Lading av i3 fra vanlig stikkontakt?

Startet av Evolution, tirsdag 08. desember 2020, klokken 12:26

« forrige - neste »

Ulvis

Sitat fra: Evolution på fredag 11. desember 2020, klokken 11:14
Mitt spørsmål hva skal jeg be elektrikeren til å installere:

En stikkontakt med disse spesifikasjoner: en jordfeilvern kl.B og med 10A?
Eller skal jeg ble om installasjon av trefaskurs?
Det er en jungel....
Dette kjem jo litt an på kva du vil ha???
Eit enkelt alternativ er å gå for standardpakka du er tilbydt med 15A kurs. Dvs 15A 1-fas kombiautomat i sikringskapet, klassisk jordfeilfunksjon type A og C karakteristikk i sikring.
Denne får du lagt til stikkontakt i carport.
I tillegg kan du vurdere å be om ekstra trekkerør der du kan dra ut en større kurs i framtida. I mellomtida skaffar du en ladeboks,  feks som Ratio nevnt ovanfor, som kan stillast til feks 14A. Det er for (Edit: frittstående) carport/garasje lov å dele kurs til ei enkelt stikkontakt og ladeboks. Dette er nok mest meint for eksisterande garasjer der det er heller dyrt å få lagt ny kurs, men bør nok gå gjennom også for 'attached' carport og i nybygg. Forutsetninga er at du som anleggseigar aksepterar at du kan kome til å trippe sikring dersom du overbelastar med høgtrykkspyleren etc samtidig som du ladar bilen.
Ladeboks får du i etterkant kjøpt ein elektrikertime til for å montere saman med eksisterande stikkontakt, gjerne med ei lita fordelingsboks.
Men er du opptatt av smarthus , lastbalansering, appstyring, kjappast lading, kjøre langt og ofte, har plass i sikringskap, skal ha fleire bilar, osv, så gå for ekstra 3-fas kurs med de samme i tillegg til den inkluderte stikkontakta. Så stor som mulig, helst 3x32A.
Forvirrande?....oh yes.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

turfsurf

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på fredag 11. desember 2020, klokken 17:57
Det er for carport lov å dele kurs til ei enkelt stikkontakt og ladeboks.
Det gjelder vel kun frittstående bygg ?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ulvis

Sitat fra: turfsurf på fredag 11. desember 2020, klokken 18:30
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på fredag 11. desember 2020, klokken 17:57
Det er for carport lov å dele kurs til ei enkelt stikkontakt og ladeboks.
Det gjelder vel kun frittstående bygg ?
Det har nok vore definert slik, ja. Er det samannhengande bygg så finnest det også vegg for å relativt enkelt å banke utanpåliggende kabel på, eller gå gjennom tilstøtande yttervegg. Så for å unngå gråsone får vi presisere "frittstående".

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Evolution

Takk for deres innspill. Min konklusjon er at jeg bare ber elektrikeren å installere en vanlig 15A stikkontakt for å lade min i3 fra denne stikkontakten, den stikkonakten følger med gratis i carporten. Alt for mye styr og alt for mye å sette seg inn i, med forskjellige ladebokser, kabler og oppsett.
bmw i3 60Ah 2014 (kjøpt 2020)
bmw 318d 150hp 2016 (kjøpt 2019)

Øyvind.h

Så lenge det er en dedikert kurs til lading er det ok.

Er det bare en stikkontakt tilkoblet garasjens kurs er du ikke i mål. Ettersom du får den gratis frykter jeg at du ikke her snakker om en dedikert separat kurs med B-vern ut til garasjen som kun går til dette stikket.
Da kan du ikke lade der lovlig permanent.

Lading er egentlig relativt enkelt. Du skal ha en kurs som kun går til elbilen. I enden kan du ha stikk eller fastmontert boks. Sistnevnte er tryggere, enklere og lader gjerne raskere, men koster noen tusenlapper ekstra.

Dumt å gjøre noe halvveis når en først skal sette opp noe nytt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

moonbuggy

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 15. desember 2020, klokken 12:54
Lading er egentlig relativt enkelt. Du skal ha en kurs som kun går til elbilen. I enden kan du ha stikk eller fastmontert boks. Sistnevnte er tryggere, enklere og lader gjerne raskere, men koster noen tusenlapper ekstra.

Dumt å gjøre noe halvveis når en først skal sette opp noe nytt.
Virker kanskje litt polemisk, men forstår ikke at stikk representer noen større fare? Kan jo sammenligne med komfyr topp. Den kobles via en dedikert og sikker stikk-kontakt. Det samme vil være hensiktsmessig med en lader. Oppkoblet "permanent" via kontakten, men kan enkelt bytte lader om behovet krever det. (Jeg har et slikt opplegg med permanent ladeboks koblet via dedikert stikkontakt)

Øyvind.h

Platetopp kobles vanligvis med en helt annen type stikk enn schuko. Skal en ha den løsningen for ladestasjon er CEE stikk mer fornuftig.

Et nytt schuko-stikk i ny installasjon går sikkert helt fint å lade fra. Det bekymrer meg ikke så mye. Men - det er jo ikke noe poeng å velge en middels dårlig, treg og ulovlig løsning når en først står der med nybygg og kan velge.
Elbilen er her i all overskuelig fremtid. Dvs. løsningen en velger nå vil fort vekk være den en lader med de neste 10-15 årene.
Jeg valgte selv stikk-løsning hjemme (32A CEE) fordi Teslas UMC kom med denne. Da kunne jeg ta med ekstra kabel (i tillegg til den som ligger fast i bilen) ved behov/ønske. Og lett å bytte ut om kabelen konker.
Skulle jeg lagt opp noe nytt nå ville jeg gått for boks med type 2 uttak. Får bokser ned i noen få tusenlapper. Prisen for dedikert kurs er omtrent den samme uansett.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

moonbuggy

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 15. desember 2020, klokken 15:38
Platetopp kobles vanligvis med en helt annen type stikk enn schuko. Skal en ha den løsningen for ladestasjon er CEE stikk mer fornuftig.
Det var underforstått i mitt innlegg. Stikkontakt tilpasset behovet, en fase eller 3 frase CEE...

Evolution

Takk til alle for svar og forslag til best mulig ladeløsning i vårt nye hus.
Jeg fikk svar fra elektrikeren at han nekter å installere ladenoksen til Eassy for mindre enn 15000kr...
bmw i3 60Ah 2014 (kjøpt 2020)
bmw 318d 150hp 2016 (kjøpt 2019)

rhorgmo

Sitat fra: hELgenen på fredag 11. desember 2020, klokken 13:03
Bare kjøp deg en lader - jeg har en slik :
https://www.elbilhjelpen.no/shop/product/74-kw-homebox-type-2-stikk?tm=ladestasjoner
liggende som jeg tenker å slenge ut til halv pris på finn.no snart (har nå 2 stk Easse ladere pga. 2 ladene biler)
Må da være mer fornuftig å gå får en ekte lader med vern integrert - vil ikke tro elektriker skal ha så mange ekstra kroner for å plugge inn en slik heller - er ikke mer arbeid enn å montere stikk uansett.....

Har du fortsatt den til salgs?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA