM er 236 km !  ;D

Najs!!  ;D

Sitat fra: daggad på onsdag 23. mai 2012, klokken 11:35
Som alle andre svarer så regner den rekkevidde basert på hvordan man kjører. Var det ikke basert på siste 5 km mon tro ?
Nissan burde justere dette til i alle fall de siste par mil.

Kunne ønsket meg muligheten til å endre tallet til % restkapasitet slik jeg er vant til fra Think'en. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Å få et stort tall på GOM er enkelt; kjør utrolig pent de siste kilometrene før lading, trill om du kan :)

Å oppgi restkapasitet tror jeg er lite brukervennlig for de som ikke er spesielt interessert i elbil.
Det er nok enkelt (i firmware) å endre visningen, men jeg tipper Nissan har en policy om å lage en "vanlig" elbil.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

RuneW

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 23. mai 2012, klokken 12:30
Å få et stort tall på GOM er enkelt; kjør utrolig pent de siste kilometrene før lading, trill om du kan :)

Hehe - ja, man trenger ikke akkurat å være noen hjernekirurg få det til  ;D

http://www.youtube.com/watch?v=THNPmhBl-8I


TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

LeafSwe

#9
80% charge

3P+
3SR+

Kvein564

Takk for tilbakemld...

Ja jeg får vel sette igang å lese....

Noen som tror jeg vil klare Stavanger til Vanse i Farsund på en lading...?

er ingen hurtigladere etter varhaug ser jeg....
Fra Stavanger
Svart Leaf ("ELmer")  Anskaffet 04.2012 Ålgårds Auto
Koser meg i kollektivfeltene:))

daggad

SitatRekorden min på GOM er 236 km ! 

Reinspikka løgn !!! Den var på 206 km... ::)

Sorry !! ;) Men til mitt forsvar: Det var midt på tjukkeste vinteren !!


Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Mortenmann

Sitat fra: Kvein564 på onsdag 23. mai 2012, klokken 14:32
Takk for tilbakemld...

Ja jeg får vel sette igang å lese....

Noen som tror jeg vil klare Stavanger til Vanse i Farsund på en lading...?

er ingen hurtigladere etter varhaug ser jeg....
Søk på "Leaf energy" på AppStore. Den appen er super, bare legg inn avreisestedmog annkomssted, så får du resultatet. Jeg gjorde det for deg og fikk dette:
SølvLeaf

Aspiranten

Daggad: hvis det var midt på vinteren, hvorfor har du hele fem varmegrader?
Nissan Leaf

Kvein564

Hehe guessometer  :D

så jeg skal heller se på strekene altså.. Mhm

Fra Stavanger
Svart Leaf ("ELmer")  Anskaffet 04.2012 Ålgårds Auto
Koser meg i kollektivfeltene:))

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA