Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bremseklosser

Startet av Cral, onsdag 02. desember 2020, klokken 13:19

« forrige - neste »

Cral

eNiroen er inne på 30000 service i dag, gått 292xx. Hentet ut oktober 19.

Bremseklossene "falt" fra hverandre på oppsmøring av bremseystemet fremme. Trodde problemet med bremsene på elbiler var at de ikke ble brukt nok jeg...

Kan jo også legge til at jeg tror at ca halvparten av kjørte km er med adaptiv cruisekontroll på e6 mellom Vestby og Oslo

Edit: Lagt til bildet, har vel egentlig ikke brukt opp den til venstre, men burde kanskje ikke være knekt i kantene? - den til høyre var ikke like pen. En av de 2 andre hadde også skader ifm avskalling i hjørnene...
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

la7rpa

Jeg hadde nettopp min inne til 45 000 service og fikk beskjed om at samme med mine bremseklosser, men tydeligvis et kjent problem. Det ble i allefall bytter på garanti

femail

Tror ikke dette er et spesiellt eller unormaltproblem. På mine 2 forrige biler, Volvo(første skift av klosser foran 40')og Outlander (første skift 38') .(Nei, jeg bremset ikke unormalt mye)
Riktignok skal slitasjen være noe mindre på elbiler. Ble de skiftet på grunn av slitasje eller "går i oppløsning,sprekker "?

Tjomsas

Handler ikke dette vel så mye om at de faktisk ikke brukes, og at fukt, skit og rust ikke forsvinner, slik det gjerne gjør på fossilbiler pga. varme og friksjon?

trykkertor

Sitat fra: Tjomsas på torsdag 03. desember 2020, klokken 14:21
Handler ikke dette vel så mye om at de faktisk ikke brukes, og at fukt, skit og rust ikke forsvinner, slik det gjerne gjør på fossilbiler pga. varme og friksjon?
Det er riktig. Bremseklosser tar inn fukt. Mye av den fukten fordamper igjen når bilen bremser ved bruk av bremseklosser.
På elektriske biler blir det langt mindre bruk av bremseklosser. Fukten får trenge lenger inn, ligge og godgjøre seg over tid, løsne, ruste og ødelegge klossene fra baksiden.
Blir forklart ca. 16 minutter ut i denne videoen.


https://youtu.be/kt4BNwJhq5A?t=964

Daniel_0007

Som andre sier, grunnen til at de har gått i oppløsning er jo fordi de ikke er brukt nok så de ruster opp.
Ellers så selger ev services galvaniserte bremser, koster litt men varer nok vesentlig lenger, problemet at du får 3-4 vanlige klosser for prisen av et galvanisert
Model 3 2019 LR Rwd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA