Ulyd (skrapelyd) fra venstre bakhjul.

Startet av tomsleik, fre 04. des 2020, kl. 09:31

« forrige - neste »

tomsleik

Hei
Min 2014 modell har begynnt å lage en skrapelyd fra venstrebakhjul.
Hører den bare i lave hastigheter, og den høres best når jeg svinger til venstre. Hvis jeg trykker inn bremsen forsiktig, forsvinner lyden. Etter at jeg byttet til vinterdekk var lyden borte i en mnd. Men er kommet tilbake nå. Den blir litt verre for hver dag som går.

Må være noe med bremseskiven tenker jeg. Alle bremsene er byttet for over ett år siden.
Jeg hadde den inne til verksted for samme lyd i sommer. De fant ingenting, men smurte opp bremsene. Lyden var da borte i 1-2mnd men kom tilbake.
Noen som har opplevt lignende? Eller vet hva dette kommer av?

Klykken

Ser du noe på bremseskivene da? Vil gjerne være slitasjemerke hvis en kloss henger eller at det er noe i klem mellom bremsekloss og skive..

Kanskje hjullager?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

KHL

Hos meg så hadde det kilt seg en stein mellom bremseskive og bremseskjoldet. Dyttet litt på blikkplater og da datt steinen ned på bakken.

Toalmar

Jeg tipper at glideboltene på bremsekalipperen går treg, eventuelt stempel i bremsekalipperen
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

tomsleik

Sitat fra: KHL på fre 04. des 2020, kl. 14:11
Hos meg så hadde det kilt seg en stein mellom bremseskive og bremseskjoldet. Dyttet litt på blikkplater og da datt steinen ned på bakken.
Dette har skjedd meg tidligere. Men da var det en helt annen lyd. Da hørtes det ut som bilen skulle falle fra hverandre når som helst. Dette er en veldig svak «subbelyd»

Sent from my iPhone using Tapatalk

tomsleik

Sitat fra: Toalmar på fre 04. des 2020, kl. 16:47
Jeg tipper at glideboltene på bremsekalipperen går treg, eventuelt stempel i bremsekalipperen
Interessant. Dette fører da til at den subber borti? At den ikke går helt til endeposisjon. Det du mener?

Orbit

Dersom du setter bilen i dyttemodus (dvs at du kan gå ut av bilen uten at brekk og parklås i girkassen går på), kan du jekke opp bakhjulet og snurre det fritt. Da er det mye lettere å lokalisere hva som lager lyd.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Toalmar

Sitat fra: tomsleik på man 07. des 2020, kl. 10:42
Sitat fra: Toalmar på fre 04. des 2020, kl. 16:47
Interessant. Dette fører da til at den subber borti? At den ikke går helt til endeposisjon. Det du mener?

Vil tro at noe ikke returnerer helt tilbake som igjen gjør at "bremsen" ligger litt innpå på ett hjul. Kan også kjennes / merkes mere i sving
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA