Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil fartsgrenser i kartdata

Startet av SuperPG, onsdag 02. desember 2020, klokken 18:44

« forrige - neste »

SuperPG

Ser at i mange tester så klager journalister på at skiltleser leser feil fartsgrenser.
Selv har jeg bare opplevd det et par ganger med de digitale skiltene på ring 3, hvor 60 har blitt lest som 80. Men der er 6 tallet dratt mye lenger en på vanlige skilt. Samt par ganger har den lest skilt på sideveier som 30 skiltet V kontrollstasjon ved E6 Syd av Oslo rett før kommunegrensen på vei nordover.
Derimot er det mange steder hvor det ligger feil data i kart. Fartsgrenser som har vært midlertidige i veiarbeidområder ,som henger igjen. Feks på E6 nord av Moss og flere andre steder. Akkurat samme feilene på fartsgrenser som var på min Audi A3 etron i 2015 som ikke hadde skiltleser men som registrerte samme feilaktige fartsgrenser fra kartdata.
Er det VW som må inn å rette i kartet ,eller er dette likt på alle biler ? Hvor henter de disse gamle utdaterte dataene fra?
VW ID.3 1st plus

unik42

2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

unik42

Apropos fartsgrenser, kan man endre Travel Assist til å alltid ligge f.eks. 5kmt over fartsgrensen? Jeg har prøvd og prøvd på lånebilen, men den stiller bare inn på gjeldende fartsgrense.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

gte-bjørn

Det er fortsatt mulig å skru dette av, ikke sant? Jeg har forstått det slik at det fra 2022 blir pålagt at dette alltid skal være på, men det vil ikke jeg ha, nettopp pga. slike problemer. Nei jeg kjører ikke bevisst over fartsgrensen :police: men jeg stoler ikke på disse systemene. Jeg bruker fartsbegrensning på min Golf men stiller den 5% over nominell grense. Jeg vet at 84 på mitt speedometer egentlig er 80. Jeg ønsker heller ikke å bli tvunget til å kjøre i 76-77 hvis fartsgrensen er 80.  ::)

Det er litt styr med de klikkene som skal til for f.eks. å stille fra 63 til 84 men det blir en vanesak. Og man er uansett pliktig til selv å følge med.

unik42

Ja. Kan skru av at ACC skal legge seg på fartsgrensen. Men jeg vil gjerne ha funksjonen, i det minste en mulighet å skru på funksjonen men at den ligger 5-10 km/t over fartsgrensa.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

jonnyjb

Hadde vært fint med mulighet for å sette ACC til å bruke hastighet noen km eller % over fartsgrensen, men jeg synes det fungerer greit uten dette også - er ikke veldig mye input fra meg som skal til for å justere hastigheten litt opp. Mye viktigere for meg at ACC ikke justerer til feil hastighet (antagelig pga feil fartsgrense i kartdata) som skjer altfor ofte slik det er nå.
2022 Polestar 2 Standard Range Single Motor (2022)
2020 VW ID.3 1st (2021) - solgt
2019 Opel Ampera (2013) - solgt
2007 Opel Corsa (2007) - vraket
2002 Mitsubishi Galant (1995) - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA