Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva skjer med hurtiglader-prisene?

Startet av Radial, torsdag 03. desember 2020, klokken 22:00

« forrige - neste »

DeepFu

Skal man sammenlikne med noe,så kan man jo også sammenlikne med tanking av fossilt drivstoff. CK selger dieselen (med en rimelig grei fortjeneste må jeg anta) for 70-80 øre pr kWt + avgifter. Strømmen levert på samme lokasjon selger de for 1,50 pr kWt + avgifter. Og man kan forklare dette med volumsalg til man blir blå, jeg mener fortsatt det skurrer. Jeg klarer bare ikke å forstå at det er så mye dyrere å levere strøm enn å levere fossilt drivstoff. Spesielt ikke når Tesla klarer det til 1,65 pr kWt inklusive avgifter.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Øyvind.h

#16
Er ikke mer komplisert enn at volumene på hurtiglading er knøttsmå og prisen på råvaren (strøm, nettleie, effekt, utstyr osv) er høy.

En kan ikke sammenligne dette med Teslas pris, som er alt for lav. Tesla subsidierer dette gjennom bilkjøpet og markedsføring. Strøm, avgifter, effektledd/nettleie, drift/vedlikehold er vel sikkert nærmere det dobbelte av hva Tesla tar betalt av sluttkunde.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Marius Kotsbak

Så om det da koster 1 kr/kWt og ca. 1 kr i snitt over året med strøm+nettleie, altså 2 kr/kWt så er ikke ca. 2,50+parkering kr/kWt som ladestolpene med AC via type 2-uttak tar noe ublu pris. Hurtiglading er noe annet, da leier du lader (bruker ikke den du har i bilen) og bruker mye mer utstyr som skal avskrives og høyere nettleie.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

THE

Sitat fra: Marius Kotsbak på onsdag 09. desember 2020, klokken 10:29
Så om det da koster 1 kr/kWt og ca. 1 kr i snitt over året med strøm+nettleie, altså 2 kr/kWt så er ikke ca. 2,50+parkering kr/kWt som ladestolpene med AC via type 2-uttak tar noe ublu pris. Hurtiglading er noe annet, da leier du lader (bruker ikke den du har i bilen) og bruker mye mer utstyr som skal avskrives og høyere nettleie.
Nå refererer du kanskje til min kostnad for hjemmelading på ca. 2 kr/kWt, og jeg må si at jeg synes 2,5-3 kr/kWt er en fornuftig pris på offentlig AC-lading. Lavere priser vil nok medføre at ladeoperatør ikke vil ha noe inntjening på tjenesten, og dermed blir det lite interesse for å tilby lading også.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

arthur

Sitat fra: knute på onsdag 09. desember 2020, klokken 09:17
Hva nå enn man betaler, så må man ta med dette i regnestykket i tillegg til strømpris og nettleie, ellers sammeligner man ikke rettferdig. Man må også vurdere avskrivningstid og servicekostnader.

Totalt er nok ikke tillegget så mange øre per kWh, så det er fortsatt mye billigere å lade hjemme, jeg påstår ikke noe annet.

Jeg er helt enig med deg i hva du påpeker, men som du omtaler det (ikke så mange øre), så kan jeg godt endre "mine" femti øre til seksti øre, og fortsatt er det svært stor forskjell på pris på hjemmelading og hurtiglading hvilket for min del betyr at elbil er (enda) mer interessant forutsatt at det meste av ladingen foregår hjemme. Trolig vil prisen på hurtiglading gå ned, ganske betydelig tror jeg, når tilstekkelig infrastruktur er utbygget og konkuransen blir reell.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

DeepFu

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. desember 2020, klokken 09:59
Er ikke mer komplisert enn at volumene på hurtiglading er knøttsmå og prisen på råvaren (strøm, nettleie, effekt, utstyr osv) er høy.

En kan ikke sammenligne dette med Teslas pris, som er alt for lav. Tesla subsidierer dette gjennom bilkjøpet og markedsføring. Strøm, avgifter, effektledd/nettleie, drift/vedlikehold er vel sikkert nærmere det dobbelte av hva Tesla tar betalt av sluttkunde.
Har sett dette hevdet opp og ned og i mente. Enda ikke sett dokumentasjon på det.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Øyvind.h

Hva da? Jeg påpeker flere ting i mitt innlegg. En kan egentlig komme til bunns i det meste ved å gjøre litt research på de forskjellige punktene.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Thomas Parsli

Sitat fra: DeepFu på onsdag 09. desember 2020, klokken 12:38
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. desember 2020, klokken 09:59
Er ikke mer komplisert enn at volumene på hurtiglading er knøttsmå og prisen på råvaren (strøm, nettleie, effekt, utstyr osv) er høy.

En kan ikke sammenligne dette med Teslas pris, som er alt for lav. Tesla subsidierer dette gjennom bilkjøpet og markedsføring. Strøm, avgifter, effektledd/nettleie, drift/vedlikehold er vel sikkert nærmere det dobbelte av hva Tesla tar betalt av sluttkunde.
Har sett dette hevdet opp og ned og i mente. Enda ikke sett dokumentasjon på det.

https://elbilforum.no/index.php?topic=40093.msg870199#msg870199
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Marius Kotsbak

Vanskelig å dokumentere hvilken kostpris Tesla tar uten å ha inside info. Iallefall før de gjør som Ionity og tilbyr lading uten å ha en bestemt fabrikat på bilen. Hva effekttariffer o.l. er er det mulig å finne ut, men vi vet ikke hvor mye trafikk de har og hva utstyret koster. Det er nok litt billigere en konkurrentenes fordi det masseproduseres og ikke har RFID-leser, skjerm, taster, to ladekabeltyper etc, men lite trolig at vi snakker om under halv pris. Man kan evt. se på hvor mye dyrere en Tesla er i innkjøp sammenliknet med konkurrentene, men der har nok Tesla tatt lavere priser enn andre inntil nå.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

turfsurf

Sitat fra: Marius Kotsbak på onsdag 09. desember 2020, klokken 12:55
Hva effekttariffer o.l. er er det mulig å finne ut, men vi vet ikke hvor mye trafikk de har og hva utstyret koster. Det er nok litt billigere en konkurrentenes fordi det masseproduseres og ikke har RFID-leser, skjerm, taster, to ladekabeltyper etc, men lite trolig at vi snakker om under halv pris.
Tror gjerne at utstyret koster Tesla under halvparten av hva det koster CircleK og andre. Det er en mellommann mindre som skal ha penger, og ladestolpene er mye enklere, de er ikke stort mere enn noen tomme bokser med kabler.  Selve laderne er moduler i ett sentralisert skap.

I tillegg så setter som oftest Tesla opp egne trafoer, og får rimeligere effekttariff.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

DeepFu

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 09. desember 2020, klokken 12:51
Sitat fra: DeepFu på onsdag 09. desember 2020, klokken 12:38
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. desember 2020, klokken 09:59
Er ikke mer komplisert enn at volumene på hurtiglading er knøttsmå og prisen på råvaren (strøm, nettleie, effekt, utstyr osv) er høy.

En kan ikke sammenligne dette med Teslas pris, som er alt for lav. Tesla subsidierer dette gjennom bilkjøpet og markedsføring. Strøm, avgifter, effektledd/nettleie, drift/vedlikehold er vel sikkert nærmere det dobbelte av hva Tesla tar betalt av sluttkunde.
Har sett dette hevdet opp og ned og i mente. Enda ikke sett dokumentasjon på det.

https://elbilforum.no/index.php?topic=40093.msg870199#msg870199
Jada har sett både det der, og alle andre foruminnlegg hvor det forklares hvorfor det må være så dyrt. Har fortsatt ikke sett dokumentasjon på hvorfor det er sånn. Og innser at det blir jeg nok heller aldri å se.

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk

TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Øyvind.h

Nå forstår jeg ikke helt hvorfor det må være opp til andre å dokumentere dette for deg? Hvis du er av den oppfatning at det folk skriver ikke stemmer må du jo gjerne gjøre litt research? Hvis du er interessert i å avdekke hvorfor det er dyrt er det sikkert mye en kan finne ut av med Google. Samt lytte til erfarne ladetilbydere her på forumet.

Når jeg googlet effektledd fikk jeg kjapt opp denne, blant annet:
https://www.elvia.no/nettleie/alt-om-nettleie/nettleiepriser-og-effekttariff-for-bedrifter-i-oslo-og-viken

Det er en av kostnadene ladetilbyder må ta for å kunne tilby hurtiglading. Deretter kan en fortsette å grave i ting som kostnad for ladestasjon, drift/vedlikehold, betalingsløsninger, avgifter som del av sluttprisen, support mm.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Thomas Parsli

Sitat fra: DeepFu på onsdag 09. desember 2020, klokken 16:38
Jada har sett både det der, og alle andre foruminnlegg hvor det forklares hvorfor det må være så dyrt. Har fortsatt ikke sett dokumentasjon på hvorfor det er sånn. Og innser at det blir jeg nok heller aldri å se.

Har du prøvd å beregne variable kostnader er på en hurtiglader?
Har du prøvd å estimere snittkostnader på mange hurtigladere, spesielt de som har ujevnt brukt (påvirker effektavgiften enormt)?

Dette er ikke så vanskelig, og da finner du kanskje svar du aksepterer?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

knute

Ikke noen direkte dokumentasjon, men hvis du stoler på elbilforeningens eksperter som kilde, så kan du lese litt her: https://elbil.no/hvorfor-er-hurtiglading-sa-dyrt/
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

hanche

Men så er jo det store spørsmålet om vi kan forvente lavere priser på hurtiglading etterhvert som elbilparken vokser seg til, antall hurtigladere har stabilisert seg på et anstendig nivå, og konkurransen mellom operatørene blir hardere? Vi kan jo håpe. Men det er vanskelig å spå, særlig om fremtiden sies det.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA