Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => CCS / ChaDeMo hurtigladere => Emne startet av: Radial på torsdag 03. desember 2020, klokken 22:00

Tittel: Hva skjer med hurtiglader-prisene?
Skrevet av: Radialtorsdag 03. desember 2020, klokken 22:00
Hei!
I sommer trålet jeg prisene hos de kjente aktørene med 50kw ladere.
De fleste lå nede på 2-3kr/kWh og enkelte nede i 1-2kr minuttet der dette var relevant, særlig Grønn Kontakt. Lå ann til 7-9kr/mil som egentlig er dyrt, men rimeligere enn diesel-suv'en som slukte 1l/mil uansett.

Men nå ser jeg prisene pr kWh omtrent er dobblet (!), mens strømprisen i markedet er på tidenes laveste?
På min MG, koster det nå samme å kjøre elektrisk hurtiglading, som en gigantisk diesel SUV.

Selv 22/43kW AC-lading er jevnt over nå dobbelt så dyrt som i sommer.

Er det noe jeg har gått glipp av siden prisene går feil vei?🤔
Tittel: Sv: Hva skjer med hurtiglader-prisene?
Skrevet av: jkirkebotorsdag 03. desember 2020, klokken 22:04
Sitat fra: Radial på torsdag 03. desember 2020, klokken 22:00
Hei!
I sommer trålet jeg prisene hos de kjente aktørene med 50kw ladere.
De fleste lå nede på 2-3kr/kWh og enkelte nede i 1-2kr minuttet der dette var relevant, særlig Grønn Kontakt. Lå ann til 7-9kr/mil som egentlig er dyrt, men rimeligere enn diesel-suv'en som slukte 1l/mil uansett.

Men nå ser jeg prisene pr kWh omtrent er dobblet (!), mens strømprisen i markedet er på tidenes laveste?
På min MG, koster det nå samme å kjøre elektrisk hurtiglading, som en gigantisk diesel SUV.

Selv 22/43kW AC-lading er jevnt over nå dobbelt så dyrt som i sommer.

Er det noe jeg har gått glipp av siden prisene går feil vei?🤔

Jeg har betalt 2,79 pr. minutt hos Fortum en god stund (Obos-rabatt), har ikke registrert noen prisendringer.

Priser på 1-2 kr. pr. minutt eller under 3,- pr. kWh  kan jeg aldri huske å ha sett noe sted.
Tittel: Sv: Hva skjer med hurtiglader-prisene?
Skrevet av: RJKtorsdag 03. desember 2020, klokken 23:12
Her er gjeldende priser hos de største, uten rabatter:

Mer:
Hurtiglading: NOK 1,25 per minutt + NOK 3,20 per kWh

Fortum C&D:
Hurtiglading: 3,10 kr per minutt
Lynlading: 2 kr per minutt + 2,50 per kWh

BKK
Hurtiglading: NOK 1,25 per minutt + NOK 2,90 per kWh

Kople:
Hurtiglading: 1,0 kr per minutt + 2,90 kr per kWh
Lynlading: 1,25 kr per minutt + 2,90 kr per kWh

Circle K
Hurtiglading: Kr 4,49 per kWt
Lynlading: : Kr 4,99 per kWt

Ionity:
Lynlading: Kr 8.40 per kWt

Ishavsveien:
Hurtiglading: 4,25 kroner per kWh
Lynlading: 4,75 kroner per kWh
Tittel: Sv: Hva skjer med hurtiglader-prisene?
Skrevet av: Radialtorsdag 03. desember 2020, klokken 23:26
Jeg må regelrett ha surra med minutter vs kWh i sommer....🤔

Fant noen gamle artikler fra Januar, der jeg ser det var andre prismodeller, og bittelitt andre priser, men ikke det jeg plotta i kalkulatoren nå.

Circle K har feks gått fra 2,5kr/min til 4,5kr/kWh isteden.
Fortum er fast på 3,10kr/min
Eneste som har forandret seg er egentlig Grønn Kontakt, som økt fra 2,9 til 3,2kr/kWh + 1,25kr/min.


Typisk nybegynner?😂😂
Tittel: Sv: Hva skjer med hurtiglader-prisene?
Skrevet av: Marius Kotsbakmandag 07. desember 2020, klokken 09:31
Ja, lad mest mulig hjemme og på destinasjon. Lad på AC når du har tid (lengre stopp), så drar du ned snittprisen (og reduserer stress). Da bør ikke litt hurtiglading innimellom bety så mye for bruksprisen totalt.
Tittel: Sv: Hva skjer med hurtiglader-prisene?
Skrevet av: Daniel_0007mandag 07. desember 2020, klokken 12:32
TB hadde video om dette for ikke lenge siden, https://www.youtube.com/watch?v=QqYk2QiG3TI
Fortsatt nesten halv pris å kjøre el vs fosil
Tittel: Sv: Hva skjer med hurtiglader-prisene?
Skrevet av: Ellemellemandag 07. desember 2020, klokken 13:10
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 07. desember 2020, klokken 12:32
TB hadde video om dette for ikke lenge siden, https://www.youtube.com/watch?v=QqYk2QiG3TI
Fortsatt nesten halv pris å kjøre el vs fosil
Så du mener vi skal se en film på 25 minutter for å finne argumentet hans. Kanskje du kan nevne det her i stedet?
For meg er det i hvert fall ikke halv pris hvis jeg skal betale 4,50 pr kWh.
Tittel: Sv: Hva skjer med hurtiglader-prisene?
Skrevet av: el-snorretirsdag 08. desember 2020, klokken 11:57
Prisbildet på lading kommer til å bli mer komplekst enn hva det har vært tidligere. Det er ikke utenkelig at prisene hos ladeaktørene kan komme til å variere fra sted til sted (By, korridor eller bygd), så vel som gjennom uka og sesongsvingninger. Enda mer komplisert blir det i takt med at ulike 3. partstilbydere hekter dette på sine abonnement.

For å kunne sammenligne noe så har Elbilforeningen laget denne sammenlignings kalkulatoren:

https://elbil.no/ladekalkulator-med-prissammenligning/  (https://elbil.no/ladekalkulator-med-prissammenligning/)

Ris, ros eller innspill til kalkulatoren kan gis til meg på snorre @elbil. no
Tittel: Sv: Hva skjer med hurtiglader-prisene?
Skrevet av: Radialtirsdag 08. desember 2020, klokken 12:29
Kjenner jeg "ser fram" til å ta imot en TMY og kunne bruke Tesla sitt SC nettverk, særlig de gangene jeg må på langtur.

Fast relativt fin pris pr kWh, syk hastighet, uansett hvor... Enn så lenge ihvertfall.
Tittel: Sv: Hva skjer med hurtiglader-prisene?
Skrevet av: Asbjorneltirsdag 08. desember 2020, klokken 16:27
Det er jo ikke så forskjellig fra bensin og diesel da. Flere operatører med teknisk sett egne listepriser og lokal konkurranse enkelte plasser. Bonuskort har de også. Både egne og med samarbeidspartnere. Det som er nye er at blant annet bilen, temperaturen, betalingsmåter og brukerregistrering kan påvirke prisen du betaler.
Tittel: Sv: Hva skjer med hurtiglader-prisene?
Skrevet av: arthuronsdag 09. desember 2020, klokken 08:24
Og alle prisene som her nevnes skal sammenlignes med prisen for å lade hjemme som for min del har siden april ligget på rundt 50 øre per kWt inklusive alle skatter,avgifter OG nettleien!
Tittel: Sv: Hva skjer med hurtiglader-prisene?
Skrevet av: Radialonsdag 09. desember 2020, klokken 08:48
Sitat fra: arthur på onsdag 09. desember 2020, klokken 08:24
Og alle prisene som her nevnes skal sammenlignes med prisen for å lade hjemme som for min del har siden april ligget på rundt 50 øre per kWt inklusive alle skatter,avgifter OG nettleien!

Ja du treffer spikeren der... I snitt vært 50øre/kWh siden august her også.

Derfor blir det ekstremt dyrt på hurtigladere, med 6-10x av hjemmeprisene.

Hadde hurtiglading vært typisk dobbelt av strømprisen i området den står i, kan man lettere akseptere det.
Men når 5 mil (10kwh) koster 50kr, så er vi langt inn i fossil-land på energikostnader.
Tittel: Sv: Hva skjer med hurtiglader-prisene?
Skrevet av: goggoonsdag 09. desember 2020, klokken 09:00
For min egen del så synes jeg prisnivået på hurtig/lyn lading er OK.
Jeg mener det er viktigere at operatørene tjener nok til å bygge ut ladenettverket, enn at vi brukere skal ha lavere priser enn for tilsvarende fossilbilkjøring.
Så lenge det er flere operatører som konkurrerer om oss kunder så vil markedskreftene etter hvert sørge for at prisene blir "riktige" :)

Men jeg skulle gjerne sett at det var lettere å sammenligne prisene fra de forskjellige operatørene,  så jeg håper at myndighetene snart trår til her og enten påbyr ren KWh prising (som jeg forstår skjer i California nå, og kanskje andre steder for alt jeg vet), eller i det minste påbyr at vi kundene skal få en standardisert kvittering etter hver lading som sier nøyaktig hvilken KWh pris vi har betalt.   

mvh
Hugo
Tittel: Sv: Hva skjer med hurtiglader-prisene?
Skrevet av: knuteonsdag 09. desember 2020, klokken 09:17
Hvis dere skal sammenligne med hjemmelading, så må dere også ta med infrastrukturkostnader der.
Infrastrukturkostnader er jo en veldig stor del av kostnaden for hurtigladere.

Det vil jo variere veldig fra bolig til bolig, noen lader ulovlig med nødladeren sin, noen har satt opp billig ladestasjon, noen har fancy ladestasjon, noen har et form for abonnement, noen er prisgitt sameiets/borettslagets avtaler og innkjøp.

Hva nå enn man betaler, så må man ta med dette i regnestykket i tillegg til strømpris og nettleie, ellers sammeligner man ikke rettferdig. Man må også vurdere avskrivningstid og servicekostnader.

Totalt er nok ikke tillegget så mange øre per kWh, så det er fortsatt mye billigere å lade hjemme, jeg påstår ikke noe annet.


Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg er ikke så opptatt av prisen på hurtiglading når jeg er på langtur, da det aller aller meste lades billig hjemme.
Jeg er mer opptatt av tryggheten på at jeg kommer meg fram dit jeg skal, og helst med lite tekniske problemer og ladekø.

Kan jeg velge mellom Ionity og alle de andre, så velger jeg en av alle de andre, men utover det så synes jeg ikke prisene er så ille.

Tittel: Sv: Hva skjer med hurtiglader-prisene?
Skrevet av: THEonsdag 09. desember 2020, klokken 09:37
Sitat fra: knute på onsdag 09. desember 2020, klokken 09:17
Hvis dere skal sammenligne med hjemmelading, så må dere også ta med infrastrukturkostnader der.
Infrastrukturkostnader er jo en veldig stor del av kostnaden for hurtigladere.
Jeg installerte type2 ladestasjon i 2015. Ladestasjonen med montering var inkludert i prisen på Renault Zoe, men jeg betalte 20000,- ekstra for å få 230/400V trafo og 11 kW lader. I tillegg ble det 7000,- ekstra for montering pga. lang reisevei for elektriker og kabelstrekk lenger enn det som var inkludert i pakken.

Hvis jeg da sier at jeg totalt betalte ca 37000,- for å få satt opp ladestasjon hjemme så er jeg nok innenfor. Jeg kjører mye, og lader mye. Kjørte 63000 km med Zoe og har kjørt 106000 km med Tesla, og noe er ladet på offentlige ladere og hurtigladere. Uansett vil jeg tro at jeg på de fem og et halvt årene har ladet ca 37000 kWh hjemme inkludert ladetap, tomgangstap i trafo, forvarming osv. Dvs. at infrastrukturkostnaden for min del er ca 1 kr/kWt, eller like mye som jeg har betalt for strøm og nettleie. Infrastrukturkostnaden går jo nedover med økt bruk, og levetid på trafo og kabel er så lang at det kan regnes om en engangskostnad. Ladestasjonen må vel byttes ut etter hvert, men det blir jo en relativt rimelig jobb sammenlignet med å montere helt nytt.
Tittel: Sv: Hva skjer med hurtiglader-prisene?
Skrevet av: DeepFuonsdag 09. desember 2020, klokken 09:41
Skal man sammenlikne med noe,så kan man jo også sammenlikne med tanking av fossilt drivstoff. CK selger dieselen (med en rimelig grei fortjeneste må jeg anta) for 70-80 øre pr kWt + avgifter. Strømmen levert på samme lokasjon selger de for 1,50 pr kWt + avgifter. Og man kan forklare dette med volumsalg til man blir blå, jeg mener fortsatt det skurrer. Jeg klarer bare ikke å forstå at det er så mye dyrere å levere strøm enn å levere fossilt drivstoff. Spesielt ikke når Tesla klarer det til 1,65 pr kWt inklusive avgifter.
Tittel: Sv: Hva skjer med hurtiglader-prisene?
Skrevet av: Øyvind.honsdag 09. desember 2020, klokken 09:59
Er ikke mer komplisert enn at volumene på hurtiglading er knøttsmå og prisen på råvaren (strøm, nettleie, effekt, utstyr osv) er høy.

En kan ikke sammenligne dette med Teslas pris, som er alt for lav. Tesla subsidierer dette gjennom bilkjøpet og markedsføring. Strøm, avgifter, effektledd/nettleie, drift/vedlikehold er vel sikkert nærmere det dobbelte av hva Tesla tar betalt av sluttkunde.
Tittel: Sv: Hva skjer med hurtiglader-prisene?
Skrevet av: Marius Kotsbakonsdag 09. desember 2020, klokken 10:29
Så om det da koster 1 kr/kWt og ca. 1 kr i snitt over året med strøm+nettleie, altså 2 kr/kWt så er ikke ca. 2,50+parkering kr/kWt som ladestolpene med AC via type 2-uttak tar noe ublu pris. Hurtiglading er noe annet, da leier du lader (bruker ikke den du har i bilen) og bruker mye mer utstyr som skal avskrives og høyere nettleie.
Tittel: Sv: Hva skjer med hurtiglader-prisene?
Skrevet av: THEonsdag 09. desember 2020, klokken 10:42
Sitat fra: Marius Kotsbak på onsdag 09. desember 2020, klokken 10:29
Så om det da koster 1 kr/kWt og ca. 1 kr i snitt over året med strøm+nettleie, altså 2 kr/kWt så er ikke ca. 2,50+parkering kr/kWt som ladestolpene med AC via type 2-uttak tar noe ublu pris. Hurtiglading er noe annet, da leier du lader (bruker ikke den du har i bilen) og bruker mye mer utstyr som skal avskrives og høyere nettleie.
Nå refererer du kanskje til min kostnad for hjemmelading på ca. 2 kr/kWt, og jeg må si at jeg synes 2,5-3 kr/kWt er en fornuftig pris på offentlig AC-lading. Lavere priser vil nok medføre at ladeoperatør ikke vil ha noe inntjening på tjenesten, og dermed blir det lite interesse for å tilby lading også.
Tittel: Sv: Hva skjer med hurtiglader-prisene?
Skrevet av: arthuronsdag 09. desember 2020, klokken 11:15
Sitat fra: knute på onsdag 09. desember 2020, klokken 09:17
Hva nå enn man betaler, så må man ta med dette i regnestykket i tillegg til strømpris og nettleie, ellers sammeligner man ikke rettferdig. Man må også vurdere avskrivningstid og servicekostnader.

Totalt er nok ikke tillegget så mange øre per kWh, så det er fortsatt mye billigere å lade hjemme, jeg påstår ikke noe annet.

Jeg er helt enig med deg i hva du påpeker, men som du omtaler det (ikke så mange øre), så kan jeg godt endre "mine" femti øre til seksti øre, og fortsatt er det svært stor forskjell på pris på hjemmelading og hurtiglading hvilket for min del betyr at elbil er (enda) mer interessant forutsatt at det meste av ladingen foregår hjemme. Trolig vil prisen på hurtiglading gå ned, ganske betydelig tror jeg, når tilstekkelig infrastruktur er utbygget og konkuransen blir reell.
Tittel: Sv: Hva skjer med hurtiglader-prisene?
Skrevet av: DeepFuonsdag 09. desember 2020, klokken 12:38
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. desember 2020, klokken 09:59
Er ikke mer komplisert enn at volumene på hurtiglading er knøttsmå og prisen på råvaren (strøm, nettleie, effekt, utstyr osv) er høy.

En kan ikke sammenligne dette med Teslas pris, som er alt for lav. Tesla subsidierer dette gjennom bilkjøpet og markedsføring. Strøm, avgifter, effektledd/nettleie, drift/vedlikehold er vel sikkert nærmere det dobbelte av hva Tesla tar betalt av sluttkunde.
Har sett dette hevdet opp og ned og i mente. Enda ikke sett dokumentasjon på det.
Tittel: Sv: Hva skjer med hurtiglader-prisene?
Skrevet av: Øyvind.honsdag 09. desember 2020, klokken 12:43
Hva da? Jeg påpeker flere ting i mitt innlegg. En kan egentlig komme til bunns i det meste ved å gjøre litt research på de forskjellige punktene.
Tittel: Sv: Hva skjer med hurtiglader-prisene?
Skrevet av: Thomas Parslionsdag 09. desember 2020, klokken 12:51
Sitat fra: DeepFu på onsdag 09. desember 2020, klokken 12:38
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. desember 2020, klokken 09:59
Er ikke mer komplisert enn at volumene på hurtiglading er knøttsmå og prisen på råvaren (strøm, nettleie, effekt, utstyr osv) er høy.

En kan ikke sammenligne dette med Teslas pris, som er alt for lav. Tesla subsidierer dette gjennom bilkjøpet og markedsføring. Strøm, avgifter, effektledd/nettleie, drift/vedlikehold er vel sikkert nærmere det dobbelte av hva Tesla tar betalt av sluttkunde.
Har sett dette hevdet opp og ned og i mente. Enda ikke sett dokumentasjon på det.

https://elbilforum.no/index.php?topic=40093.msg870199#msg870199
Tittel: Sv: Hva skjer med hurtiglader-prisene?
Skrevet av: Marius Kotsbakonsdag 09. desember 2020, klokken 12:55
Vanskelig å dokumentere hvilken kostpris Tesla tar uten å ha inside info. Iallefall før de gjør som Ionity og tilbyr lading uten å ha en bestemt fabrikat på bilen. Hva effekttariffer o.l. er er det mulig å finne ut, men vi vet ikke hvor mye trafikk de har og hva utstyret koster. Det er nok litt billigere en konkurrentenes fordi det masseproduseres og ikke har RFID-leser, skjerm, taster, to ladekabeltyper etc, men lite trolig at vi snakker om under halv pris. Man kan evt. se på hvor mye dyrere en Tesla er i innkjøp sammenliknet med konkurrentene, men der har nok Tesla tatt lavere priser enn andre inntil nå.
Tittel: Sv: Hva skjer med hurtiglader-prisene?
Skrevet av: turfsurfonsdag 09. desember 2020, klokken 13:06
Sitat fra: Marius Kotsbak på onsdag 09. desember 2020, klokken 12:55
Hva effekttariffer o.l. er er det mulig å finne ut, men vi vet ikke hvor mye trafikk de har og hva utstyret koster. Det er nok litt billigere en konkurrentenes fordi det masseproduseres og ikke har RFID-leser, skjerm, taster, to ladekabeltyper etc, men lite trolig at vi snakker om under halv pris.
Tror gjerne at utstyret koster Tesla under halvparten av hva det koster CircleK og andre. Det er en mellommann mindre som skal ha penger, og ladestolpene er mye enklere, de er ikke stort mere enn noen tomme bokser med kabler.  Selve laderne er moduler i ett sentralisert skap.

I tillegg så setter som oftest Tesla opp egne trafoer, og får rimeligere effekttariff.
Tittel: Sv: Hva skjer med hurtiglader-prisene?
Skrevet av: DeepFuonsdag 09. desember 2020, klokken 16:38
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 09. desember 2020, klokken 12:51
Sitat fra: DeepFu på onsdag 09. desember 2020, klokken 12:38
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. desember 2020, klokken 09:59
Er ikke mer komplisert enn at volumene på hurtiglading er knøttsmå og prisen på råvaren (strøm, nettleie, effekt, utstyr osv) er høy.

En kan ikke sammenligne dette med Teslas pris, som er alt for lav. Tesla subsidierer dette gjennom bilkjøpet og markedsføring. Strøm, avgifter, effektledd/nettleie, drift/vedlikehold er vel sikkert nærmere det dobbelte av hva Tesla tar betalt av sluttkunde.
Har sett dette hevdet opp og ned og i mente. Enda ikke sett dokumentasjon på det.

https://elbilforum.no/index.php?topic=40093.msg870199#msg870199
Jada har sett både det der, og alle andre foruminnlegg hvor det forklares hvorfor det må være så dyrt. Har fortsatt ikke sett dokumentasjon på hvorfor det er sånn. Og innser at det blir jeg nok heller aldri å se.

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk

Tittel: Sv: Hva skjer med hurtiglader-prisene?
Skrevet av: Øyvind.honsdag 09. desember 2020, klokken 16:58
Nå forstår jeg ikke helt hvorfor det må være opp til andre å dokumentere dette for deg? Hvis du er av den oppfatning at det folk skriver ikke stemmer må du jo gjerne gjøre litt research? Hvis du er interessert i å avdekke hvorfor det er dyrt er det sikkert mye en kan finne ut av med Google. Samt lytte til erfarne ladetilbydere her på forumet.

Når jeg googlet effektledd fikk jeg kjapt opp denne, blant annet:
https://www.elvia.no/nettleie/alt-om-nettleie/nettleiepriser-og-effekttariff-for-bedrifter-i-oslo-og-viken

Det er en av kostnadene ladetilbyder må ta for å kunne tilby hurtiglading. Deretter kan en fortsette å grave i ting som kostnad for ladestasjon, drift/vedlikehold, betalingsløsninger, avgifter som del av sluttprisen, support mm.
Tittel: Sv: Hva skjer med hurtiglader-prisene?
Skrevet av: Thomas Parslionsdag 09. desember 2020, klokken 17:06
Sitat fra: DeepFu på onsdag 09. desember 2020, klokken 16:38
Jada har sett både det der, og alle andre foruminnlegg hvor det forklares hvorfor det må være så dyrt. Har fortsatt ikke sett dokumentasjon på hvorfor det er sånn. Og innser at det blir jeg nok heller aldri å se.

Har du prøvd å beregne variable kostnader er på en hurtiglader?
Har du prøvd å estimere snittkostnader på mange hurtigladere, spesielt de som har ujevnt brukt (påvirker effektavgiften enormt)?

Dette er ikke så vanskelig, og da finner du kanskje svar du aksepterer?
Tittel: Sv: Hva skjer med hurtiglader-prisene?
Skrevet av: knuteonsdag 09. desember 2020, klokken 23:03
Ikke noen direkte dokumentasjon, men hvis du stoler på elbilforeningens eksperter som kilde, så kan du lese litt her: https://elbil.no/hvorfor-er-hurtiglading-sa-dyrt/
Tittel: Sv: Hva skjer med hurtiglader-prisene?
Skrevet av: hanchetorsdag 10. desember 2020, klokken 09:52
Men så er jo det store spørsmålet om vi kan forvente lavere priser på hurtiglading etterhvert som elbilparken vokser seg til, antall hurtigladere har stabilisert seg på et anstendig nivå, og konkurransen mellom operatørene blir hardere? Vi kan jo håpe. Men det er vanskelig å spå, særlig om fremtiden sies det.
Tittel: Sv: Hva skjer med hurtiglader-prisene?
Skrevet av: DeepFutorsdag 10. desember 2020, klokken 09:53
Jeg sa jeg har ikke sett dokumentasjon, jeg har ikke bedt andre finne noe som helst. Men det vanlige er i alle fall at når man kommer med en påstand, så kan man også dokumentere den. Jeg har virkelig prøvd å finne ut hvorfor det er så mye dyrere med elektrisitet enn fossilt drivstoff. Og det er mange som synser mye om hva en hurtiglader koster, for eksempel. Men det er kul umulig å finne en pris som faktisk kan spores tilbake til en produsent, jeg har i alle fall ikke funnet det. Det er nok av "eksperter" som mener de koster alt fra 250k til 750k pr stykk. Det samme med en drivstoffpumpe, er den dyrere eller billigere enn en lader? Og det påstås at Tesla sponser meg, og da implisitt, at hver eneste ladesesjon er et tapsprosjekt for dem. Det har jeg heller ikke funnet noen dokumentasjon på, men det brukes som forklaring på hvorfor de andres ladepris er "riktig". Og hvis det er fornuftig at elektrisitet koster det det gjør, så begriper jeg ikke at fossilt drivstoff kan selges så billig som det da gjør, når man tar høyde for alt som skal skje før den dieselen havner på tanken opp mot det som skjer fram til elektrisiteten havner på batteriet.
Og det er ikke det at jeg er så jævlig gnien og ikke vil betale for å bruke bilen, men i mitt hode vil lavere priser føre til økt bruk, som gir økt utbygging, økt konkurranse på brukervennlighet, noe som gir økt stabilitet, som forhåpentligvis akselererer overgangen fra fossilt til elektrisk.
Men det er tydeligvis helt feil tankegang.
Tittel: Sv: Hva skjer med hurtiglader-prisene?
Skrevet av: Thomas Parslitorsdag 10. desember 2020, klokken 15:59
Sitat fra: DeepFu på torsdag 10. desember 2020, klokken 09:53
Jeg sa jeg har ikke sett dokumentasjon, jeg har ikke bedt andre finne noe som helst. Men det vanlige er i alle fall at når man kommer med en påstand, så kan man også dokumentere den. Jeg har virkelig prøvd å finne ut hvorfor det er så mye dyrere med elektrisitet enn fossilt drivstoff. Og det er mange som synser mye om hva en hurtiglader koster, for eksempel. Men det er kul umulig å finne en pris som faktisk kan spores tilbake til en produsent, jeg har i alle fall ikke funnet det. Det er nok av "eksperter" som mener de koster alt fra 250k til 750k pr stykk. Det samme med en drivstoffpumpe, er den dyrere eller billigere enn en lader? Og det påstås at Tesla sponser meg, og da implisitt, at hver eneste ladesesjon er et tapsprosjekt for dem. Det har jeg heller ikke funnet noen dokumentasjon på, men det brukes som forklaring på hvorfor de andres ladepris er "riktig". Og hvis det er fornuftig at elektrisitet koster det det gjør, så begriper jeg ikke at fossilt drivstoff kan selges så billig som det da gjør, når man tar høyde for alt som skal skje før den dieselen havner på tanken opp mot det som skjer fram til elektrisiteten havner på batteriet.
Og det er ikke det at jeg er så jævlig gnien og ikke vil betale for å bruke bilen, men i mitt hode vil lavere priser føre til økt bruk, som gir økt utbygging, økt konkurranse på brukervennlighet, noe som gir økt stabilitet, som forhåpentligvis akselererer overgangen fra fossilt til elektrisk.
Men det er tydeligvis helt feil tankegang.

Jeg vil igjen anbefale deg å bruke en halvtime på å sette deg inn i de reelle kostnadene.

Bensin kostet i snitt 14,55 de siste 3 mnd, og innholdet 9,1kWh.
Det gir 1,60/kWh som er 6% dyrere enn Tesla sin hurtiglading til 1,70/kWh.
Fossilbiler bruker 2-3x så mye energi som en elbil, så den reelle kostnaden er altså over dobbelt så høy.
Tittel: Sv: Hva skjer med hurtiglader-prisene?
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 10. desember 2020, klokken 16:07
Det første en bør gjøre er å gravlegge sammenligningen med bensin/diesel. Greit nok at både fossil og el brukes i personbiler, men det blir som å være frustrert over prisen på mais sammenlignet med smør. Det gir ingen mening å forsøke å forklare det ene med det andre.

Saktelading hjemme og hurtiglading på på langtur er også epler og pærer, men de ligner i det minste litt mer.

For Teslas del er de for øvrig tydelige (konkrete uttalelser) på at produsenter som vil ha tilgang til nettverket også må investere i det/betale en andel per bil. Det kommer da i tillegg til pris sluttkunde må betale per kWh.
Tittel: Sv: Hva skjer med hurtiglader-prisene?
Skrevet av: Ellemellelørdag 12. desember 2020, klokken 14:43
Så skal det heller ikke glemmes at Tesla har enorme praktiske og økonomisk fordeler i å produsere laderne selv.

De har allerede en superladerfabrikk i New York, men er nå i ferd med å bygge en ny superladerfabrikk i Kina, som vil ha kapasitet til å bygge 10 000 ladestolper pr år.
Tittel: Sv: Hva skjer med hurtiglader-prisene?
Skrevet av: turfsurflørdag 12. desember 2020, klokken 15:37
Sitat fra: Ellemelle på lørdag 12. desember 2020, klokken 14:43
Så skal det heller ikke glemmes at Tesla har enorme praktiske og økonomisk fordeler i å produsere laderne selv.
Akkurat. Jeg vil tro Tesla ligger godt under halvparten av det bkk m.fl. betaler.
Tittel: Sv: Hva skjer med hurtiglader-prisene?
Skrevet av: sjokomelklørdag 12. desember 2020, klokken 15:45
Tesla sine kostnader er vesentlig lavere enn andre produsenter siden de kan bruke samme utstyr til flere forskjellige ting. Supercharger v1 og v2 var 12 ladere fra Model S koblet sammen, og v3 er inverter/likeretter/lader fra energilagringsløsningene deres.
Tittel: Sv: Hva skjer med hurtiglader-prisene?
Skrevet av: Myrvangonsdag 16. desember 2020, klokken 23:56
Dyrt å hurtiglade, men når jeg drar på hytta (en gang i fremtiden, den er i Sverige) koster det meg ca 200 i hurtiglading med Evalia 40 kW. Et stopp hver vei, ser jeg kommer på mellom 90 og 100,- pr lading. 250 km hver vei. Med dieselpurka kommer det på ca 500,- i diesel og 200,- i bom, totalt ca 700,-. Med elbil koster det 8,- å kjøre gjennom Oslo 2 ganger, ca 40 i strøm hjemme og ca 200 i hurtiglading, totalt omtrent 1/3 av kostnaden. Kjører 20.000 km i året og har snart spart inn laderen vi satt inn i brl i sommer til 25.000,-

De gangene jeg kjører langt har jeg råd til hurtiglading, selv om enhetsprisen er høy der og da. Regner man over hele året er det fortsatt billigere med elbil for de fleste.